حجت الله خلیلی: بهترین اتحادیه موجود در میبد، اتحادیه زرگر می باشد/ جلیل خادم زاده: بی لطفی برخی، مغازه های طلافروشی میبد را تا آستانه تعطیلی پیش برد/ مرتضی فلاح: دریافت مالیات و ارزش افزوده و رکود بازار، بزرگترین مشکل صنف زرگر می باشد

اولین جلسه هم‌اندیشی اتحادیه صنف زرگران استان یزد در مجموعه شاه‌عباسی میبد برگزار شد.

به گزارش میبدما، حجت الله خلیلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: اتحادیه ها ماهیتی مستقل دارند و بنا بر قانون نظام صنفی در شهرهایی که خود اتحادیه های نمی توانند امورات خود را مدیریت کنند، اتاق اصناف این کار را انجام می دهد.

وی با اشاره به این موضوع که در آمد این اتحادیه ها از هزینه پروانه کسب و درآمدی که خود اعضا می دهند تامین می شود، افزود: بعد از مرکز استان، شهرستان میبد دارای اتحادیه مستقل می باشد و سه اتحادیه نانوایی ها و آرایشگری زنانه و مردانه و اتحادیه زرگران را داریم که بهترین اتحادیه ما نیز همین اتحادیه زرگران می باشد.

خلیلی عمر اتحادیه زرگران میبد را سه ساله بیان داشت و ادامه داد: همبستگی و همراهی اعضای اتحادیه زرگران شهرستان میبد بسیار خوب است و از کارهای مفیدی که انجام دادند، خرید تابلوی دیجیتال برای سهولت کار مشتری، اردوهای تفریحی، برگزاری جشن غدیر و … می باشد که در بین خود آن را به خوبی مدیریت می کنند.

وی بیان داشت: در رای گیری مدیریت اتحادیه نیز، آقای مرتضی فلاح به اندازه اعضای اتحادیه که بالای ۶۰ نفر می باشند رای آوردند و این نشان می دهد که همبستگی و وحدت رویه خوبی اتفاق افتاده است.

حجت الله خلیلی در انتها گفت: دستور کار جلسه نیز هم اندیشی اتحادیه های زرگر شهرستانها برای پیشنهاد تشکیل اتحادیه استانی صنف زرگر، طلا و جواهر و رسته های تزئینی، طبق تبصره۶ ماده۲۱ از فصل سوم قانون نظام صنفی و همینطور بررسی علل رکود در بازار طلا و جواهرالات، تصمیم گیری در خصوص چگونگی نحوه تعامل اتحادیه های شهرستانها با سایر ادارات مانند نیروی انتظامی، امور مالیاتی، شهرداری؛ و بررسی عملکرد مسائل مالیاتی وحواشی آن از دید مسئولین اتحادیه زرگر شهرستانها می باشد.

جلیل خادم زاده، رئیس اتاق اصناف شهرستان میبد نیز در گفتگو با خبرنگار میبدما، با اشاره به مستقل شدن اتحادیه زرگران شهرستان میبد از سه سال قبل، گفت: یکی از وظایف اتاق اصناف نظارت بر عملکرد اتحادیه ها می باشد و در زمینه ها مختلف مانند شناسایی واحد های بدون پروانه، پلمپ و … می تواند عمل کند.

وی با بیان این نکته که قدم های خوبی برای این اتحادیه برداشته شده و اتاق اصناف نیز از حمایت خود را صورت داده است، افزود: رفاقت و رقابت خوبی در بین زرگران ما وجود دارد و می توان گفت حتی در سازماندهی مکانی برای تجمیع مغازه ها نیز تنها صنفی هستند که در میبد به این تجمیع مکانی رسیده اند.

خادم زاده با اشاره به مالیاتی بودن موضوع جلسه، بیان داشت: صنف های ما مالیات را سر وقت می دهند، ولی مالیات بر ارزش افزوده یک کار مضاعفی هست که اداره دارایی بر عهده واحدهای صنفی گذاشته که این ارزش افزوده را از مردم بگیرند و به اداره دارایی بدهند و جالب اینکه اگه کسی این هزینه را ندهد، اتاق اصناف باید ان را بدهد و این به نوعی جریمه کردن است.

وی ادامه داد: البته اتحادیه صنف زرگران اطلاعات خوبی دارند و به همین علت برایشان اهمیت دارد که به مشکلاتشان رسیدگی شود و پیگیر نیز هستند.

خادم زاده تصریح کرد: ما اعلام کرده ایم که این واحد های صنفی می خواهند مالیات خود را بدهند و مشکلی نیز ندارند، اما فرار مالیاتی و تبعض آنها را ناراحت می کند.

جلیل خادم زاده در انتها افزود: این دوستان به خاطر فشاری که بر انها آمده و بی لطفی برخی را دیده بودند، می خواستند مغازه های خود را ببندند و اصلا هم موضوعی سیاسی نبود، بلکه فقط مطالبه جدی در مورد مالیات دارند، که البته با وساطت فرماندار و بقیه دوستان قرار شده گفتگو شود و نتایج ان را رسیدگی کنند.

مرتضی فلاح، رئیس اتحادیه زرگر شهرستان میبد نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این جلسه از کلیه اعضای اتحادیه های صنفی طلا فروش استان، که هر شهرستان دو نفر نماینده فرستاده، تشکیل شده تا با پیگیری در مورد مشکلات موجود به نتایج درستی برسند.

وی عنوان کرد: قرار بر این است که هر سه ماه یکبار در یکی از شهرستان ها این جلسه برگزار می شود و در این جلسه نیز تصمیم می گیریم که به چه مسائلی بپردازیم.

فلاح تصریح کرد: مشکلات مالیات، ارزش افزوده، ساماندهی بنک داران صنف زرگر، ممنوعیت فروش طلای دست دوم و همینطور طلای خارجی، ساعت کار و همچنین تهیه وسایل امنیتی برای زرگران، از موضوعات مورد بحث در این جلسه خواهد بود.

وی با اشاره به ساماندهی و مدیریت ساعت کار برای طلافروشان از فروردین سال جاری، و همچنین وضعیت خوب امنیتی که با تجمیع این مغازه ها صورت گرفته افزود: پروانه کسبی که برای این صنف صادر می شود در خیابان های کاشانی و طالقانی می باشد و این دو خیابان به دوربین های شهری مجهز شده و مغازه ها نیز دارای دوربین هستند

رئیس اتحادیه زرگر میبد تاکید کرد: بالای ۸۰ درصد از فروشندگان طلا با استفاده از موارد و نکات ایمنی مانند درب های برقی و شیشه های ضد گلوله، مسائل امنیتی را رعایت می کنند که سعی ما بر این است که بقیه نیز به زودی تجهیز شوند.

وی با بیان این موضوع که در اتحادیه زرگر شهرستان میبد هیچ واحد متخلف و بدون پروانه کسب وجود ندارد، گفت: در مجموع ۳۰ طلا فروشی، ۳ طلا سازی، ۷ نقره فروشی، ۹ گل فروشی و ۴ عینک فروشی در این اتحادیه وجود دارد، که گل فروشی و عینک فروشی نیز از رسته های اتحادیه زرگرها می باشد.

مرتضی فلاح گفت: مشکل اصلی ما امروزه ارزش افزوده و مالیات است که به خاطر رکود بازار و کم شدن خرید و همچنین زینتی شدن طلا، اعضای ما را دچار مشکل ساخته است، در حالی که اداره دارایی هر سال افزایش مالیات داشته و حتی در زمان رکود بازار این افزایش صورت گرفته است.