متاسفانه در دوره دوم آقای روحانی، نرخ ارز رشد جهشی داشته/ اگر فکری برای مشکلات بخش تولید کاشی نشود، باید منتظر ورشکستگی کارخانه ها باشیم

عضو شورای شهر میبد با اشاره به سابقه دیرینه میبد در صنعت، مخصوصا صنعت سفال و فرش گفت: مردم میبد، مردمی کار آفرین هستند و می توان گفت که اکثر واحدهای صنعتی این شهر توسط بخش خصوصی و خود مردم راه اندازی شده است.

به گزارش میبدما، حسینعلی فلاح در مراسم افتتاح یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی میبد که با حضور شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، اظهار داشت: حداقل سی درصد تولید کاشی کشور امروزه در میبد می باشد، که بالغ بر ۱۰ هزار نفر بیمه شده در بخش کاشی وسرامیک و در مجموع بالغ بر ۱۵ هزار نفر بیمه شده همراه با صنایع وابسته داریم.

وی عنوان کرد: همان طور که در مناظرات انتخاباتی هم گفته می شد و همه اشاره می کردند مشکلات ما در اثر رکود است و مخصوصا در محور صنعت ساختمان سازی این رکود مضاعف است و امروز واحدهای صنعتی ما برای دادن حقوق کارگران خود نیز با مشکل روبرو هستند.

مهندس فلاح تصریح کرد: ما شاهدیم که واحدهای تولید کاشی و سرامیک وابسته به بخش های دولتی، که سودآوری برایشان مهم نبود، با ارزان فروشی به ما لطمه زدند و نه تنها میلیاردها تومان به بیت المال و به ما خسارت زدند، بلکه حتی موجب شدند امروزه ما نتوانیم رقابت سالمی داشته باشیم.

نماینده تولید کنندگان کاشی و سرامیک میبد، افزود: اگر فکری اساسی برای این بخش و مشکلاتش نشود، باید منتظر باشیم تا سال یا کمتر از شش ماه دیگر، بقیه کارخانه های ما نیز ورشکست شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات ما عدم تثبیت نرخ ارز است که خوشبختانه در دوره اول دولت آقای دکتر روحانی نرخ ارز ثابت بود و این ثباتی برای واحدهای صنعتی بود، اما متاسفانه در دوره دوم ایشان نرخ ارز رشد جهشی داشته و دلار از ۳۳۰۰ تومان به ۴۶۶۰ تومان و یورور به نزدیک ۶۰۰۰ تومان رسیده است.

فلاح گفت: درست است مواد اولیه عمده از نظر کمی در داخل تامین می شود ولی از لحاظ ریالی و ارزی بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد بهای تمام شده مواد اولیه از خارج می اید.

وی خاطرنشان کرد: از مواد اولیه تا وسایل و ماشین های این صنعت از خارج تامین می شود و بالا رفتن قیمت ارز بی ثباتی در این محور به وجود اورده و از طرف دیگر با اینکه قیمت تمام شده کاشی بیشتر شده، نمی توانیم به هیچ وجه قیمت کاشی را افزایش دهیم.

فلاح با اشاره به موضوع نقدینگی ادامه داد: به خاطر رکود شدید، همه واحدهای تولید کاشی حداقل دو میلیون متر مربع کاشی دپو دارند و با حسابی سرانگشتی برای همه این کارخانه ها حدود ۴۸۰ میلیارد تومان محصول تولید شده دارند که نمی توانند به فروش برسانند.

وی عدم پرداخت تسهیلات بانکی به واحد های صنعت سرامیک به خاطر عدم سودآوری این واحدها را از دیگر مشکلات این بخش خواند و گفت: ما فقط می توانیم حدود سی درصد تولید خود را در داخل بفروشیم و مجبوریم به صادرات تکیه کنیم، و متاسفانه بزرگترین مشکلات ما در صادرات این است که هیچگونه ثباتی در گمرکات کشورهای هدف ما وجود ندارد.

حسینعلی فلاح در انتها از مشکلات دیگر این صنعت مانند بالا رفتن مالیات در عین کم شدن سود، گفت و از درک نشدن موقعیت واحد های تولید کاشی و سرامیک در این رکود بازار گلایه کرد.

لازم به ذکر است، در سفر آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهرستان میبد یک واحد تولید نخ و گونی بافی در شهرک صنعتی افتتاح شد و در این مراسم وزیر صنعت و نماینده مردم میبد و تفت نیز سخنانی ایراد کردند.