حدود ۹۰ درصد از مقالاتم در سایت های رسمی جهانی بازتاب داده شده اند/ دانشجویان، به معنای واقعی دانشجو باشند

دانشجوی دانشکده علوم قرانی میبد و پژوهشگر برتر کشوری، در گفتگو با میبدما از فعالیت های پژوهشی خود می گوید.

به گزارش میبدما؛ در هفته پژوهش به سراغ یکی از پژوهشگران برتر کشوری رفتیم که دانشجوی سال آخر دانشکده علوم قرآنی میبد نیز هست، با وی گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید؛

لطفاً معرفی بفرمائید؟

مجتبی انصاری مقدم هستم اهل و ساکن کرمان

خلاصه‌ای از سابقه تحصیلی خودتان را بگوئید؟

دوره متوسطه را در رشته تجربی گذراندم. بعدازآن رشته تفسیر قرآن دانشگاه علوم و معارف در اراک را انتخاب کردم و سه‌ساله آن را تمام کردم. دانشکده علوم قرآنی میبد اولویت اولم بود و اینجا را انتخاب کردم که ازلحاظ تخصصی یکی از دانشگاه‌های برتر کشوری بود. البته بعد از تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدم. فعلاً هم ترم آخر و در حال نوشتن پایان‌نامه هستم.

نحوه ورود شما به محور پژوهش چگونه بود؟

در دوره کارشناسی با پژوهش آشنا شدم. اساتیدی که با آن‌ها مرتبط بودم بسیار اهل‌قلم و نوشتن بودند و حرفه‌ای به محور پژوهش‌های قرآنی ورود کرده بودند. باواسطه این عزیزان به این وادی کشیده شدم. البته سعی کردم تمام توان خودم را نیز معطوف به این موضوع کنم. همان ترم اول باوجوداینکه پژوهش می‌کردم، در کلاس‌های زبان عربی و انگلیسی هم شرکت می‌کردم که البته زیرمجموعه دانشگاه نبود. پژوهش و یادگیری زبان خواسته اساتیدم نبود و دانشگاه نیز این را از من نمی‌خواست، اما خودم ورود کردم و زبان را نیز تا حد درک و فهم متن کارکردم.

اولین مقاله‌ها چه زمانی موردتوجه قرار گرفتند؟

ترم دوم بودم که اولین مقاله من در همایش بین‌المللی رشت پذیرفته شد. این شروع ماجرا بود و بعدازآن به ترتیب در شهرهای دیگر کشور نیز و در همایش‌های مختلف مقالاتم پذیرفته شد. این موضوع ادامه یافت تا اینکه اولین کتابم را نیز در ترم چهارم با عنوان اخلاق اسلامی در قرآن و احادیث چاپ کردم. البته قبل از چاپ این اثر، خلاصه‌ای از کتاب‌های جهان‌بینی استاد شهید مرتضی مطهری را نوشته بودم، ولی اثری که برای خودم باشد را بعدازآن چاپ کردم. به همین ترتیب دوره کارشناسی را با حدود ۸ مقاله و دو کتاب گذراندم.

این روند پژوهش در دوره ارشد بیشتر هم شد؟

بله؛ دوره کارشناسی شاید روزی ۵ ساعت وقت می‌گذاشتم ولی دوره ارشد این میزان شاید به‌روزی ۱۰ ساعت هم رسید و به نحوی رشد کرد که دوهفته‌ای می‌توانم یک مقاله را کامل کنم. این در حالی بود که اولین مقاله‌ام حدود ۶ ماه طول کشید که البته فقط چاپ شد و رتبه نیاورد. به‌هرحال در دوره ارشد چون مطالعه و تجربه بهتری داشتم این موضوع تقویت شد. آلان برای هر مقاله شاید ۴۰ ساعت وقت بگذارم که زمان‌بندی می‌کنم و مطالعه و تحقیق را محور فعالیتم قرار داده‌ام.

با زبان انگلیسی و عربی هم مقاله‌ای داشته‌اید؟

از ترم دوم با محوریت زبان‌های عربی و انگلیسی هم کارم شروع شد. اولین مقاله انگلیسی‌ام که البته ترجمه یکی از مقالات فارسی‌ام بود دریکی از نشریات مرتبط با مقالات ISC هامبورگ آلمان که در حوزه تفاهم فرهنگی و دینی فعالیت دارد چاپ شد. بعدازآن نیز مقاله‌ای به زبان انگلیسی در نیجریه چاپ شد، مقاله‌ای با زبان عربی در نجف و همچنین در بابل عراق نیز یکی از مقالاتم پذیرش شد که به زبان عربی بود. البته یکی از مقالات نیز در مصر در محور داوری قرارگرفته است که نتیجه هنوز مشخص نیست.

نوشتن کتاب را ادامه ندادید؟

برای نوشتن کتاب تمرکز بیشتری نسبت به قبل داشتم. خودم این‌طور بیشتر می‌پسندم که چند کتاب را در عرض هم پیش ببرم. به‌عنوان‌مثال در سال گذشته چهارکتاب را باهم پیش بردم و به اتمام رساندم. تعداد کتاب‌هایی که در انتشاراتی‌های کشور چاپ کردم حدود ۵ جلد است و حدود ۶ جلد نیز در مسیر رسیدن به بازار نشر هست.

این کتاب‌ها هم با موضوعات مختلف و البته بر محور تبیین‌های قرآنی و حدیثی هست مانند «سبک زندگی سبط اکبر»؛ «راهبردهای دفاعی جامعه اسلامی»؛ «تقریب مذاهب از دیدگاه امامین انقلاب» و …

تازه‌ترین مقاله‌ای که پذیرش‌شده یا مقام آورده است، داشته‌اید؟

بله. سال گذشته برای جشنواره دانشگاه‌های کشور و سطح ملی درخواست مقاله شد که اردیبهشت امسال برای آن‌ها ارسال کردم. اختتامیه این جشنواره هفته گذشته برگزار شد که به لطف خدا رتبه اول را کسب کردم. این مقاله در حوزه سلامت روانی در قرآن کریم بود.

از اثر این فعالیت بر روی تحصیل خود بگوئید؟

شاید برخی این موضوع را وقت‌گیر و حتی لطمه زننده به درس بیان کنند، ولی باور کنید این موضوع اتفاقاً برعکس است. سر کلاس اصول مباحث که از طرف اساتید ارائه می‌شود برایم تکراری هستند و فقط جنبه یادآوری دارند، چون در مسیر پژوهش به آن‌ها رسیده‌ام و در حوزه درسی بسیار قوی‌تر شده‌ام. این موضوع حتی دستم را برای فعالیت‌های دیگر باز گذاشته است. با بررسی رزومه‌ام در همین دانشکده علوم قرآنی، تدریس روش تحقیق را به بنده واگذار کرده‌اند که کلاس‌های آن را برگزار می‌کنم. این کلاس‌ها با کلاس‌هایی که برای طلاب اردکان گذاشته می‌شود، ۶ جلسه درسی در طول هفته را شامل می‌شود.

در محور پژوهش برنامه دیگری دارید؟

فعلاً تمرکزم بر محور مقالات مرتبط با کشورهای خارجی هست. در کشور به لطف خدا، کار زیاد صورت گرفته و فکر می‌کنم باید مباحث قرآنی در حوزه‌های مختلف را به عرصه خارجی بیشتر بکشانیم. فعلاً هم بالغ‌بر ۹۰ درصد مقالاتم در سایت‌های رسمی مقالات جهانی بازتاب داده‌شده است. البته در هرکدام از زبان‌های انگلیسی و عربی ۳ یا ۴ مقاله دارم و تازه شروع کرده‌ام، ان‌شاءالله این محور را باقوت ادامه می‌دهم.

و در انتها اگر توصیه یا صحبتی دارید بفرمائید؟

من به دانشجویان عرض می‌کنم واقعاً دانشجو باشند! انصافاً خودشان، خانواده و کشورشان را معطل خود نکنند و اگر قرار است درس بخوانند و دانشجو باشند، با جدیت این کار را انجام دهند. به‌صرف اینکه بخواهند برای شغل آینده درس بخوانند، مطمئن باشند به مقصود و نتیجه درستی نمی‌رسند و نکته مهم دیگری که عرض می‌کنم این است که در کنار تحصیل سعی کنند تخصص یاد بگیرند، اگر در هر رشته‌ای مطابق با همان رشته به سراغ بازار کار بروند و تخصصی در کنار تحصیل، فعالیت کنند، حتماً به نتیجه بهتری می‌رسند. داشته‌ایم دوستانی که با همین ورود تخصصی زودتر از فارغ‌التحصیل شدن به بازار کار موردعلاقه خودشان هم واردشده‌اند