فرماندار میبد: هیاهوی ایجاد شده در بحث فاضلاب تخصصی نیست/ شهردار میبد: بحث کمبود آب جدی است و باید مدیریت بیشتری صورت گیرد

فرماندار میبد گفت: کمبود آب یک بحث بسیار جدی می باشد و پایین بودن میزان ذخیره آب آشامیدنی برای ما بسیار نگران کننده است.

به گزارش میبدما؛ حسین فلاح فرماندار میبد در جلسه ستاد بحران شهرستان میبد با اشاره به وضعیت بحرانی آب، اظهار داشت: دستگاه های مسئول و متولی این بخش باید تمام سعی خود را در مدیریت هر چه بیشتر و بهتر منابع آبی و صرفه جویی بهتر را انجام دهند.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد طرح فاضلاب میبد نیز بیان داشت: دغدغه های ایجاد شده از ابتدا مورد نظر ما هم بود و دو سال پیش برای همین دغدغه ها حدود ۲۰ الی ۳۰ ساعت جلسات کارشناسی برگزار شده است.

فلاح تصریح کرد: سیستم لجن فعال این فاضلاب، سیستم روز اروپا می باشد و بحث های مطرح شده در مورد بوی بد فاضلاب منطقی نیست و حتی در موارد مشابه تا محدوده ۳۰ متری اطراف فاضلاب نیز بوی بدی احساس نمی شود.

وی عنوان کرد: هیاهوی ایجاد شده را واقعا تخصصی نمی دانیم و اگر بحث فنی در این رابطه وجود داشته باشد با کمال میل حاضریم در جلسات کارشناسی آن شرکت کنیم.

فرماندار میبد با بیان این موضوع که سیستم فاضلاب یزد نیز که قدیمی بوده، با هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان اصلاح شده، اظهار داشت: نیاز صنعت ما به برگشت این آب بسیار زیاد است و باید برگشت آب به این چرخه مدیریت شود و از این میزان آب نیز حدود ۳۰ درصد به سفره زیرزمینی برگشت می شود.

وی با پرداخت به موضوع حریم رودخانه ها و ضرورت مدیریت بر ساخت و سازهای این مکان ها نیز گفت: در مورد ساخت و ساز در حریم رودخانه ها باید سخت گیری و شدت عمل به خرج داده شود تا با یک بارندگی و ایجاد سیل برای مردم ایجاد خطر نشود.

در ادامه این جلسه نیز دکتر محسن کریمی رئیس شبکه دامپزشکی میبد در مورد آنفلوآنزای حاد پرندگان و کانون های درگیر در میبد گزارشی ارائه، و سپس مسئول یکی از واحد های نگهداری طیور در مورد میزان خسارت وارده به واحد خود توضیحاتی داد.

شهردار میبد: مدیریت آب باید با جدیت بیشتری پیگیری شود

محمود اسدزاده شهردار میبد نیز با اشاره به موضوع مهم کمبود آب گفت: باید مدیریت درستی بر این محور انجام شود و متاسفانه باید بگوییم در شرایط فصل گرم مشکل بیشتر می شود، به نحوی که طبق آمار، از میزان ۹۲ میلیون متر مکعب آب مصرفی سال گذشته، ۲۰ میلیون متر مکعب در کولرهای آبی و در سه ماهه تابستان مصرف شده است.

وی با اشاره به کمبود ۶۵ درصد بارش در زمستان سال گذشته، بیان داشت: مقداری از شبکه آب آشامیدنی و کشاورزی جداسازی شده و باید برای ادامه این طرح نیز بودجه گذاری شود.

اسدزاده با تاکید بر لزوم تبلیغات میدانی و اطلاع رسانی به مردم در مورد صرفه جویی بیشتر آب، تصریح کرد: ادارت دولتی ما نیز متاسفانه از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز خود استفاده می کنند که به جدّ خواهشمندیم برای این کار از آب چاه های موجود و توسط تانکر آب اقدام کنند.

وی ادامه داد: برای معضل کمبود آب جلسات مداوم هفتگی با مسئولین استانی و همینطور جلسه ماهیانه با استاندار یزد تشکیل می شود و بحث مدیریت آب به صورت جدی در دستور کار می باشد.

محمود اسدزاده با اشاره به مشکل ساخت و ساز در حریم رودخانه ها نیز گفت: متاسفانه از طرف اداره ثبت حتی سند ساخت و ساز در وسط رودخانه نیز داده شده است که باید در این محور جدیت بیشتری صورت گیرد.