میزان اراضی تحت‌پوشش سامانه‌های‌نوین آبیاری در یزد

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: تاکنون بالغ بر ۲۴۰۰۰ هکتار از اراضی استان تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته است.

به گزارش میبدما به نقل از روابط‌ عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، سید‌علی اصغر مصطفوی اظهار داشت: با ابلاغ برنامه مدیریت شرایط حاد و بحرانی خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی توسط سازمان راندمان آبیاری در بخش کشاورزی استان از ۳۵ درصد به حدود ۴۴ درصد رسیده و مصرف آب کشاورزی از ۱٫۵ میلیارد متر مکعب در سال ۱۳۸۵ به ۹۱۸ میلیون متر مکعب در حال حاضر رسیده است و در یک برنامه ۵ سال تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۵۶۰ میلیون متر مکعب برسد.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب استان در بخش کشاوری ۸۲ درصد است و منابع تامین آب کشاورزی استان یزد شامل ۲۶۳۰ رشته قنات با میزان آبدهی ۱۶۰ میلیون مترمکعب‌، ۲۲۸۴ حلقه با آبدهی ۷۲۸ میلیون متر مکعب و ۳۸۷ دهنه چشمه با میزان تخلیه ۳۰ میلیون متر مکعب در سال است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: ۷۵ درصد منابع آب در اختیار بخش دارای EC 3000 – 16000 میکر وموس بر سانتیمتر است که بیانگر کیفیت نامناسب آب در این بخش است.

مصطفوی با بیان اینکه رسالت اصلی این مدیریت بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است گفت: از ۱۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان حدود ۸۰ درصد واجد شرایط انجام آبیاری‌های نوین هستند که بالغ بر ۲۰‌درصد از این اراضی تحت پوشش آبیاری‌های نوین ‌است.