تجهیز ۹۰ کوره آجرپزی یزد به سیستم کنترل آلایندگی

معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد از تجهیز بالغ‌بر ۹۰ کوره آجر فشاری و ماشینی این استان به سیستم کنترل آلایندگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا کوچک‌زاده در کارگروه آمایش سرزمین آمار محیط‌زیست و توسعه پایدار استان یزد با اشاره به اینکه در این استان بیش از سه هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در حال احداث و فعالیت هستند، گفت: ۸۰ درصد صنایع استان ازجمله اکثریت کوره‌های آجر دستی و صنعتی در مسیر جاده یزد اردکان قرار دارند.

وی بابیان اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان یزد در مجاور جاده ترانزیت مهریز اردکان که شمال به جنوب کشور را به هم متصل می‌کند، سکونت دارند، افزود: محور عقدا مهریز (دشت یزد اردکان) یکی از دشت‌های ممنوعه استان و در جهت بادهای غالب قرار گرفته و غالب صنایع مذکور از گذشته بر روی زون آب یزد مستقر شده‌اند.

معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد از تجهیز بالغ‌بر ۹۰ کوره آجر فشاری و ماشینی استان به سیستم کنترل آلایندگی (فیلتر) و همچنین گازسوز شدن کوره‌ها خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه این اقدامات باعث کاهش چشمگیر شکایات مردمی و کاهش آلودگی هوا در استان یزد شده است.

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه میزان نفت مصرفی کوره‌های آجرپزی از ۱۲۱ میلیون لیتر در سال ۸۹ به ۲۸ میلیون لیتر کاهش‌یافته است، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر موفق شده‌ایم تا ۹۵ درصد کوره‌های آجرپزی را به شبکه گاز متصل سازیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه شرایط و عوامل طبیعی، اقلیمی و غیره در بعضی از نقاط استان موجب گردیده تا برخی از محدوده‌ها ازجمله محور ترانزیت مهریز عقدا با چالش‌های محیط زیستی بیشتری روبرو باشد، اذعان کرد: عملاً در دهه ۹۰ می‌بایست با پذیرفتن شرایط موجود، به مدیریت مشکلات زیست‌محیطی استان پرداخته شود.

وی بابیان اینکه شرایط اقلیمی و آب‌وهوای استان مستعد آلودگی با منشأ ریزگردها است، به وضعیت استقرار ایستگاه‌های سنجش در استان اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر سه ایستگاه واقع در اداره کل (بلوار دانشجو)، منابع طبیعی (میدان ابوذر) و میدان صنعت، طبق کارشناسی‌های سازمانی و دانشگاهی شهر یزد نیاز مبرم به حداقل چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا با محوریت سنجش ذرات معلق (گردوغبار) دارند.

معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد در پایان اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان اردکان یک ایستگاه سنجش فعال وجود دارد و همچنین شهرستان میبد در حال حاضر دارای دو ایستگاه سنجش فعال است و شهرستان‌های تفت، خاتم، اشکذر و ابرکوه فاقد ایستگاه هستند.