احتمال وزش باد شدید در برخی مناطق استان یزد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد از احتمال وزش باد شدید و گردوخاک در برخی مناطق این استان خبر داد.

به گزارش میبدما؛ سیدعباس میرحسینی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، در خصوص پیش‌بینی وضع آب و هوایی استان یزد طی روزهای آینده، گفت: پیش‌بینی می‌شود امروز و فردا بخصوص در ساعات بعدازظهر و شب افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید بعضاً با گردوخاک و در برخی از مناطق به‌ویژه در نیمه غربی و ارتفاعات استان یزد رگبار و رعدوبرق داشته باشیم.

وی افزود: از روز جمعه با عبور از این موج ناپایدار، افزایش دما و گاهی افزایش باد سرد را خواهیم داشت.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد تصریح کرد: در بعدازظهر و شب گذشته به‌واسطه عبور موج ناپایدار از استان یزد در برخی از مناطق استان یزد به‌ویژه مناطق مرکزی، وزش باد شدید همراه با طوفان و گردوخاک را داشتیم که سرعت طوفان در شهرستان اردکان و میبد ۸۶ کیلومتر بر ساعت و همچنین سرعت طوفان در شهر یزد ۷۲ کیلومتر بر ساعت بوده است.

میرحسینی بابیان اینکه بخصوص در ارتفاعات استان یزد بارش‌های رگباری را داشتیم، اظهار داشت: بیشترین بارش‌ها در خود سلفی در شهرستان تفت به میزان ۱۰، شواز به میزان ۸، آ محسن ده بالا ۵، خمیسان از شهرستان اشکذر ۶/۵، صدرآباد از شهرستان میبد ۵ و در تنگ چنار مهریز ۴ میلی‌متر بوده است.

این مقام مسئول به باغداران و کشاورزان در این ایام توصیه کرد: به استحکام سازه‌ها، سالم بودن پوشش گلخانه‌ها و کنترل سفت کن‌ها و مهاربندها با توجه به وزش باد شدید و طوفان، تجهیز گلخانه‌ها به سیستم خنک‌کننده و روشن نمودن سیستم خنک‌کننده و تنظیم دقیق دما به‌منظور افزایش ماندگاری و حفظ بوته‌ها اقدام کنند.

وی از دیگر توصیه‌ها را اقدام به تهویه و گردش مناسب هوا در داخل گلخانه‌ها با توجه به‌احتمال وزش باد شدید و لزوم بسته بودن پنجره‌ها، دقت در مصرف کودهای ازته و خودداری از مصرف کودهایی مانند اوره و ترجیحاً استفاده از کودهای سولفات آمونیوم، استفاده از سیستم‌های رطوبت ساز به‌ویژه مه پاش مجهز به سنسور جهت تنظیم دقیق رطوبت گلخانه‌ها و جلوگیری از طغیان کنه دانست.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد یادآور شد: با توجه به افزایش دما در هفته آینده، استفاده از کودهای دارای هیومیک و فولیک اسید با پتاس و سیلیس بالا ضمن افزایش ماندگاری و حفظ بوته‌ها، کیفیت میوه‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

میرحسینی جلوگیری از ورود آفات به گلخانه‌ها از طریق نصب توری‌های ضد حشره روی پنجره‌ها و تعبیه اتاقک ایزوله در ورودی‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد طغیان آفات در کشت‌های فضای باز، خودداری از انجام بیش‌ازاندازه کودآبیاری در خاک با توجه به افزایش دما در هفته آینده و وضعیت مناسب جذب عناصر در خاک، انجام هرس برگ‌های پیر و خودداری از هرس بیش‌ازحد بوته‌ها به‌منظور کاهش تبخیر، تعرق و حفظ تعادل بوته‌ها و آبیاری در ساعات صبح به‌منظور جلوگیری از آسیب فیزیکی به بوته‌ها را از دیگر توصیه‌ها به باغداران و کشاورزان دانست.