مسئله زمین در میبد از نظر یک شهروند

جواد اسلامی حسن آبادی

یک شهروند معمولی، مسأله ی زمین و چند نکته:
۱٫رهبر معظم انقلاب، بارها بر ازدیاد موالید و پیشگیری به موقع از بروز معضل پیر شدن جمعیت ایران اسلامی هشدار داده اند و این موضوع را کارشناسان در این زمینه هم از جنبه های اقتصادی و اجتماعی و امنیتی و غیره هم تأکید دارند.
۲٫برای حفظ هر ذره از این خاک و ملک ایران اسلامی خون های پاک و معصوم ریخته شده است از دوران های گذشته تا همین اخیرا که سردار بزرگ ایران اسلامی را در راه حفظ نظام و امنیت و مالکیت کشور اسلامی داده ایم.
۳٫اطراف میبد و اردکان مثلا از سمت غرب و شرق و شمال یعنی تا نایین و طبس و اصفهان، شاید بیش از صد کیلومتر زمین خدا خالی و افتاده است. آخر شهیدیه یا حسن آباد و بفروییه و یا بعد اردکان را نگاه کنید. در شهرهای دیگر ایران هم کمابیش همینطور است، چیزی که فراوان است نعمت زمین که الحمدلله خدا به ما داده است.
۴٫جاهای گرانش را کار ندارم که یک قواره ی دویست متری زمین مسکونی را قیمت های عجیب و غریب می گویند، در ارزان ترین محله های میبد اگر یک کارگر یا کارمند و حقوق بگیر تازه کار بخواهد یک قواره زمین خشک و خالی بخرد حداقل باید پنج سال حقوقش را جمع کند و تازه اگر زمین به همین قیمت باقی مانده باشد زمین را بخرد و شروع کند به گرفتن پروانه و ساخت و غیره.
۵٫وقتی قیمت زمین و مسکن به این مبالغ نجومی می رسد اجاره ی خانه هم دارد از قدرت پرداخت و تحمل قشر ضعیف خارج می شود.
۶٫اوایل انقلاب می شد در شهیدیه یا بیده یا غیره با هماهنگی دولت، زمین رایگان یا خیلی جزئی گرفت و صاحب خانه شد، می توانید از صاحبان خانه در بخش های اول شهرک فجر بیده یا شهیدیه یا غیره تحقیق کنید.
۷٫با وضعی که پیش می رود شاید روزی برسد که نه تنها ازدواج به ندرت و به سختی صورت گیرد بلکه همان ها که ازدواج کرده و صاحب خانواده و اولاد هم هستند در مبارزه با معضل اجاره از رمق خواهند افتاد.
۸٫این سوال مهم را نمی دانم از چه کسی باید پرسید یا از چه کسی خواست که واقعا با وجود اینهمه زمین خداداده که به فراوانی در دسترس است چرا باید یک فردی که خانه ندارد یا جوان که می خواهد تشکیل خانواده دهد باید به جان کندن زمین تهیه کند یا اصلا و هیچ وقت نتواند زمین بخرد و صاحب خانه شود؟
۹٫آیا این، ارتباط با دشمن و تحریم و غیره دارد؟ آیا با وجود اینهمه زمین نمی شود طبق حساب و کتاب به هر نفر مرد ایرانی یک قواره زمین در نظر گرفت و داد به گونه ای که عدالت رعایت شود و نه حق کسی ضایع شود و نه سوء استفاده شود.
۱۰٫بدیهی اگر مساله ی زمین را عادلانه و اصولی حل کنند اولا دیگر هیچ گاه قیمت زمین و مسکن به اینجاها نخواهد رسید و خلقی از مشکل عجیب و غریب و جانکاه مسکن نجات می یابند.