زارعی: ۸۰ تجهیز فضای سبز و شهربازی در میبد مورد بازرسی قرار گرفته است/ مردم استاندارد را جدی بگیرند

مسئول نمایندگی استاندارد شهرستان میبد با تبریک هفته استاندارد، گفت: از آبان ماه ۱۳۹۴ دفتر استاندارد در میبد راه اندازی شد، که تنها نمایندگی استاندارد در شهرستان های استان یزد به غیر از مرکز استان می باشد.

خانم زارعی با اشاره به این موضوع که در حوزه استاندارد در بخش های آزمایشگاه، نظارت و اجرا، و تایید صلاحیت فعالیت صورت می گیرد، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ها در طول یکسال برای کالاهای دارای علامت استاندارد بین ۴ الی ۶ بار نمونه برداری انجام می گیرد و اگر مشکلات خاصی در نتایج آزمون از محصولات مشاهده شود سریعا اقدام می شود.

وی اشاره کرد: سطح استاندارد شهرستان میبد در سطح استان نسبتاً خوب است و مخصوصاً در شهربازی ها و پارکهای اصلی در سطح شهرستان های استان، برای میبد وضعیت خوبی را شاهد هستیم.

زارعی ادامه داد: البته به جز دو یا سه مکان فضای سبز و شهربازی که دست حوزه خصوصی هست دیگر مکان ها توسط شهرداری مدیریت می شود که متاسفانه از سطح استاندارد خوبی، که حداقل آن داشتن کفپوش مناسب است، برخوردار نیستند، البته بابت نظارت بر شهربازی‌ها در ۶ ماهه اول سال ۹۶ اقدامات مناسبی صورت پذیرفته که ان شاءالله در اینده شاهد استاندارد سازی بقیه فضاهای سبز و پارکها باشیم.

وی تصریح کرد: در این راستا ۸۰ تجهیز و فضای سبز شهرستان میبد مورد بازرسی قرار گرفته است که نتایج این بازرسی های اولیه به زودی در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

خانم زارعی از دیگر مسائل مورد نظر در حیطه فعالیت استاندارد را اینگونه بیان کرد: از مطالبه های جدی شورای استاندارد شهرستان میبد در سال جاری بازرسی و نظارت بر آسانسورها مخصوصا در اماکن عمومی و همچنین بهینه سازی سوخت در موتور خانه های ادارات دولتی بوده است که در حال پیگیری هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که کالاهای استاندارد شده به دو بخش استاندارد اجباری و تشویقی تعریف می شوند، افزود: به این سمت می رویم که همه کالا ها را مشمول استاندارد کنیم، مثلا برای لبنیات مرجع استاندارد تعریف شده است ولی مثلا شیرینی‌های سنتی مرجع استاندارد خاصی ندارد و در صورت مشکل، مرجعی نیست که با آن سنجیده شود.

مسئول نمایندگی استاندارد میبد با اشاره به وجود طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استاندارد) گفت: در این طرح هزینه ای بابت خرید برخی از اجناس از بازار در اختیار بازرس قرار می گیرد تا سطح استاندارد محصول تولیدی از کارخانه تا محل توزیع مشخص شود.

وی بیان داشت: شکایت مردمی از مشکلاتی که از عدم رعایت استانداردها مشاهده می شود و مطالبه جدی در این حوزه می تواند وضعیت ما را بسیار بهتر از قبل کند.

خانم زارعی در انتها گفت: توصیه ام به مردم این است که در خرید اجناس، کد ده رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند تا از استاندارد بودن جنس خود مطمئن شوند و از کنار مشکلات و معضلاتی که در این حوزه هست به سادگی رد نشوند.

لازم به ذکر است که قبل از گفتگو با خانم زارعی، وی در مدرسه حاج رضا صادقی حضور یافت و با ارائه توضیحاتی در مورد استاندارد به دانش آموزان این مدرسه به مناسبت هفته استاندارد هدایایی داد.

گفتنی است طرح پوستر جهانی هفته استاندارد نیز از بین ۱۶۳ طرح در بین کشورهای جهان، از یک طراح ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.