گفتگوی خواندنی با دانشجوی غیر بومی دانشکده علوم قرآنی که آخرین روزهای تحصیل در میبد را پشت سر می گذارد

پایان سال تحصیلی برای برخی از دانشجویان، جدا از پایان تحصیل در مقطعی خاص، پایان زندگی در یک شهر نیز به حساب می آید.

به گزارش میبدما؛ در روزهای پایانی سال تحصیلی، به سراغ یکی از دانشجویان غیر بومی میبد که از نخبگان قرآنی دانشکده علوم قرانی نیز هستند، رفتیم و از حواشی تحصیل در میبد از ایشان مصاحبه ای گرفتیم، که در ادامه می خوانید؛

 

لطفا معرفی کنید؟

هاجر جهاندیده هستم دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرانی میبد؛ اهل آذربایجان شرقی، شهرستان مراغه هستم.

 

ورودی چه سالی هستید و در چه مرحله ای از تحصیل هستید؟

ورودی ۹۴ هستم و پایان نامه را دفاع کرده و تسویه حساب نیز کرده ام؛ و فردا آخرین روز حضورم در دانشکده قرانی میبد است.

 

از فعالیت های خودتان در دانشکده علوم قرانی بگویید؟

مسئولیت بخشی از خوابگاه و همچنین در مقطعی نیز مسئولیت کامل خوابگاه دختران را بر عهده داشتم، در انتخابات انجمن علمی دانشکده علوم قرانی به مدت دو سال به عنوان دبیر انجمن فعالیت داشتم، در این مدت نیز انجمن علمی دانشکده علوم قرانی میبد در میان دانشکده های قرانی کشور رتبه اول را دارا بود.

در این سال های نیز همیشه با معدل بالای ۱۹ و در زمینه های پژوهشی فعالیت داشتم که به عنوان پژوهشگر نمونه نیز شناخته شدم، در سه همایش افسران جنگ نرم، همایش علوم انسانی و قران در سطح ملی، و همچنین همایش منطقه ای مشاهیر قرانی یزد نیز دبیر بودم؛ مسئول دبیرخانه نشریه عیون و همچنین در سال های اخیر نیز سردبیر نشریه جوهره وحی بودم.

 

از تعداد دانشجویان و اساتید دانشکده علوم قرآنی اطلاعی دارید؟

آمار کنونی دانشجویان دانشکده علوم قرآنی میبد ۳۵۰ نفر است که در سه رشته علوم‌قرآن و حدیث؛ علوم قرآن؛ و تفسیر قرآن در حال تحصیل هستند، از این میان نیز ۱۷۰ دانشجوی پسر و ۱۸۰ دانشجوی دختر و تعداد اساتید دانشکده نیز ۶۰ نفر می باشد، که از این میان دو نفر هیئت علمی هستند.

 

در این مدت میزان و سطح امکانات دانشکده علوم قرانی میبد چگونه بود؟

البته من قبل از اینجا در دانشکده علوم قرانی مراغه بودم و با بررسی دانشکده های شیراز و جاهای دیگر، می توانم به حالت مقایسه ای بگویم که اینجا بدون تعارف جزء ۳ دانشکده برتر کشور است که حتی دانشگاه علوم و معارف کشور نیز این را اعلام کرده است؛ این دانشکده با داشتن فضایی گستره و بزرگ، امکانات آموزشی مناسب، کتابخانه ای با سطح نسبتاً خوب، خوابگاه مناسب و وجود مسجد مستقل با سه وعده نماز اول وقت که حتی با حضور مردم برگزار می شود، شرایط خوبی را پشت سر می گذارد.

البته معنویت این فضا با تدفین شهید گمنام چندین برابر شده، و در کنار این شرایط خوب، وجود هیئت هفتگی دانشجویی که همه فعالیت های آن توسط خود دانشجویان انجام می گیرد، بر بهتر شدن فضای آن کمک زیادی می کند؛ در ماه مبارک رمضان نیز هر سی شب برنامه کامل دانشجویی‌ و با حضور مردم برگزار می شد که شاید این امتیاز ها در کمتر دانشکده ای وجود دارد.

باید اشاره کنم که حضور آقای موسوی نیز در جایگاه ریاست دانشکده بسیار در این مسیر موثر بوده، و ایشان با ایجاد فضای آرام و آزاد در چارچوب موازین شرعی و اخلاقی، و زمینه سازی حضور دانشجویان در فعالیت های دانشکده باعث مطلوب تر شدن فضای دانشکده علوم قرانی میبد شده اند.

وجود تیم مدیریتی و کارمندی بسیار خوب و اخلاقی در دانشکده، را نیز می توانم بگویم جای دیگری مشاهده نکردم و تعامل افراد در اینجا بسیار خوب است.

 

سطح اساتید دانشکده چطور بود؟

در سالهای اول بسیار سطح خوبی داشتیم که البته با رفتن برخی از اساتید مثل دکتر پور روستا و … کمی افت کرد، که البته با جذب اساتید و جذب هیئت علمی باید تقویت شود.

 

حضور دانشجویان در کارهای فرهنگی چطور بود؟

در اوایل حضور دانشجویان در دانشکده، البته این حضور کمتر است که با تعامل بسیج دانشجویی و شناختی که از بچه به دست می آورند، آنها را جذب می کنند، و با ورود به انجمن های علمی و فرهنگی بعدا به عنصرهای فرهنگی خوبی تبدیل می شود و با این دیدگاه ریاست محترم که کار باید در دست دانشجویان باشد، خیلی از کارها به صورت خود جوش و دانشجویی انجام می شود.

 

بسیج دانشجویی دانشکده قرانی چطور بود؟

خیلی خوب؛ و در این مدت هم رشد بسیار بهتری داشته اند و برنامه های موفقی نیز کار کردند، البته در دو رده خواهران و برادران این فعالیت خوب وجود داشته که می توان به فعالیت های موثر تر و قوی تر برادران نیز اشاره داشت.

 

به عنوان دانشجوی غیر بومی در میبد، مشکلاتی را که در این مدت به چشم دیدید، بیان کنید؟

می توان گفت در کل، مدیریت کلان مجموعه باید با هدفمند کردن بودجه ها و باز کردن حساب ویژه برای فعالیت های نیازسنجی شده از طرف دانشجویان، موجبات بهتر شدن فعالیت ها را زمینه سازی کند.

از مشکلات مرتبط با شهرستان که با آن درگیر بودیم، مشکل سرویس دهی برای رفتن به مرکز شهر و … بود، که متاسفانه زمان زیادی را برای حمل و نقل از دست می دادیم. البته در جلسه ای که با برخی از مسئولین شهرستان در دانشکده برگزار شد نیز این دغدغه ها عنوان شد که تا امروز این مشکلات حل نشده است.

 

آنچه در این مدت بیشتر برای شما دغدغه شد چه بود؟

یکی از مسائلی که ذهنم را درگیر می کرد، کم بودن تعداد دانشجویان بومی در دانشکده علوم قرانی بود، در دانشکده علوم قرانی مراغه که تحصیل می کردم حضور بومی ها بسیار به چشم می آمد و مخصوصا در فعالیت های علمی و فرهنگی فوق برنامه نیز ورود جدی داشتیم اما در میبد این اتفاق نمی افتاد و همین تعداد کم دانشجوی بومی نیز ورود خوبی به برنامه های فوق برنامه نداشتند.

حالا ممکن است این عدم استقبال بومی ها از دانشکده علوم قرانی به خاطر ناآشنایی مردم با این مجموعه باشد، و یا دلایلی دیگری داشته باشد، اما واقعا از شهرستانی مانند میبد و استان یزد که به دارالعباده معرفی می شوند، انتظار بیشتری داشتم و این مهجوریت قران و دانشکده قرانی در این نقطه از کشور توجیه خوبی ندارد.

 

اگر باز هم به زمان انتخاب رشته بازگردید همین رشته را انتخاب می کنید؟

اگر باز هم این اتفاق بیفتد بله، شاید از بزرگترین شانس های زندگی من انتخاب این مسیر بود و اگر باز هم در این مسیر قرار می گرفتم رشته های مرتبط با قران و دانشکده علوم قرانی را انتخاب می کنم.

 

و توصیه شما به آنهایی که به زمان اتخاب رشته خود نزدیک شده اند؟

حتما توجه به قران داشته باشند؛ بهترین رشته ها مربوط به علوم قرانی می باشد که فرد می تواند در کنار آن با ترکیب شدن با تفسیر و قرائت و … عنصر فرهنگی قوی بشود که به ایران و اسلام کمک کند؛ و با ورود به این رشته چیزهایی را به دست می آورند که در رشته های دیگر نصیب نمی شود.

در دانشکده علوم قرانی فضا آنقدر یک دست و معنوی هست که حتی در خوابگاه و اتاق خودمان نیز احساس می کردیم در مسجد هستیم، به نوعی باید گفت به خاطر یک دست بودن فضای آموزشی و افرادی که اینجا هستند، احساس خوبی به انسان دست می دهد.

 

و برای آینده شغلی در سایه رشته های علوم قرانی، نظرتان چیست؟

هیچ وقت نباید به رشته های درسی به عنوان صرفاً یک مسئله شغلی نگاه کنیم و اگر این دیدگاه را داشته باشیم همه برداشت ما از دیگر علوم نیز در حد پاس کردن چند واحد درسی می ماند.

با ورود به رشته های قرانی هم باید هدفی بالاتر از این داشته باشیم؛ باید هدف ما این باشد که چطور در مجموعه امام زمان(عج) که حاکم بر جهان می شود کمک کنم و چه پیش نیازهایی کسب کنم که در این راه قرار گیریم؛ نباید بگذاریم در جامعه اسلامی، قرآن دچار مهجوریت و فراموشی شود.

در مورد شغل نیز باید بگویم می توان دوره های تربیت معلم، مهد های قرانی و …  را ورود کنیم و در برخی از میان رشته ها مانند روانشناسی و قران و … نیز جای کار بسیاری وجود دارد و کسی که با این نگاه ورود کند از نظر شغلی هم به مشکلی نمی خورد.

 

و صحبت پایانی؟

در این مدت که در میبد بودم، آرامش و امنیت بسیاری خوبی را شاهد بودم که این فضا را قبلا به این شکل در جاهای دیگر تجربه نکرده بودم، محیطی پر از صمیمیت و دوستی که مردمش برای هم دل می سوزانند.

اما خیلی دوست داشتم تعداد دانشجوی بومی بیشتری داشتیم، و همین تعداد هم که بودند فعالیت بیشتری داشتند. دانشجوی علوم قرانی تفاوت چشمگیری با نگاه مردم دارد و انتظارم از رسانه های میبد این است که به خاطر قران هم که شده این دانشگاه را بیشتر معرفی کنند.

امیدواریم به نگاه ویژه ای که می شود و با کارها و فرهنگسازی که می شود، این مسیر بیشتر شناخته شود، مخصوصا افرادی که سطح درسی خوبی دارند به این رشته ها ورود کنند، و کارهای بزرگی در حوزه فرهنگ روی زمین مانده که باید با ورود به حوزه های قرانی حل شود.