رشد آمار فارغ التحصیلان بیکار در استان یزد

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد بیکاران دارای تحصیلات عالی در استان یزد تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از ۵۰ هزار نفر برسد.

به گزارش میبدما؛ عباس علوی راد در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، در خصوص افزایش نرخ بیکاری در استان یزد، گفت: مقایسه نرخ بیکاری دارندگان تحصیلات عالی در سال ۹۵ و ۹۶ که اخیراً مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از وضعیت نیروی کار را به تفکیک استان‌ها منتشر کرده، یک سری نتایج قابل‌تأملی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی از ۱۸ هزار و ۲۰۵ نفر در سال ۹۵ به ۲۳ هزار و ۴۱۰ نفر در سال ۹۶ افزایش پیداکرده است، افزود: نتایج نشان می‌دهد پنج هزار و ۲۰۵ نفر به مجموع بیکاران دارای تحصیلات عالی در سال ۹۶ در استان اضافه‌شده است.

به گفته‌ی عضو انجمن اقتصاددانان ایران هنگامی‌که ازنظر جنسیتی این آمار بررسی می‌شود، نکات نگران‌کننده دیگری را نشان می‌دهد که در این پنج هزار و ۲۰۵ نفر، سهم بانوان نسبت به آقایان بسیار قابل‌ملاحظه است.

علوی‌راد اظهار داشت: نرخ بیکاری دارندگان تحصیلات عالی در بین بانوان از ۱۰ هزار و ۹۹۵ نفر به ۱۵ هزار و ۹۴۹ نفر افزایش پیداکرده است و این در حالی است که تعداد بیکاران دارای تحصیلات عالی در میان آقایان از هفت هزار و ۲۱۰ نفر به هفت هزار و ۴۶۱ نفر افزایش پیداکرده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابیان اینکه در استان نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است؛ اما سهم عمده این افزایش متعلق به بانوان است، ابراز داشت: در استان یزد علاوه برجهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی موضوع شکاف جنسیتی بیکاران دارای تحصیلات عالی نیز به یک نگرانی جدی تبدیل‌شده است.

دانشیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: با توجه به این روندها پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد بیکاران دارای تحصیلات عالی تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از ۵۰ هزار نفر در استان یزد برسد.

به گفته‌ی عضو انجمن اقتصاددانان ایران این واقعیت‌ها نشان می‌دهد چنانچه سیاست‌گذاری اشتغال‌زایی در استان یزد به شکل سیاست‌های سال قبل ادامه یابد، قادر به حل مشکل بیکاری به‌ویژه در قشر تحصیل‌کرده در استان یزد نخواهد بود.

علوی‌راد در پایان خاطرنشان کرد: متولیان اقتصادی استان با بازنگری و آسیب‌شناسی دقیق سیاست‌های گذشته و در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصاد ایران و استان یزد اولویت‌های ایجاد فرصت شغلی جدید را برای قشر تحصیل‌کرده دانشگاهی در نظر گیرد و این می‌طلبد تا به‌غیراز بخش صنعت در استان یزد ظرفیت‌های سایر بخش‌های اقتصادی استان نیز در ایجاد فرصت‌های شغلی موردتوجه قرار گیرد.