وضعیت ناسالم هوای شهرستان‌های اردکان و میبد

مسئول ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اداره کل سازمان محیط‌زیست استان یزد، گفت: هوای شهرستان‌های اردکان و میبد برای گروه‌های حساس ناسالم و در وضعیت هشدار قرارگرفته است.

به گزارش میبدما، سید مصطفی میرزاده در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه هوای شهرستان‌های اردکان و میبد برای گروه‌های حساس ناسالم در وضعیت هشدار قرارگرفته است،گفت: استان یزد از سال ۹۱ مجهز به دستگاه سنجش آلودگی هوا شد و از سال ۹۵ با توجه به اهمیت سنجش پایش کیفیت هوا، در شهرستان‌های دیگر مانند، اردکان، میبد، بافق دو ایستگاه و مهریز مجهز به یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا شدند.

وی بابیان اینکه، با توجه به اهمیت سلامت مردم و همچنین بحث ذرات معلق و گردوغبار در استان که آلاینده شاخص در استان است، دستگاه‌های سنجش ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون با توجه به اینکه این ذرات آن‌قدر کوچک هستند که می‌توانند حتی به کوچک‌ترین مجاری ریه‌ها نفوذ کنند و بر سلامت تأثیر زیانباری داشته باشند در ایستگاه‌ها نصب و راه‌اندازی شده‌اند.

مسئول ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اداره کل سازمان محیط‌زیست استان، تصریح کرد: این دستگاه‌ها در همه شهرستان‌ها نصب‌شده و به‌صورت ۲۴ ساعته بر اساس روش‌های استاندارد و بین‌المللی، پایش و سنجش کیفیت هوا را انجام می‌دهند.

میرزاده در ادامه گفت: اخیراً برای شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات دقیق‌تر، در زمان مناسب به مردم، سامانه آنلاین مشاهده وضعیت کیفیت هوا، در سطح کشور و استان یزد نیز راه‌اندازی شده است تا مردم در هرکجا که هستند بتوانند وضعیت کیفی هوا را مشاهده کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه در ایستگاه‌ها پنج پارامتر شاخص هوا را اندازه‌گیری می‌کنیم که این پارامترها، شامل ۴ پارامتر گازی ازن، دی‌اکسید نیتروژن، گاز مونوکسید کربن و گاز دی‌اکسید گوگرد و پارامتر ذرات معلق (pm10 و pm2.5) است که بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده وضعیت کیفی هوا (شاخص AQI) محاسبه و مشخص می‌شود وضعیت هوا به چه شکل است که اگر شاخص بین صفرتا ۵۰ بود هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ برای گروه‌های حساس ناسالم، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ برای همه گروه‌ها ناسالم، از ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۰ به بالا خطرناک بحرانی است.

وی اضافه کرد: استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط خشک و بیابانی که از دیرباز بر استان حاکم بوده، معمولاً درگیر گردوغبار و ذرات معلق است و عامل اصلی بالا رفتن شاخص کیفی هوا و قرارگیری آن در شرایط بالاتر از استاندارد و ناسالم ذرات معلق است.

مسئول ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اداره کل سازمان محیط‌ زیست استان، بابیان اینکه در فصل‌های بهار و زمستان، معمولاً به دلیل تغییرات فصلی شاهد بیشترین میزان آلودگی هستیم، اظهار داشت: آلودگی هوا در یزد ۲۷ روز گزارش‌شده که در نه‌ماهه مشابه سال ۹۵ و ۹۴ به ترتیب ۲۹ روز و ۴۴ روز شاهد آلودگی هوا بوده‌ایم.

این مسئول یادآور شد: از سال ۹۵، ۹۶ اقدام به طرح مطالعه و شناسایی محدوده کانون‌های مبارزه با گردوغبار در استان کرده‌ایم که این طرح با محوریت سازمان محیط‌زیست و همکاری اساتید دانشگاه یزد و پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه صورت پذیرفته که در این طرح پنج عامل اصلی تولید گردوغبار با رده شدید را در استان شناسایی کردیم.

وی، اراضی طبیعی و ملی، اراضی کشاورزی بایر و آیش، اراضی صنعتی، اراضی معدن و اراضی شهری و نخاله‌های ساختمانی را پنج عامل اصلی تولید گردوغبار دانست و تصریح کرد: البته اینکه هرکدام چه نقش و سهمی در تولید گردوغبار دارند در دستور کار قرار دارد و ان‌شاءالله به‌زودی مشخص و هدف این است که بعد از شناسایی این پنج کاربری در سطح استان و شهرستان‌ها، بتوانیم راهکار مناسب اجرایی هرکدام را ارائه دهیم.

مسئول ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اداره کل سازمان محیط‌ زیست استان یزد در خصوص نظارت بر واحدهای صنعتی، گفت: گشت‌های روزانه و شبانه به‌صورت مستمر صورت می‌پذیرد و با واحدهای خاطی برخورد قانونی می‌شود که در تابستان سال جاری، چند واحد متخلف بر اساس حکم مقاوم قضایی پلمپ شده است.

میرزاده افزود: در چند روز گذشته، در شهرستان اردکان و میبد، شاهد بالا رفتن شاخص کیفیت هوا بوده‌ایم که عامل اصلی بالا رفت شاخص کیفیت هوا ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون گزارش‌شده که در سامانه aqms.sadra.ir و اپلیکیشن شاخص کیفیت هوا هم برای مشاهده وضعیت کیفی هوا که در حال حاضر برای سیستم اندروید طراحی‌شده که می‌توان از برنامه بازار دانلود کرده و مردم وضعیت کیفی هوا را به‌صورت لحظه‌ای بر روی موبایل‌های خود مشاهده می‌کنند طراحی‌شده برای همه مردم قابل‌مشاهده بوده و ضمن اینکه توسط ادارات شهرستان نیز اطلاع‌رسانی شده است.