کالاهای بی‌کیفیت چینی، تهدیدی برای هنر سفالگری

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان یزد عمده‌ترین مشکلات هنر سفال‌گری در این استان یزد را واردات اجناس خارجی به ویژه جنس چینی عنوان کرد.

به گزارش میبدما؛ محمدرضا دهقان مهرجردی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به وضعیت هنر سفالگری در استان یزد، گفت: اصلی ترین پایگاه هنر سفالگری در یزد، شهرستان میبد است که امروزه این شهرستان در زمینه سفالگری به صورت برجسته کار می‌کند و بقیه شهرستان‌های استان یزد نیز در این هنر کم و بیش فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هنر سفالگری با گوشت و خون مردم بومی این شهرستان پیوند دارد، اظهار داشت: هنر سفالگری در استان یزد به ویژه در شهرستان میبد از اهمیت خاصی برخودار است؛ چرا که در شهرستان میبد شهرک سفال و سرامیک وجود دارد و در این راستا بایستی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان یزد تصریح کرد: در کنار هنر سفال‌گری، عده‌ای از هنرمندان به کار سرامیک مشغول هستند و همچنین تعدادی هم در بخش سفال نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کنند که در مجموع بیش از۱۸۰ نفر در رشته‌های مختلف سفال و سرامیک در شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

دهقان مهرجردی، عمده‌ترین مشکلات هنر سفال‌گری در استان یزد را واردات اجناس خارجی به ویژه جنس چینی عنوان کرد و بیان داشت: در واقع افزایش قیمت هزینه‌های تولید مانند برق، کارگر، آب، گاز افزایش یافته و همچنین گرانی مواد اولیه مصرفی، مشکلات را برای این صنعت در استان دشوار ساخته است که امید است این مشکلات بیش از بیش در استان مرتفع گردد.

این مقام مسئول با اشاره به پیشینه هنر سفالگری در استان یزد، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های باستان‌شناسی قدمت برخی از آثار سفال در استان یزد، مربوط به دوره نوسنگی است که در برخی از نقاط استان به ویژه در شهرستان میبد یافت شده است.

وی با تاکید بر اینکه در دوره‌های مختلف تاریخ بحث رونق و از بین رفتن این هنر مشاهده شده است، عنوان کرد: در برخی از دوران‌ها برخی از تولیدات سفالگری با کیفیت مطلوب مشاهده گردیده است که این موضوع بیانگر توجه مردم به این صنعت در آن دوران بوده است؛ کمااینکه متاسفانه امروزه با واردات بی رویه ظروف بی کیفیت و ارزان چینی، رونق این صنعت کم‌کم در حال فراموشی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان یزد در پایان با بیان اینکه در شرایط کنونی مشکلات در حوزه اجناس چینی بسیار مشکل‌ساز شده است، تاکید کرد: انتظار این است تا مسئولین مربوطه در راستای رونق هر چه بیشتر این صنعت، جلوی واردات اجناس چینی را بگیرند تا زمینه صادرات سفال به کشورهای دیگر نیز مهیا شود.