دو برابر شدن عرضه‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی

رئیس اتحادیه آرایشی و بهداشتی استان یزد با تأکید بر اینکه لوازم‌آرایشی قاچاق موجود در بازار استان یزد به زیر پنج درصد رسیده است، از پیشتازی استان یزد در برخورد با لوازم‌آرایشی قاچاق موجود در بازار خبر داد.

به گزارش میبدما؛ سید محمدعلی عبقری در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی قیمت لوازم‌آرایشی طی دو ماه اخیر، گفت: اکثریت جنس‌های آرایشی و بهداشتی وابسته به نرخ دلار است؛ چه آن‌هایی که از شرکت‌های مجاز وارد می‌شود و حتی جنس‌های قاچاق، قیمت‌هایشان از دلار محاسبه می‌شود.

وی بابیان اینکه نسبت به سطح توقعات مردم هنوز برندهای خارجی رقیب بزرگی برای برندهای ایرانی که تعدادشان بسیار اندک است، تلقی می‌شود، افزود: بیکاری در جامعه سبب شده تا بسیاری از مردم نسنجیده به این شغل روی‌آورند؛ به‌گونه‌ای که در دو سال اخیر تعداد عرضه‌کنندگان آرایشی و بهداشتی دو برابر شده است.

رئیس اتحادیه آرایشی و بهداشتی استان یزد مهم‌ترین معضل این اتحادیه را تداخل صنفی عنوان کرد و بیان داشت: تداخل صنفی در این اتحادیه بسیار مشکل‌زا بوده است؛ چنانچه داروخانه‌ها نیز بدترین معضل برای اتحادیه ما به شمار می‌روند؛ همچنین فروشگاه‌های بزرگ نمک روی زخم اتحادیه ما شده است که در این راستا برخورد با تخلفات در خصوص لوازم‌آرایش به‌شدت سخت شده است.

عبقری بابیان اینکه گرانی جنس‌های آرایشی و بهداشتی قدرت خرید مردم را پایین آورده است و همچنین رکود در بازار مزید بر علت شده است، تصریح کرد: با توجه به تب زیاد زنان و دختران جوان در استفاده از لوازم‌آرایشی و حاکم شدن اقتصاد نامطلوب در جامعه قدرت خرید مردم بسیار کاهش‌یافته است؛ همچنین باید توجه داشت که لوازم‌آرایشی و بهداشتی‌ها از ضروریات پایین جدول زندگی است و بودجه زیادی به این اتحادیه‌ها تعلق نمی‌گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشتازی استان یزد نسبت در این صنف مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: از این تعداد ۱۵۰ واحد مجوز دار، ۵۰ واحد بدون مجوز و حدود ۱۰۰ واحد تداخل صنفی دارند؛ همچنین در این صنف به‌طور متوسط ۶۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی با تأکید بر اینکه لوازم‌آرایشی قاچاق موجود در بازار استان یزد به زیر پنج درصد رسیده است؛ چنانچه نزدیک به صفر درصد است، خاطرنشان کرد: در راستای برخورد با لوازم و بهداشتی‌های قاچاق استان یزد نظارت خوبی صورت گرفته است و همچنین خود اتحادیه نیز بسیار فعال است و در این راستا معاونت غذا و داروی استان یزد بسیار خوب عمل کرده است؛ به‌گونه‌ای که استان یزد نسبت به استان‌های دیگر بهتر عمل کرده است.

رئیس اتحادیه آرایشی و بهداشتی استان یزد بابیان اینکه برخورد با تخلفات در خصوص لوازم‌آرایش به‌شدت سخت شده است، یادآور شد: متأسفانه هر چه جنس نامرغوب در سطح مغازه‌های آرایشی و بهداشتی جمع‌آوری می‌شود، بعدها در فروشگاه بزرگ سر درآورده است؛ چنانچه این اقدامات کمتر مورد بازرسی قرار می‌گیرد و آن‌ها از این کمبود نظارت سوءاستفاده بیشتری می‌کنند.

عبقری در پایان عنوان کرد: متأسفانه در استان یزد ارزش بازاری و کسبه مقداری افت کرده است؛ همچنین مسئولین استان باید تعامل خود را نسبت به مردم بیشتر کنند؛ چنانچه استان یزد را که با شهرهای دیگر که مقایسه می‌کنیم در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ اما استان یزد بایستی در همه عرصه‌های پیشتاز باشد که این پیشتازی در سایه ارزش و بهای بیشتر به مردم و همچنین بازاری و کسبه میسر می‌شود.