گفتگوی خواندنی میبدما با روحانی تکواندوکار میبدی که موفق به کسب کمربند مشکی دان ۷ شد

یک روحانی میبدی، موفق شد به عنوان اولین روحانی، کمربند مشکی دان ۷ را کسب کند.

به گزارش میبدما؛ اولین روحانی ملبس به لباس روحانیت، توانست در بالاترین رده های ورزش تکواندو، دان ۷ بگیرد و نام خود را نه تنها در میبد که در کشور ماندگار کند.

میبدما با این روحانی میبدی، چند روز بعد از کسب این موفقیت بزرگ گفتگویی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید؛

 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

محمد حسین کارگر متولد شهیدیه میبد و فعلا ساکن قم هستم، و حدود ۱۹ سال است که در حوزه مشغول تحصیل دروس طلبگی هستم.

 

ورزش را از کجا شروع کردید؟ و اولین اساتید شما چه کسانی بودند؟

ورزش تکواندو را از میبد شروع کردم و اولین استادم آقای عبدالله عباسی بود. باید بگویم رشد ورزشی بنده نیز به خاطر حضور ۸ ساله و تحصیل در اصفهان، در آن شهر بود که هم قهرمانی های مختلف و هم آموزش های خوب را آنجا تجربه کردم.

 

در حوزه ورزش مداوم فعالیت داشتید؟ فعالیت ورزشی در میبد چگونه ادامه یافت؟

بله، ولی به علت سختی دروس طلبگی کمی با اختلال مواجه شد، در میبد نیز استاد بزرگوار شهرام قانعی و آقای شهاب بیکی نیز برای استمرار این فعالیت ورزشی زحمت بسیار زیادی کشیدند و حضور ورزشکارانی پیگیر و علاقمند مانند مهدی فاضل کمک زیادی کرد که جا دارد از همه این دوستان تشکر کنم.

 

و از فعالیت های کشوری در حوزه ورزش تکواندو بگویید؟

در حدود ۱۱ الی ۱۲ سال گذشته در اردوهای تیم های ملی تکواندو و در رده های مختلف نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان حضور داشتم، که به نوعی هم کارشناس این ورزش هستم و هم اطلاعات دینی دارم، و می توانستم مباحث دینی را در قالب های تکنیکی ورزشی ارائه کنم و برای بچه های تکواندوکار مطابق با ورزش خودشان ارائه بحث کنم.

 

یعنی روانشناس تیم به حساب می آمدید؟

نمی توان این نام را گذاشت اما با حضور در کنار روانشناسان نیز دریافته ام که این مباحث سنخیت بسیار خوبی برای تربیت روحی و اخلاقی ورزشکاران دارد، وقتی ورزشکار ببیند کسی از سنخ خودشان و با آشنایی از ورزش خودشان حضور دارد و همچنین با آنها تمرین می کند و می تواند حتی مسائل فنی ورزش خودشان را به انها بگوید مطمئناً بیشتر تاثیر می گیرند.

 

با آقایان ساعی و کرمی نیز برخوردی داشتید؟

بله. حدود ۴ الی ۵ سال در اردوهای مختلف کنار هم بودیم و ارتباط خوبی داشتیم که رابطه دوستانه خوبی هم شکل گرفته بود و هنوز هم که هنوز است اگر دیداری صورت گیرد باز هم رفاقت سر جایش هست.

 

مربیگری را از چه زمانی شروع کرده اید؟

در ۳۰ سال فعالیت ورزشی ام، حدود ۲۵ سال است که مربی هستم و البته ۱۹ سال به صورت رسمی مربیگری مورد تایید فدارسیون تکواندو هستم، و ۲ سال است که مدرک مربیگری بین المللی تکواندو نیز دریافت کرده ام.

در قم نیز مربی تکواندو هستید، عدم حضورتان در میبد به کلاس ها ضربه نمی زند؟

بله، در قم اصولا طلبه ها در کلاس ها شرکت می کنند، و حتی شاگردان بسیار نخبه ای نیز در کلاس ها حضور دارند، که باعث افتخارم هستند، در میبد نیز، در زمان عدم حضورم، آقای شهاب بیکی که از ارشدهای کلاس هستند، جایگزین می شوند و زحمت مدیریت کلاسها را می کشند.

 

ارتباط شما با ورزش، در ارتباط گیری با نسل جوان و مخصوصا دانشجویان شما چقدر موثر بوده است؟

در این زمینه توفیقات خوبی نصیب شده است، به نوعی باید گفت دانشجو و جوان، فردی را می بیند که در حوزه ورزش نه تنها فعالیت موثر دارد بلکه در اوج و در قله فعالیت های ورزشی نیز حضور دارد، و مدارج بالای آن را پیموده است و این خود باعث پذیرش بیشتر آنها شده و حتی در مباحث فرهنگی نیز تاثیری بیشتر می گیرند.

قبلا در رادیو ورزش حدود ۲۴ جلسه بحث اخلاق و فرهنگ در ورزش را صحبت کردم، از نکات مهمی که ارائه شد، دیدگاه رهبری در مورد جوانان است که تهذیب، تحصیل و ورزش را بسیار لازم می دانند، و همچنین ارائه مباحث در قالب هنری و ورزشی به قول ایشان اثر دهی را بیشتر می کند؛ گرایش جوانان به این موراد به صورت تک بعدی و یک طرفه موجب رشد کاریکاتوری آنها می شود، و در این مسیر تلاش می کنم این سه گزینه را در کنار هم داشته و به مخاطب خود نیز ارائه کنم، و جوان نیز وقتی مشاهده می کند که مربی، معلم و یا استادش در این حوزه ها و مخصوصا ورزشی فعالیت دارد، پذیرش خوبی هم خواهد داشت.

 

در مورد رتبه دان ۷ که به تازگی کسب کرده اید توضیحاتی بدهید؟

برای گرفتن دان ۷ نسبت به زمانی که دان ۶ را گرفتم طبق قانون این ورزش باید ۷ سال زمان بگذرد، البته برای دان های دیگر هم همین طور است، به طور مثال برای گرفتن دان یک، یک سال، دان دو، دو سال و همچنین تا دان های بالاتر…

برای گرفتن دان ۷ نیز باید تاکتیک هایی در قالب فرم های جدید یاد گرفته و تمرین کنیم، در کل ۱۷ فرم داریم که مهمترین های آن ۱۴ و ۱۵ است که برای گرفتن دان ۷ باید یاد بگیریم، در این مرحله آیتم هایی مانند اجرای فرم، که همراه با دقت، سرعت، صحت، کوبش و انعطاف باشد؛ و اشراف بر اسم های کره ای تکنیک ها؛ همینطور تکنیک های پا و مبارزه با حریف فرضی و شکستن اجسام از دیگر ایتم های این دوره است.

قبل از رفتن برای این دوره نیز باید به نوعی یک تز را ارائه دهیم که مانند پایان نامه دانشگاهی می ماند که بنده اخلاق در ورزش را ارائه دادم.

 

اینکه اولین روحانی دارای این مدرک هستید درست است؟

اولین روحانی ملبسی هستم که با کسوت روحانیت دان ۷ را در کشور گرفتم و بعد از من هم دو تا از طلبه ها ان را کسب کردند. در استان یزد نیز یکی از دوستان قدیمی چندماه زودتر دان ۷ را گرفته و بنده دومین دان هفت استان یزد هم هستم.

 

سنخیت طلبگی و ورزشی مانند تکوندو را در چه می بینید؟

 تکواندو ورزشی سابقه دار و با اعتبار است که فلسفه تکنیک هایش با مبانی دینی نیز همخوانی دارد و به نوعی این ورزش شرقی با دین ما نیز مطابقت دارد. این ورزش با ذات و سرشت ادمی مرتبط، و روح و جسم را با هم تربیت و صیقل می دهد.

ورزش را در میبد چگونه می بینید؟

مسئولین ورزشی میبد خوب کار می کنند، با دو حوزه ورزش و سپاه که فعالیت داشته و دارم، کارهای خوب صورت می گیرد. البته فرهنگ سازی ورزشی خوب صورت نمی گیرد و درخواستم از مسئولین و مخصوصا آموزش و پرورش فرهنگ سازی ورزشی می باشد، در حوزه فعالیت با سپاه نیز قبلا همکاری های بسیار خوبی صورت گرفت که امیدوارم این موضوع ادامه یابد.

به نظرم می توانیم از طرفیت ایجاد شده در میبد بهترین استفاده را ببریم، در میبد توان و استعداد خوبی وجود دارد و برای رشد آن باید تلاش بیشتری کرد. قصد تعریف از خود را ندارم، ولی اینکه یک نفر میبدی توانسته به رده های بالای ورزش تکواندو دست یابد و سابقه خوبی در اردوهای تیم های ملی و سطح بالای ورزش کشور را دارد، به نظرم می طلبد که استفاده بهتری نیز صورت بگیرد.

 

و برای آینده خودتان چه برنامه هایی دارید؟

در این مدت تمرین های بسیار خوبی داشتم که حتی به سه مرحله تمرین در روز و ساعت های متمادی منجر می شده است تا دان ۷ را دریافت کنم، برای بعد از این هم برنامه ریزی برای ادامه فعالیت ورزشی در متدهای جدید و همچنین ارتباط گیری درست با نسل جوان را در برنامه دارم،  و هدفم این است که شاگرد پروری با رویکرد فرهنگ اصیل اسلامی و انتقال به نسل جوان را به صورت عملی و نه گفتاری، انجام دهم.

 

و سخن پایانی؟

از مسئولین هئیت ورزش استان که بنده را لایق تقدیر دانستند، و از میبدما و همچنین رسانه هایی که به این امر پرداختند تشکر می کنم و  امیدوارم برنامه های خوب، باز هم معرفی شود که جوانان عمرشان را در جایی غیر از این مسیرها تلف نکنند.