مشکلات مرکز آموزش صنایع دستی میبد در گفتگوی میبدما با مسئول این مرکز

مسئول مرکز آموزش صنایع دستی میبد گفت: متاسفانه با مشکلات فراوانی که گریبان‌گیر ما شده، احتمال تعطیلی این آموزشگاه وجود دارد.

خانم دهقانی در گفتگو با خبرنگار میبدما؛ اظهار داشت: مرکز آموزش صنایع دستی میبد حدود ۱۴ سال پیش کار خود را شروع کرد که متاسفانه بعد از مدتی برای حدود ۴ سال تعطیل شد که با همت دو تن از مربیان این مرکز مجدداً از تیرماه امسال کار خود را شروع کرد.

وی با اشاره به تلاش میراث فرهنگی میبد و صنایع دستی استان یزد در ابتدای راه اندازی این مرکز، بیان داشت: بعد از تعطیلی سه چهار ساله این مرکز آموزشی، وضعیت نامناسبی مانند اوایل آن پیدا کرده بود که با هزینه‌کرد حدود ۸ میلیون تومان به آن سر و سامانی دادیم و به خاطر رساندن آثار کارآموزان به نمایشگاه صنایع دستی، سریعاً در تیرماه سال جاری آن را راه انداختیم.

دهقانی افزود: برای تامین هزینه های راه اندازی مجدد این مرکز از میراث فرهنگی درخواست کمک کردیم که به ما گفته شد در صورت دریافت نکردن وجه از کارآموزان می توانیم فاکتور هزینه‌کردها را ارائه و وجه خرج شده را دریافت کنیم که متاسفانه بعد از انجام این امور به نتیجه نرسیدیم و این پول به ما مرجوع نشد.

وی ادامه داد: بعد از درخواست ارائه راه‌کار برای رسیدن به مبلغ خرج شده، به ما گفته شد در صورت راه‌اندازی تعاونی این پول به ما پرداخت می شود که برای راه اندازی تعاونی هم دچار خرج زیادی شدیم و با وجود این نتوانستیم به حق خود برسیم و حتی رایزنی های ما برای گرفتن وام از صندوق کارآفرینی هم به علت سنگ‌اندازی های زیاد بی نتیجه ماند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در مورد اجاره‌بهای این مرکز دامن‌گیر آنها می باشد، تصریح کرد: با وجود این مشکلات و عدم موفقیت در کسب سرمایه‌ای که از دستمان رفت، به احتمال زیاد مجبور شویم تا انتهای سال تعطیل کنیم.

مسئول مرکز آموزش صنایع دستی میبد گفت: فعلا تعداد حدود ۶۰ نفر از کارآموزان در رشته های مختلف قلاب‌بافی، کار بافی، زیلو بافی و … در حال آموزش هستند که تعداد زیادی نیز دوره های اولیه را به پایان رسانده و منتظر دوره های بالاتر هستند، و بالا بردن میزان دریافتی برای ثبت‌نام این افراد در ریزش و کم شدن تعداد کارآموز هم می تواند اثر مستقیم داشته باشد.

خانم دهقانی با اشاره به اهمیت کارآفرینی بر مبنای آموزش صحیح و اصولی، و نیاز میبد به این موضوع، بیان داشت: به خاطر علاقه شخصی‌ام و کمک مربی‌های خوب این مرکز کار را به سختی شروع کردیم و ادامه دادیم و امیدواریم مسئولین ذی‌ربط فکری به حال این مرکز کنند تا مجدداً تعطیل نشود.