میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو معرفی می‌شود

رئیس اداره میراث شهرستان میبد گفت: خوشبختانه صنایع‌دستی بومی میبد نه‌تنها افول نکرده است؛ بلکه در مسیر رشد و توسعه آن‌ها، ۱۰ مرکز آموزشی و تولید صنایع دستی در این شهرستان ایجاد شده است.

به گزارش میبدما؛ رسول مشتاقیان در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به‌ضرورت توجه به ظرفیت‌های شهرستان میبد در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، گفت: شهرستان میبد یکی از کانون‌های مهم میراث فرهنگی، گردشگری و به‌ویژه صنایع‌دستی کشور است.

وی بابیان اینکه صنعت زیلوبافی از صنایع‌دستی مهم و اصیل شهرستان میبد است، افزود: صنعت زیلوبافی با توجه به‌سادگی و طبیعی بودن مواد مصرفی آن، قابلیت عرضه جهانی را دارد و همچنین سهم عمده‌ای در ایجاد اشتغال پایدار را ایفا می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی میبد ضمن معرفی صنایع زیلوبافی، سرامیک‌سازی، سفالگری، کار بافی، موتابی، چلنگری و رنگرزی به‌عنوان شاخص‌ترین صنایع‌دستی شهرستان میبد، اظهار داشت: ایجاد تعاونی‌های مختلف در رشته‌های زیلوبافی، سفال و سرامیک، آموزش در زمینه‌های مختلف صنایع‌دستی ازجمله زیلوبافی ،کار بافی، سفال و سرامیک، شناسایی و صدور کارت صنعتگری به منابع بانکی جهت اخذ تسهیلات کم‌بهره، حمایت از صنعتگران صنایع‌دستی با در اختیار گذاشتن ابزار کار ازجمله دار زیلو، دارکاربافی، چرخ سفال و … ازجمله اقدامات مؤثر در راستای احیا و حفظ صنایع‌دستی شاخص شهرستان میبد است.

مشتاقیان با تأکید بر اینکه صنایع زیلوبافی و کار بافی به بهترین شکل طی سال‌های گذشته احیاشده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این صنایع ازلحاظ کیفیت، تولید، فروش و همچنین بازاریابی در مسیر خوبی قرارگرفته است.

این مقام مسئول ایجاد ۱۰ مرکز آموزشی و تولید صنایع‌دستی در مرکز شهرستان و روستاها را ازجمله اقدامات مؤثر درزمینهٔ آموزش علاقه‌مندان این عرصه خواند و تصریح کرد: مرکز آموزشی صنایع‌دستی شهید مهدی زاده و مرکز آموزشی صنایع‌دستی رکن‌آباد و مهرآباد شهرستان میبد از مراکز مهم در راستای آموزش تولید صنایع‌دستی شهرستان هستند.

وی با تأکید بر اینکه صنایع‌دستی شهرستان میبد از جایگاه رفیعی برخوردار است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه صنایع‌دستی بومی میبد نه‌تنها افول نکرده است؛ بلکه در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و در همین رابطه اقدامات لازم جهت معرفی میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو صورت گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی میبد بابیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر به بانک‌های عامل جهت اعطای تسهیلات معرفی‌شده‌اند، عنوان کرد: خوشبختانه برای فعالان صنایع‌دستی روند اخذ کارت صنعتگری و معرفی به بانک در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

مشتاقیان در پایان حضور مستمر در نمایشگاه‌های استانی و کشوری و همچنین تعریف مصارف جدید در محصولات صنایع‌دستی با استفاده از اندازه و طرح‌های جدید با توجه به نیاز روز را ازجمله اقدامات مهم درزمینه کمک به فروش و معرفی صنایع‌دستی میبد عنوان کرد.