مقاطع حادثه خیز جاده‌های استان یزد اصلاح می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان یزد گفت: در جاده‌های استان نقاط حادثه خیز نداریم اما مقاطع حادثه خیز داریم.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، نقاط حادثه خیز جاده‌ای به عنوان یکی از علل تصادفات، موضوعی بود که با وجود حادثه‌های اتفاق افتاده در جاده‌های استان مورد پیگیری خبرنگار تسنیم قرار گرفت.

وجود عوامل انسانی، خودرویی، جاده‌ای عللی هستند که منجر به تصادف می‌شوند. هرچند که با دقت بر روی خطاهای انسانی می‌توان میزان بزرگی از این حوادث را کاهش داد اما سعی در حذف علل دیگر همچون خودرویی و جاده‌ای بحثی است که نقش جداگانه‌ی خود را دارد.

با گذر از عامل خودرویی که تقریبا عاملی عادت شده و قطعی به جهت نبود هیچگونه تلاشی برای بهبود آن است به بررسی عامل جاده‌ای در بروز حوادث رانندگی می‌پردازیم.

علی علیخانی مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در یزد با بیان اینکه در استان یزد هیچ نقطه حادثه خیزی وجود ندارد از وجود مقاطع حادثه خیز خبر داد و اظهار داشت: تفاوت بین نقطه حادثه خیز و مقطع حادثه خیز در میزان وسعت آن است.

وی از حدود ۱۰ تا ۱۲ مقطع حادثه خیز در استان خبر داد و درباره اصلاح و ترمیم آنها گفت: تشکیل کمیته‌ای برای بررسی این مقاطع و ارائه راه حل با حضور سازمانهایی از قبیل راهداری، شهرداری، دفتر فنی استانداری و… از گذشته شکل گرفته است که با تصویب مطالعات و راه حل‌های موجود، این مقاطع مورد اصلاح قرار می‌گیرد.

وی معیارهای حادثه‌ خیز بودن مقاطع مختلف استان را به وجود تداخل ترافیکی بین راه اصلی و فرعی و یا درون شهری و برون شهری و… دانست و افزود: اولویت بندی اصلاح این مقاطع به میزان تردد، نوع تردد و ساعات پیک ترافیک بستگی دارد.

علیخانی درباره تامین هزینه‌های اصلاح آنها هم گفت: بخشی از اعتبارات از تملک دارایی استانداری تامین می‌شود و مابقی بصورت ملی از سازمان راهداری کشوری اخذ می‌گردد.

وی اقدامات اصلاح‌ساز این مقاطع را با ساخت دوربرگردان و یا تقاطع همسطح و غیر همسطح، نصب علائم و یا گاردریل و تامین روشنایی محل در صورت نیاز عنوان کرد و ادامه داد: پل خورشید در محور یزد – میبد مورد اصلاح قرار گرفته که نمونه‌ای از اصلاح روشنایی محسوب می‌شود و قسمتی از آن هم با مشارکت شهرداری و دهیاری‌ها در حال انجام است.

میزان تصادفات به علت حادثه خیز بودن جاده‌ها سوالی بود که مدیر کل راهداری استان آماری برای آن نداشت اما به طور کلی بیشترین علت تصادفات را به سبب خواب‌آلودگی و تخطی از سرعت مطمئنه عنوان کرد و افزود: جغرافیای یزد به علت پل ارتباطی کشور و موقعیت چهارراهی آن به گونه‌ای است که مسافران هنگام رسیدن به محدوده‌ یزد دچار خستگی شده و نیازمند استراحت هستند و اگر استراحتی انجام نشود منجر به حادثه می‌گردد.

وی از اقدامات این سازمان جهت تاسیس مراکز استراحتی جاده‌ای گفت: چهار استراحتگاه موقت پیش بینی شده است که از این بین دو استراحتگاه آماده بهره‌برداری و مابقی در آینده افتتاح خواهد شد. واین علاوه بر وجود پارکینگ‌های متعدد است.

در حالیکه برآورد میزان خسارات جانی و مالی به علل خودرویی و انسانی در سطح جاده‌های استان قابل تحصیل است علیخانی از عدم وجود آمار حوادث استان به علل جاده‌ای خبر داد.

در پایان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رعایت اصول رانندگی در جاده‌ها به عنوان اولین و آخرین راه مقابله با حوادث گفت.

در حالیکه رعایت اصول راهنمایی و رانندگی بر کاهش میزان حوادث جاده‌ای تاثیر بسزایی دارد و رعایت آن بر همگان واجب است اما اصلاح عیوب خودرویی که گفتن از آن تقریبا یک کلیشه خنده‌دار شده است و همچنین معایب مختلف راهها حتی با وجود عدم رعایت اصول راهنمایی و رانندگی از جانب رانندگان بحث مجزایی است.