۲۰ کودک مبتلا به بیماری اوتیسم در میبد شناسایی شده اند/ اولین همایش اوتیسم هفته آینده در میبد برگزار می شود

رییس اداره بهزیستی شهرستان میبد از شناسایی تاکنون بیش از ۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم در این شهرستان خبر داد.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی اداره بهزیستی میبد؛ سید محسن فلاح ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: اوتیسم یک شرایط پیچیده‌ی عصبی-رفتاری و شامل اختلالاتی در تعاملات اجتماعی و رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای تکراری و سخت است که به دلیل گستردگی علائم بیماری، آن را اختلال طیف اوتیسم (ASD) می‌نامند.

وی با بیان اینکه اوتیسم شامل اختلال در طیف وسیعی از علائم و مهارت‌ها در سطوح مختلف است، خاطر نشان کرد: این بیماری ممکن است تنها یک نقص ساده باشد که زندگی طبیعی بیمار را تا حدودی محدود ‌کند یا ممکن است ناتوانی شدیدی باشد که در آن به مراقبت‌های اساسی نیاز است.

رئیس اداره بهزیستی میبد ادامه داد: کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات ارتباطی دارند و از درک احساسات یا تفکرات سایرین عاجز هستند بنابراین برای آنها مشکل است که احساسات‌ خود را از طریق کلمات، ژست‌ها، حالات صورت یا لمس کردن بیان کنند .

فلاح کمبود شیوه‌های آموزش پزشکی مناسب در خصوص آشنایی با علائم این بیماری را یکی از علل شناسایی نشدن این بیماری در گذشته دانست و افزود: نداشتن علم و آگاهی در خصوص شناسایی این بیماری و همچنین وجود نداشتن تست‌های استاندارد از مهمترین دلایل شناسایی نشدن کودکان مبتلا به این بیماری در گذشته بوده است .

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه ملی مداخله اوتیسم که با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان آموزش‌های استثنایی صورت می‌گیرد، شاهد گام‌های موثری در جهت شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم باشیم .

رییس بهزیستی میبد هدف اصلی بهزیستی در این رابطه را حمایت از کودکان اوتیسم و همچنین توانمند کردن این افراد عنوان کرد و افزود: درجهت کمک و حمایت به این قشر از جامعه، نیازمند همکاری با سایر نهادها از جمله آموزش و پرورش و مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش هستیم.

گفتنی است اولین همایش اوتیسم در شهرستان میبد با همکاری موسسه جامعه معلولین ۲۶ فروردین‌ماه جاری از ساعت ۱۷در محل سالن فرمانداری این شهرستان با تدریس دکتر «محمد حسن فلاح» روانشناس و مدرس دانشگاه برگزار می شود.