دکتر جواد سهیلی: سالمندان با حضور در فعالیت های اجتماعی دچار افسردگی نخواهند شد

همایش تکریم پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها در مدرسه خدیجه ابطحی میبد به همت شبکه بهداشت و درمان و همکاری آموزش‌پرورش برگزار شد.

به گزارش میبدما، مدیر شبکه بهداشت و درمان میبد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مسئولان باید در حوزه شهری و شهرسازی و مدیریت حمل‌ونقل افراد سالمند را در نظر داشته باشند.

دکتر جواد سهیلی بابیان اینکه در شهرستان میبد جمعیت سالمند ۸٫۵ درصد است عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمند در کشور با افزایش ۳ برابری روبرو شود.

وی در ادامه بابیان اینکه افراد سالمند نیازهای متعددی ازجمله جسمانی و روحی و روانی و نیز اجتماعی متفاوتی نسبت به سایر اقشار جامعه دارند افزود: متأسفانه در کشور ما، سالمند را فردی که دارای بیماری مزمن است می‌شناسند که این نوع نگرش به سالمند بسیار غلط است.

رئیس شبکه بهداشت میبد با اشاره به اینکه افراد سالمند در حوزه بهداشت و درمان درگیر بیماری‌های غیر واگیردار هستند تصریح کرد: باید نیازهای درمانی کشور متناسب با افزایش جمعیت و همچنین قشر سالمند افزایش پیدا کند و باید سالمندان را آموزش داد.

وی رشد بیماری‌های غیر واگیردار در افراد میان‌سال در جامعه را نگران‌کننده دانست و افزود: اگر امروزه به همین سبک زندگی غلط پیش برویم در آینده سالمندان بیشتر دچار درگیر بیماری‌های غیر واگیر خواهند شد.

این مقام مسئول تغذیه و ورزش را دو عامل مهم که تأثیرگذار بر روی بیماری‌های غیر واگیر در تمام سنین مخصوصاً میان‌سال دانست و عنوان کرد: متأسفانه در کشور این دو عامل مهم نیز رعایت نمی‌شود و یا مورد افراط و تفریط قرار می گیرد که باید افراد جامعه آموزش لازم در این زمینه را کسب کنند.

وی همچنین عمده بیماری‌های شایع بین سالمندان و افراد میان‌سال را دیابت و فشارخون عنوان کرد و افزود: متأسفانه در کل کشور ۱۵ درصد مبتلا به دیابت و ۳۰ درصد افراد میان‌سال به بالا، دچار این نوع بیماری غیر واگیردار هستند که البته در سالمندان بخشی به علت فیزیک جسمانی دچار پوکی استخوان و غیره … نیز هستند.
دکتر جواد سهیلی در پایان اذعان کرد: به افراد سالمند توصیه می‌شود تغذیه متفاوت و تحرک بدنی داشته باشند و تا حد ممکن در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشند تا دچار افسردگی نشوند.

لازم به ذکر است که در این مراسم مسابقه دارت با حضور چند تن از سالمندان برگزار شد و دانش آموزان مدرسه خدیجه ابطحی نیز در انتهای مراسم با نگارش انشاء و کشیدن نقاشی با موضوع پدربزرگها و مادربزرگها، هفته سالمند را گرامی داشتند.