یک بحران، ۸۰میلیون سوپرمن!

حسین همازاده

اگر در یک جنگ جهانی، مثلا تهران و مشهد با بمب اتم مورد حمله قرار می‎گرفت و با خاک یکسان می‎شد، ۴ درصد جمعیت کشور (یعنی به نسبت جمعیت ایران چیزی بیش از ۳ ملیون نفر!/ ۱۰ برابر شهدای جنگ تحمیلی) کشته می‎شدند، ۴۰ درصد از ثروت ملی نابود می‎شد؛ با قحطی و تورم شدید و با میلیون‎ها مجروح، میلیون‎ها آواره و میلیون‎ها گرسنه چه آینده‎ای برای ایران تصور می‎کردید؟ بی‎تردید جواب همه ما سیاهی و فلاکت مطلق است! ژاپن نوین اما دقیقاً از دل همین خاکستر متولد شد!

شرایط امروز کشور سخت است اما هرچه هم که باشد قابل قیاس با ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم نیست. برخی از ما ولی جان می‎دهیم برای آیه یأس خواندن و توجیه ناامیدی! بله! با یک گل بهار نمی‎شود ولی کسی هم از شما نخواست یک تنه بهار را برای ملت به ارمغان بیاورید! هر کدام از ما به اندازه ظرفیت خودمان مسئولیت داریم. اگر عادت کرده‎ایم هر روز در افقی به اندازه کل ایران نقد کنیم، حداقل در پهنایی به اندازه ظرفیت خودمان اصلاح کنیم. نسبت به اطراف‎مان احساس مسئولیت کنیم و واکنش نشان بدهیم. چه مثبت و چه منفی. چه ایجابی و چه سلبی و مطمئن هم باشیم به اندازه‎ای که در انتخاب روش‎ها درست عمل کنیم، نتیجه می‎گیریم. گل هر کس که شکوفا بشود هیچ جای مملکت هم که بهار نشود درون خودش بهار غوغا می‎کند.

راستش را بخواهید خود خدا هم همین نظر را دارد. وقتی می‎گوید «یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم!» (ای کسانی که ایمان آورده‎اید، خویشتن را بپایید!) می‎خواسته بگوید بنده من! حالا اگر مسئولین آنجایی که زندگی می‎کنی بی‎تدبیرند، تو پوشک بچه‎ها را احتکار نکن! می‎خواسته بگوید وقتی ترامپ می‎رود در سازمان ملل موجودیت تو و اطرافیانت را تهدید می‎کند، برای دلار ۱۹ هزار تومانی و سکه ۵ میلیونی صف نکش! می‎خواسته بگوید حالا اگر مَسکن مملکت گرفتار کسی مثل آخوندی شده تو مراعات مستأجر بیچاره خودت را بکن. وقتی فرمود «علیکم انفسکم» حواسش به سال ۱۳۹۷ شمسی هم بوده. می‎خواسته بگوید وقتی تحریم شدی تا جایی که راه دارد کالای اجنبی نخر! نمی‎میری اگر به جای سامسونگ و ال جی و آاگ لوازم خانگی اسنوا بخری. می‎خواسته بگوید وقتی شرکت فیروز برای ۱۰۰۰ نفر معلول اشتغال‎زایی کرده و محصولات بهداشتی تولید می‎کند، هوایش را خیلی بیشتر داشته باش! می‎خواسته بگوید وقتی روشنا و فطرس و آزاده و قاصدک نوشت‎افزار ایرانی تولید می‎کنند، لوازم التحریر خارجی برای بچه‎ات نخر! می‎خواسته بگوید اگر توان مالی داری گوشت وارداتی نخر! دامدار و کشاورز کشور خودت را ورشکسته نکن! می‎خواسته بگوید اگر یک جمع سالم هر جای کشور یک کسب و کار راه انداخته‎اند، هوایشان را بیشتر داشته باش!

محله ایران به خاطر بی‎تدبیری مسئولینش به هم ریخته شده. ما ولی حواس‎مان به کوچه خودمان باشد! کل محله هم کثیف باشد، حداقل کوچه خودمان را تمیز کنیم. اگر در حد تمیز نگه داشتن کل کوچه هم توان نداریم، حداقل جلوی خانه خودمان را آب و جارو کنیم.