خریدوفروش ‌طلا در بازار یزد رونقی ندارد

رئیس اتحادیه صنف زرگر یزد با بیان اینکه مداخله دولت در امور بازار طلا و سکه مهمترین مشکل صنف زرگر است گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت‌ طلا هجوم مردم به بازار است.

به گزارش میبدما؛ رئیس اتحادیه صنف زرگر یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از یزد، با اشاره به وضعیت نابه‌سامان بازار طلا اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون در زمینهٔ فروش مصنوعات طلا، وضعیت بسیار بغرنج بوده به‌نحوی‌که بسیاری از کارگاه‌های سازنده مصنوعات طلا در این مدت تعطیل‌ شده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف زرگر یزد ادامه داد: با نوسانات قیمت طلا و سکه، بازار آب‌شده فروشی و سکه رونق داشت که در هفته‌های اخیر و با ثابت شدن قیمت طلا و ورود سکه‌های تقلبی به بازار تب آن فروکش کرده است.

نوری‌زاده مهم‌ترین مشکل صنف زرگر را مداخله دولت در امور بازار طلا و سکه دانست و گفت: هرکجا دولت دخالت کرده مشکل‌ساز شده است و این دخالت‌ها سبب شده تا بسیاری از کارگران این صنعت بیکار شده و در حقیقت دود این بیکاری به چشم خود دولت برود چراکه باید به ازای هر فرد در حدود ۲ میلیون تومان ماهانه مقرری بیکاری پرداخت کند و البته از تبعات اجتماعی و افزایش میزان جرم و جنایت در اثر بیکاری نیز نباید گذشت.

وی دریافت ارزش‌افزوده از مردم را مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از خرید مصنوعات طلا عنوان کرد و اظهار داشت: درگذشته مردم مصنوعات طلا را به‌عنوان سرمایه و پشتوانه مالی خانواده تهیه می‌کردند اما امروزه وقتی می‌بینند باید ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند مسلم است که به‌جای خرید مصنوعات به خرید سکه و طلای آب‌شده روی بیاوردند.

رئیس اتحادیه صنف زرگر یزد افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر درآمد این صنف را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: درحالی‌که از ابتدای امسال تاکنون بازار رونقی نداشته اما میزان مالیات بر درآمد ۱۰ درصد افزایش‌یافته و فشار مضاعفی را به صنف ما وارد کرده است.

نوری زاده با اشاره به تصویب قانون شفافیت اقتصادی هم گفت: اتحادیه صنف زرگر یزد آمادگی دارد در صورت فراهم کردن زیرساخت‌ها اولین اتحادیه درزمینهٔ اجرای این قانون باشد.

وی روند فعلی خرید و فروش را در بازار طلا مسکوت دانست و گفت: با توجه به فروکش کردن التهابات بازار خریدوفروشی صورت نمی‌گیرد.

نوری زاده با اشاره به این مطلب که متأسفانه یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها هجوم مردم به بازار است اظهار داشت: اگر مردم خود مدیریت داشته باشند و اسیر هیاهوی برخی افراد نشوند و به بازار هجوم نیاورند قیمت‌ها این‌گونه افزایش پیدا نخواهد کرد.

رئیس اتحادیه صنف زرگر یزد در پایان به خریداران طلا و سکه توصیه کرد: درصورتی‌که قصد خرید طلا دارند برای خرید مصنوعات طلا اقدام کنند تا فرزندان این خطه بیکار نشوند و چنانچه برای خرید سکه و طلای آب‌شده تمایل دارند آن را از فروشندگان معتبر و دارای پروانه تهیه‌کرده و در هنگام خرید به عیار حک‌شده بر روی طلای آب‌شده دقت کرده و از فروشنده فاکتور دریافت کنند.