جوکار: تقسیم بندی های جدید، سیاسی نشود

نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت رعایت عدالت در تقسیم حوزه‌های انتخابیه استان یزد، گفت: این تغییرات باید به‌دوراز اعمال‌نفوذ و زد و بندهای سیاسی انجام شود.

به گزارش میبدما؛ محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه اقدام نمایندگان مجلس در تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخابیه باید کارشناسی شده و همراه با رضایت مردم باشد، گفت: بنا بر اصل ۶۴ قانون اساسی از تاریخ همه‌پرسی سال ۱۳۶۸ پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آن‌ها حداکثر ۲۰ نفر نماینده به مجموع نمایندگان مجلس می‌تواند اضافه شود؛ اما هیجده سال است که ماده ۶۴ قانون اساسی در استان یزد اجرایی نشده است.

وی افزود: در دوره گذشته مجلس نیز اصلاح حوزه‌های انتخابیه در صحن مجلس مطرح شد؛ اما با توجه به ذی‌نفع بودن برخی‌ افراد در این موضوع در راستای عدم برآورده شدن منافع آن‌ها، مخالفت شد.

نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در حال حاضر در کمیسیون شوراها بحث اصلاح حوزه‌های انتخابیه مطرح است، اظهار داشت: طبق قانون اساسی بایستی این امر به‌صورت کامل انجام شود؛ چراکه اصلاح حوزه‌های انتخابیه نوعی تعادل در بحث رسیدگی به امورات مردم ازلحاظ جمعیتی، سیاسی و اقتصادی است.

جوکار با اشاره به اینکه در حال حاضر تصمیم شوراها مبنی بر اصلاح حوزه‌های انتخابیه استان‌ها نامعلوم است، تصریح کرد: درواقع تعداد نمایندگان برای هر بخش و یا هر شهرستانی از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ چراکه نماینده نقش مهمی در فرآیند توسعه یک منطقه دارد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید توجه داشت که هر چه حوزه جغرافیایی نماینده‌ای از لحاظ جمعیتی و سرزمینی بیشتر باشد؛ قدر مسلم این است که آن نماینده وقت کمتری را برای رسیدگی امورات مردم اختصاص می‌دهد؛ چراکه اهمیت مناطق برحسب موقعیت جغرافیایی و همچنین برحسب وجود منابعی که در آن حوزه جغرافیایی است، متفاوت هستند.

وی بابیان اینکه مردم استان و به‌ویژه شهرستان‌هایی که بیش از همه متضرر شده‌اند، از مجلس و نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی انتظار ترکیبی بر اساس قانون، عادلانه و به دور از اعمال نفوذ و زد و بندهای سیاسی دارند، خاطرنشان کرد: تمام موارد را بایستی در راستای اصلاح حوزه‌های انتخابیه استان‌ها در نظر گرفته شود و نباید کار به‌گونه‌ای باشد که در ترکیب‌بندی احساس بی‌عدالتی شود.

جوکار با تأکید بر اینکه رعایت عدالت در تقسیم حوزه انتخابیه استان یزد از جمله مطالبه مکرر مردم و مسئولان منطقه است، اضافه کرد: قطعاً برای مردم بی‌عدالتی در تقسیم حوزه انتخابیه استان یزد غیرقابل قبول است؛ چراکه در صورت مشاهده اینکه منطقه‌ای ازلحاظ جمعیتی و یا پراکندگی مردم از مناطق دیگری برتری داده شود، باعث تأثیرات منفی بر روی افکار عمومی مردم می‌شود.

نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی باید وظایف خود را دقیقاً برای تحقق خواسته مردمی انجام دهند، اذعان کرد: امید است این اتفاق ناهنجار و توهین‌آمیز صورت نگیرد و با انجام کار کارشناسی با یک تقسیماتی که حق همه را ادا کند و همچنین بی‌عدالتی‌های گذشته را از بین ببرد، مواجه باشیم.