اعتراض مردم شاه‌جهان‌آباد و حضور شهردار در تجمع معترضین/ تحلیلی کوتاه بر ماجرای این اعتراض

تعدادی از مردم محله شاه‌جهان‌آباد میبد نسبت به عدم رسیدگی به مطالباتشان، اعتراض کردند.

به گزارش میبدما؛ یکی از حاضرین در این اعتراض در گفتگو با خبرنگارما گفت: برخی از مردم ساکن در این نقطه، زمین خود را داده اند تا این محوطه به فلکه و میدان تبدیل شود که این موضوع با ساخت و ساز نامناسب یک ساختمان تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این محوطه تقاطع ۶ راه می باشد که موجب تصادفات زیادی مخصوصا بعد از احداث بلوار شده است، و ما هر هفته شاهد حداقل یک یا دو تصادف در همین نقطه هستیم.

یکی از معترضین: مردم از تصادفات زیاد در این نقطه خسته شده اند

یکی دیگر از معترضین با اشاره به آزادسازی های اولیه این خیابان با کمک مردم، افزود: این مکان تقاطع خیابان اصلی و چند خیابان فرعی به آن است که با وجود مسجد جامع، مدرسه و … بسیار شلوغ و پر تردد می باشد.

وی با اشاره به مجوز غیر اصولی و واگذاری پارکینگ خیابان به کسی که در حال ساخت بنا در این نقطه است ادامه داد: چند ماهی است که با پیگیری هم نتوانستیم کار به جایی ببریم و مالک زمین در حال بالا بردن بنای خود است و در هیچ مرحله ای نتوانستیم کار را متوقف کنیم.

این معترض اظهار داشت: مردم این منطقه از تصادفات زیاد خسته شده اند و انتظار نداشتند که مسئولین با کارهای سرسری و ساده یک دوربرگردان غیر اصولی بزنند و باعث ازدیداد تصادف شوند.

شهردار میبد: دهمین طرح نیز برای این بلوار تهیه شده است

در ادامه این اعتراض، شهردار میبد در بین مردم این منطقه حاضر شد و گفت: کاربری محله ایِ این مکان به کاربری منطقه ای تبدیل شده و یکی از خیابان های مهم میبد نیز می باشد و همه مباحث ایمنی نیز باید در این خیابان اجرایی شود.

محمود اسدزاده افزود: طی این چند روز کاری بنده که زمان می گذرد و تحقیقاتی که داشته ام، هیچ خیابانی بیش از ۶ طرح برای اجرا نداشته است، ولی با مشکلاتی که این نقطه مهم دارد، برای این بلوار ۹ طرح تهیه شده، و همه این طرح ها در استان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طرح شماره ۶ به اتفاق اراء و با قبول همه حواشی آن امضا شده، ولی مردم اعتراض دارند و مسئولین استان نیز این را می دانند. ما در دو جلسه دیگر مجددا مشاور خیابان های کل استان را دعوت و با بازدید دوباره، برداشت ها را انجام داده و طرح شماره ۱۰ تنظیم شد.

اسدزاده با بیان این نکته که این طرح را باید با هماهنگی و امضای شورای ترافیک به مرکز استان ببریم و اگر تایید شد اجرایی کنیم، افزود: میدان باید ایمنی داشته باشد و همه حواشی آن سنجیده شود و ما در حال انجام کارهای قانونی آن هستیم و اگر این طرح مصوب شد، شهرداری همه هزینه های آن را تقبل می کند.

شهردار میبد با اشاره به حق مردم به اعتراض و بیان درخواست های خود، ادامه داد: تا تصویب این طرح هر اتفاقی که موجب سوءاستفاده بر علیه مردم این منطقه و آبروی شهر شود کار درستی نیست و بهتر است اعتراضات در چارچوب خودش و سنجیده پیگیری شود، به نحوی که زیبنده مردم عزیز این منطقه نیز باشد.

اسدزاده عنوان کرد: بدون هماهنگی مردم نیز هیچ فعالیتی صورت نمی گیرد و نمایندگان مردم این منطقه با حضور مسئولین امر در مورد طرح جدید توجیه می شوند، و نظراتشان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چند نکته در مورد مطالبه گری مردم محله شاه‌جهان‌آباد

۱) مسئولین، مردم را با مشکلاتشان تنها نگذارند

یکی از موضوعاتی که در این میان مطرح است تنها شدن مردم با مشکلاتشان می باشد که به نوعی آنها را مجبور به انجام رفتارهایی می کند که هیچ کس انتظارش را ندارد.

مردمی که رایزنی‌ها، پیگیری ها و دغدغه های به ظاهر ساده خود را در کاغذبازی‌های اداری و تا حدی پیچیده شده در میز و صندلی و اتاق این مسئول و آن مسئول می بینند، و به خاطر به سر انجام نرسیدن مشکلاتشان، تحمل از کف می دهند، همین مردمی هستند که همیشه پای نظام و رهبر و ارزش های انقلاب ایستاده اند و با یک اشاره، کار نظام اسلامی را پیش برده اند.

این مردم از بازی های پیچیده ادارات و سازمان های دولتی برای رسیدن به حل یک مشکل، اطلاع دقیقی ندارد و اگر هم داشته باشند، حق دارند سرعت اجرای کار را از مسئولین خواسته باشند، آن چیزی که مدام و مرتب از زبان خود مسئولین و به نفع مردم شنیده شده است.

۲) بیان درست اعتراض و هوشمندی برای ابزار دست دیگران نشدن

نکته مهم دیگری که باید در این میان به آن اشاره کرد، نحوه درست بیان اعتراض است. همیشه تجمع اعتراضی از این دست، ساخته و پرداخته مردم بی اطلاع و به قول معروف عامه جامعه نیست و رهبری این حرکت ها را افرادی انجام می دهند که به نوعی نخبه تر و نسبت به مسائل موجود اطلاعات دقیق تری دارند.

این نوع خط دهی به مردم و آتش آنها را داغ کردن، به نوعی اشتباهی هست که دود آن فقط به چشم خود مردم می رود و نتیجه خوبی نیز عایدشان نمی کند. شاید به ظاهر امتیاز گیری خوبی از بالادستی های دولتی باشد، اما نسبت های ضرر و زیان آن را که کنار هم می گذاریم، متوجه می شویم ضرر آن بر منفعتش می چربد.

وقتی مردم یک منطقه را به این شکل وسط خیابان جمع می کنیم، و خوراک تبلیغاتی خوبی برای غیرخودی ها فراهم می کنیم، شاید انفعال و ضعف مسئولین به نوعی نشان داده شود، اما آنچه بیش از همه به چشم می آید، نشان دادن ضعف پردازش فکری مردم در نوع مطالبه گری درست و دقیق است.

با این مسئله، حرکت های ناگهانی و موضعی نیز از مسئولین برای رفع سریع اعتراض و انجام کارهای زودبازده و بی اثر برای آینده در ادامه غیر قابل گریز است، چیزی که موجب برگشت ضرر به خود مردم می شود.

این مسئله وقتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که از فردا هر درخواستی به مطالبه‌گری کف خیابانی تبدیل شود و مردم با این سبک مطالبه گری خو بگیرند، نتیجه آن نیز ناگفته روشن است.

۳) رسانه های خانگی، پر مخاطب و فاقد محور سواد رسانه ای در مدیریت شرایط

اما نکته سوم در این موضوع، اشتباه برخی از به اصطلاح اهالی رسانه است. البته منظور همین کانال های تلگرامی یا فعالین حوزه رسانه های تعاملی می باشد، کسانی که بدون توجه به عواقب کار خود، و با اشتیاق بالا بردن تعداد نفرات کانال خود، هر خبری را به راحتی منعکس می کنند.

خطای این دوستان که سواد کم رسانه ای آنها بارها کار دست خودشان نیز داده است، از اینجا بیشتر می شود که نقطه پایان و حواشی مثبت ماجرا را مد نظر قرار نمی دهند، و اصولا به تیترهای تند، زرد و جذاب برای مخاطب اکتفا می کنند.

یکی از این کانال های پرمخاطب که به راحتی و مدام و لحظه به لحظه تصاویر اعتراضی را روی کانال خود مخابره می کرد، نه تنها حواشی پر رنگ ماجرا را ندیده، و یا تعمداً نادیده گرفته است، بلکه نقطه انتهای این تجمع را نیز بیان نکرده است و طبیعتاً در همین روزهای آتی نیز نتایج مثبت کارهای انجام شده را نیز مخابره نخواهد کرد.

البته انتظاری از خبرنویسان و مخابره کننده های خانگی خبر که زحمت جستجو و کنکاش پیرامون مسائل را از خود دور کرده و در گوشه خانه، عکس های ارسالی را با توضیحی داغ مخابره می کنند، نیست، ولی شبکه تعاملی دنیای مجازی و در دسترس بودن آن، آنقدر اهمیت دارد که به قول رهبر انقلاب اهمیتش کمتر از خود انقلاب نیست.

و در انتها …

حالا و با این توضیحات مختصر در باب یک اعتراض مردمی در یک محله، فعالیت مسئولین در این باب و مسائل رسانه ای در حواشی این اتفاقات، باید گفت؛ همه ما، مسئولین، اهالی رسانه و مردمی که محق به بیان درست درخواست های مشروع خود هستند، نیاز به تبیین درست وقایع داریم، تا در سایه آن بتوانیم در پیشبرد اهداف مفید و مثبت در شهرستان و در مجموع کشور خود روند رو به رشدی را تجربه کنیم.

امید که مسئولین عزیز که برخی از ایشان به تازگی سکان هدایت ارگان های خود را به دست گرفته اند، با دوری از فعالیت های زودبازده و پر اشتباه و با بهره گیری از ارتباط عمیق و بهتر با مردم، دست به فعالیت های دامنه دار و پر ارزشی بزنند که در آینده نیز اثرات آن مردم را سپاسگزار ایشان کند.