دانشجویان با فلسفه علم از منظر اسلام و شرعیت آشنا شوند

مدیر حوزه های علمیه خواستار توجه مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی در خصوص ادبیات – فارسی و عربی- و هنرهای ادبی شد.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار  رئیس و معاونین دانشگاه تربیت دبیری شهید رجائی  که امروز در قم برگزار شد، اظهارداشت: یکی از ویژگی های مثبت دانشگاه شهید رجایی، توجه و استناد به اسناد بالادستی نظام و آموزش عالی کشور می باشد که جای شکر و قدردانی دارد چرا که در مسیری حرکت می کنید که سنجیده و حکیمانه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: امروز با توجه به اینکه برای اسناد تحولی و بالا دستی نظام اگر چه دارای نواقصی هم باشند، تلاش شده  و عده ای کارشناس خبره و محقق ایامی را سپری کردند تا چشم اندازی را برای تحول آموزشی کشور رقم بزند، اما متاسفانه  آنطور که شایسته و بایسته است، توجهی را شاهد نیستیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دو بال برای تحول و نوآوری در آموزش و پرورش کشور هستند، بیان داشت: ما در این چهاردهه اخیر رشد کمّی زیادی از لحاظ مراکز علمی، هیئات علمی، اساتید آمار و ارقام خوبی را شاهد بوده ایم و آنچه بر اساس آمایش رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، لازم است بحث کیفیت را در مراکز آموزش عالی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مورد توجه جدی قرار دهیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اذعان داشت: امروز دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان حلقه وصل جامعه علمی – دانشگاهی کشور با آموزش و پرورش هستند و باید تربیت مربی و معلم به گونه ای باشد که نسلی متعهد، انقلابی و دینی را شاهد باشیم.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش به ضعف بزرگ مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی کشور اشاره کرد و افزود: کسب مهارت های آموزشی، ضعف بزرگی است که امروز مراکز حوزوی و دانشگاهی با آن مواجه هستند، البته در حوزه مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی شکل گرفته است و تاکنون برنامه های ارزشمندی را داشته اند که کافی نیست و نیاز به فعالیت بیشتر نیز دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تببین علم از منظر دین و اسلام را یکی دیگر از نکات مهم مراکز دانشگاهی توصیف کرد و گفت: باید برنامه ای تدارک دیده شود که دانشجویان حداقل یک واحد درسی پیرامون فلسفه علم در نظام هستی و اسلامی را پشت سر بگذارند و با فلسفه علم از منطق ومنظر اسلام و شرعیت آشنا شوند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: توجه به ادبیات و هنرهای ادبی در فعالیت های فرهنگی بسیار اثر بخش است، اگر ما نسبت به ادبیات عربی در حوزه و ادبیات فارسی در دانشگاه ها نگاه ویژه ای داشته باشیم، بی تردید شاهد آثار و برکات ارزشمندی خواهیم بود.

وی افزود: به کار گیری افراد خُبره در زمینه مشاوره و راهنمایی برای دانشجویان و طلاب می تواند نقش بسزایی در ترویج و گسترش علم و معرفت بر جایی بگذارد و هیچ کسی مانند اساتید نمی توانند این نقش را ایفا کنند، برخورداری از قدرت مشاوره و راهنمایی در اساتید و کمک به طلاب بسیار پر اهمیت است.

امام جمعه قم ادامه داد: فعالیت در عرصه های بین المللی با حفظ و صیانت از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی می تواند مناسب فعالیت های این دانشگاه شاخص در کشور باشد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان سخنان خود با بیان اینکه ان شاءالله شاهد دانشگاهی متناسب و تراز با ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی باشیم به طرح «حبل المتین» اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای برش ۵ ساله سند تحول حوزه های علمیه است که درکنار هر حوزه علمیه فضایی آموزشی برای تربیت افراد غیر حوزوی شکل بگیرد و معاونت تبلغی و فرهنگی حوزه علمیه متولی انجام این مهم می باشد.

آیت الله اعرافی افزود: دانشگاه شهید رجایی با برنامه ها و طرح های متفاوتی که نسبت به سایر دانشگاه های دیگر کشور دارد، باید نسبت به برگزاری دوره های عمومی دروس معارفی برای همه دانشجویان خود برنامه ریزی داشته باشد.