کتاب سال حوزه نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: کتاب سال حوزه به عنوان نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه باید مورد بررسی قرار گرفته شود.

به گزارش میبدما به نقل از ایبنا؛ آیین اختتامیه بیست‌و‌سومین دوره کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی با حضور اساتید حوزوی کشور در تالار جلسات مدرسه علمیه معصومیه (س) برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی ضمن اعیاد شعبانیه و عید سعید مبعث، با تقدیر از دست‌اندرکاران همایش بیست‌و‌سومین دوره کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی به پژوهشگران، نویسندگان و محققان همایش کتاب سال بیان کرد: دعاهای این ماه برای حوزویان و درک حقایق این ماه و حرکت برای رسیدن به عظمت ماه‌های شعبان و رمضان، فریضه است.

وی اضافه کرد: مراحل گوناگونی بر حوزه‌های علمیه گذشته است و افتخار داریم حوزه‌های علمیه، بنیان عقاید و اخلاق اسلامی را بر پایه منطق عقلانی، اجتهادی و اصیل قرار داده است. در صد سال اخیر، حوزه علمیه قم بالنده شد و در کنار سایر حوزه‌های علمیه به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قله‌های بلندی دست یافت.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حجم بالای آثار فقهی، اصولی، حدیثی، کلامی، تفسیری و ادبی در صد سال اخیر و در حوزه علمیه قم گویای پیشرفت چشمگیر آن در این قرن است.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه با اشاره به ورود حوزه علمیه قم به علوم جدید، افزود: پرداختن به نظریات تولید شده در جهان غرب و نقد آن‌ها را در عصر اخیر حوزه علمیه قم شاهد هستیم که شامل بحث‌های مختلفی در زمینه‌هایی همچون فلسفه‌های مضاف است. پایه‌ریزی سایت‌ها و مجلات و بهره‌گیری از دانش روز، برای ارائه مطالب علمی یکی از کارهای بزرگی است که در دهه‌های اخیر حوزه قم اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: گسترش و تنوع نهادی و ساختاری در حوزه پژوهش و تاسیس پژوهشگاه‌های مختلف یکی دیگر از دستاوردهای حوزه علمیه قم در سده گذشته است.

این استاد حوزه علمیه افزود: با توجه به برخی کمبودها و کاستی‌ها باید در کنار یکدیگر، با بهره‌گیری از منابع عمیق دینی و با استفاده از ظرفیت علما و بزرگان حوزه از مشکلات بکاهیم. باید بزرگانی مانند شیخ انصاری، علامه طباطبایی، شیخ طوسی را الگوی خود قرار دهیم و حرکت حوزویان باید حرکتی نو، ناظر به نیازهای جدید باشد.

اعرافی ادامه داد: توازن تحقیقات و مطالعات حوزوی باید از سوی مسئولین ذیربط و با تهیه نقشه جامعی از تولیدات موجود رعایت شود. با توجه به درختواره دانشی و طبقه‌بندی علومی، مصوبه شورای عالی حوزه، لازم است محققان در تدوین دقیق منابع و متون رشته‌های مختلف یاریگر باشند.

نقشه جامع علمی حوزه‌های علمیه اجرای شود
مدیر حوزه‌های علمیه، علم‌سنجی جامع را یکی از لوازم حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: باید رتبه‌بندی‌های مختلفی اعم از مجلات، مدارس علمیه، محققان و کتاب‌های حوزوی را در دستور کار خود قرار دهیم؛ در برخی از این محورها رتبه‌بندی انجام گرفته اما هنوز ظرفیت برای فعالیت زیاد است. همه این‌ها مبتی بر این است که نقشه جامع علمی حوزه‌های علمیه را اجرایی کنیم.

آیت‌الله اعرافی به همایش کتاب سال حوزه پرداخت و بیان کرد: کتاب سال حوزه به‌عنوان نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه باید بررسی شود و تحلیل‌های جامعی از آن و نتایجی که داشته به مخاطبین ارائه شود. کتاب سال حوزه در قلمروهای مختلفی همچون بین‌الملل و بانوان توسعه خوبی داشته است.