جوابیه مدیریت آموزش و پرورش میبد به مطلب میبدما +پاسخ میبدما

تاکنون در تمام نشستهای خبری (از جمله در نشست خبری اخیر منتخبین شورا) با عنایت به مشخص بودن متولیان این رسانه بدون هیچ‌گونه خللی دعوت و اطلاع‌رسانی انجام شده و توجیه مضحکی از جنس آنچه در این جوابیه مرقوم شده، بی‌سابقه است!

پس از درج مطلبی در میبدما با تیتر «نکاتی در حاشیه نشست باصطلاح خبری اخیر رییس آموزش‌وپرورش میبد» که در آن نسبت به سوءمدیریت متولیان آموزش و پرورش میبد در برگزاری یک نشست خبری ساده انتقاد شده بود، مدیریت آموزش و پرورش میبد با ارسال جوابیه‌ای نسبت به مطلب مذکور واکنش نشان داد.

به گزارش “میبدما”، متن جوابیه آموزش و پرورش میبد به این شرح است:

مدیر شبکه “مجازی” میبد ما
سلام علیکم

در جواب درج مطالب شما پیرامون نشست خبری مدیر آموزش و پرورش با اصحاب رسانه بیان چند مطلب ضروری است که برای تنویر افکار عمومی مردم فهیم میبد و مخاطبین شریف و فرهیخته شما بیان می گردد:

۱) نشست با خبرنگاران رسانه ها نشستی وزین با برنامه و قابل احترام بود و نشستی باصطلاح خبری نبود آن هم به دلیل عدم حضور شما نمی توان به نشست هایی که با موضوعات مختلف در شهر صورت می گیرد و شما حضور ندارید به دید تحقیر نگریست و آن را بی ارزش به حساب آورد!

۲) به هیچ عنوان مدیریت آموزش و پرورش از پاسخگویی به کسانی که به نوعی در خصوص بعضی از مسائل آموزش و پرورش سؤال دارند طفره نمی رود و خبرنگاران محترم رسانه های سطح شهر به کررات ضمن حضور در آموزش و پرورش یا موقعیت های مختلف سؤالات خود را مطرح و جواب می گیرند ، در ضمن همان گونه که در نشست خبری اخیر هم بیان شد حجم کاری بالای آموزش و پرورش در حوزه های مختلف فرصت نشست مرتب را از ما گرفته نه این که تمایل نداشته باشیم و یا طفره برویم.

۳) به هیچ عنوان دعوت ها گزینشی نبوده و بیش از ۱۵ خبرنگار از رسانه های سطح شهر به این نشست دعوت شدند که متأسفانه بعضی از عزیزان کم لطفی نموده از حضور در جلسه به دلایلی که شاید برای خودشان موجه بوده شرکت نکردند از جمله ” میبد ما ” در دعوت تلفنی و تلگرامی از خبرنگار میبد ما جناب آقای ” بهنام دهقانی ” دعوت بعمل آمده و همان گونه که خودتان اشاره نمودید قبل از برگزاری نشست با خبرنگارانی که حضور نداشتند تلفنی تماس گرفته شد و دلایل حاضر نشدن آنها را جویا شدیم که به اذعان خودتان آقای ” بهنام دهقانی ” به دلیل اختلافات فکری و خطی از شبکه میبد ما جدا و در نشریه ای مقابل جریان رسانه شما مشغول به کار شدند!
که همان موقع از خودتان دعوت شد تا در جلسه حاضر شوید که شأنتان را اجل از آن دانستید که در این جلسه حاضر شوید و درخواست تشکیل نشست خصوصی نمودید!

۴) این که خبرنگار ” میبد خبر ” در اعتراض به حذف شما در جلسه حاضر نشدند مطلب صحیحی نیست چرا که روز قبل از برگزاری نشست خبری از ایشان جهت حضور در نشست دعوت بعمل آمد و ایشان ضمن تشکر از دعوت قول حضور در جلسه را دادند در ضمن بیان داشتند که مدیرمسئول میبدما هم برای جلسه دعوت شدند که دعوت کننده بیان می دارد از خبرنگار شبکه مجازی میبد ما دعوت بعمل آمده که خبرنگار میبدخبر هیچ صحبت و سؤالی در خصوص مدعو بعمل نمی آورند و زمانی که نشست خبری برگزار می شود و با خبرنگارانی که حاضر نبودند تماس گرفته شد خبرنگار میبدخبر بیان داشتند چون مدیرمسئول میبدما دعوت نشده اند ایشان هم از حضور در جلسه معذورند که رئیس دفتر آقای موحدی فرد شماره مدیرمسئول میبدما را از ایشان گرفته و ساعت ۲۱:۳۶ درخواست حضور در جلسه نمودند که شما امتناع نموده و درخواست تشکیل جلسه اختصاصی را داشتید.

۵) برای حضور در نشست خبری تشکیل شده داشتن و یا نداشتن مجوز ملاک عمل نبوده و از تمام عزیزانی که برای پیشرفت و توسعه فرهنگی شهر قلم فرسایی می کنند دعوت شده بود و از حضور حداکثری عزیزان نیز قدردانی می شود و اگر هم در مواردی به قول شما از خبرنگاری شکایت کیفری بعمل آمده فقط برای دفاع از قاطبه ی فرهنگیان و جلوگیری از اهانت به ساحت مقدس آنها می باشد چرا که هیچ کس حق اهانت و تحقیر هیچ گروهی از مردم شریف میبد را ندارد همان گونه که این مدیریت هم با توجه به درج مطالب غیرواقع زیادی که در رسانه مجازیتان درج نموده اید نه تنها اهانتی به شما ننموده که از جواب دادن به آن نیز صرف نظر کرده ایم تا تکدر خاطرتان را فراهم نیاوریم.

۶) با شستن چشم ها و جورِ دیگر دیدن ها ، با خود را به خواب نزدن ها ، پنبه ها را از گوش در آوردن ها ، افتخارات آموزش و پرورش در کسب رتبه های علمی ، قرآنی و فرهنگی هنری ، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی و اردویی را می توان ملاحظه نمود.

والسلام

در پاسخ به جوابیه مدیریت محترم آموزش و پرورش میبد ذکر چند نکته لازم است. اما قبل از آن از مخاطبان ارجمند پوزش میخواهیم که مجبوریم به خاطر اصرار این ارگان به تداوم این ماجرا، ما نیز ادله خود را به صورت مبسوط در این باره ارائه نماییم.

۱٫ مسئله خیلی پیچیده نیست؛ مدیریت آموزش و پرورش میبد پس از تذکرهای متعدد اصحاب رسانه و فرماندار میبد بعد از چهار سال یک نشست خبری می‌گذارد. اما نکته جالب اینجاست که رسانه‌ها به صورت گزینشی دعوت می‌شوند و از حداقل چهار رسانه صاحب مجوز شهرستان از جمله شبکه مجازی میبدما که در زمره منتقدین اصلی این مجموعه محسوب می‌شوند دعوتی صورت نمی‌گیرد. مدیریت آموزش و پرورش در کنار سکوت پیرامون چرایی عدم دعوت از سه رسانه دیگر در مورد میبدما به یک توجیه مضحک متوسل شده است و آن اینکه ما از فردی به نام آقای دهقانی جهت حضور در این جلسه به عنوان خبرنگار میبدما دعوت کرده‌ایم! آقای دهقانی اگرچه از نیروهای فعال رسانه‌ای شهرستان محسوب می‌شوند اما کمترین ارتباطی با شبکه مجازی میبدما ندارند و از قضا در حال حاضر سردبیر نشریه میبد محسوب می‌شوند!

در صحبتی که اخیرا با آقای دهقانی حاصل شد، کاشف به عمل آمد که در تماس مدیریت آموزش و پرورش با ایشان اصلا به وی گفته نشده که به نمایندگی از چه رسانه‌ای دعوت می‌شوند و ایشان هم به درستی اینطور برداشت نموده که به دلیل سردبیری نشریه میبد به این جلسه دعوت شده است. حال سوال روشنی که از مدیریت آموزش و پرورش میبد می‌پرسیم آن است که آیا خبر داشتید در حال حاضر آقای دهقانی به عنوان سردبیر نشریه میبد مشغول به فعالیت هستند یا خیر؟ اگر پاسختان مثبت است، سوال بعدی این است که پس چرا به عنوان خبرنگار میبدما وی را دعوت کرده اید و اگر پاسختان منفی است، علاوه بر اینکه اثبات می شود با جریان رسانه ای شهر بیگانه اید این سوال ایجاد می شود که پس چه کسی را به عنوان نماینده نشریه میبد به جلسه دعوت کرده اید؟! بد نیست آموزش و پرورش اعلام کند چه افرادی را به عنوان نمایندگان رسانه هایی چون نشریه میبد، ندای ندوشن، نشریه بچه های کویر، پایگاه اطلاع رسانی بفرو و بفرونیوز و… دعوت کرده است.

نکته جالبتر اینجاست که دو روز قبلتر از آن خبرنگار میبدخبر در تماس با عنصر دعوت کننده از رسانه ها دقیقا به وی مشخصات مدیرمسئول میبدما را گوشزد کرده است. علاوه بر آن تاکنون در تمام نشستهای خبری (از جمله در نشست خبری اخیر منتخبین شورا) با عنایت به مشخص بودن متولیان این رسانه بدون هیچ‌گونه خللی دعوت و اطلاع‌رسانی انجام شده و توجیه مضحکی از جنس آنچه در این جوابیه مرقوم شده، بی‌سابقه است! به خصوص اینکه اطلاعات شخص رییس آموزش و پرورش در این‌باره کامل بوده است و به ویژه اینکه رسم خیلی مشخص و مالوف این است که وقتی رسانه‌ای مدیرمسئول و سردبیر مشخص و رسمی دارد، دعوت از دیگران به عنوان نماینده آن رسانه کمترین وجاهتی ندارد.

۲٫ در بخشی از این جوابیه آمده: «حجم کاری بالای آموزش و پرورش در حوزه های مختلف فرصت نشست مرتب را از ما گرفته نه این که تمایل نداشته باشیم و یا طفره برویم».

کسی از مدیریت آموزش و پرورش میبد نخواسته “مرتبا” نشست خبری بگذارد اما آیا این به آن معناست که چهارسال یکبار نشست خبری برگزار کند؟ آیا اینقدر متولیان آموزش و پرورش گرفتارند که در چهار سال هیچ فرصتی برای پاسخگویی پیدا نمیکنند؟! جالب استت که در همین چهار سال فردی مثل آیت الله اعرافی که توامان ریاست حوزه علمیه و جامعه المصطفی و همچنین امامت جمعه قم و میبد را برعهده دارند تاکنون چندین نشست باحضور خبرنگاران شهرستان طی چهار سال گذشته برگزار کرده‌اند؟ آیا رییس آموزش و پرورش میبد سرشان شلوغتر از آیت الله اعرافی است؟! آیا عدم برگزاری نشست علیرغم تذکرات متعدد امام جمعه و فرماندار را نمی‌توان ذیل عنوان «طفره رفتن» تعریف نمود؟

۳٫ در ادامه این بیانیه نوشته شده: «آقای دهقانی به دلیل اختلافات فکری و خطی از شبکه میبد ما جدا و در نشریه ای مقابل جریان رسانه شما مشغول به کار شدند!»

مشخص نیست منشاء این داستان‌سرایی‌ها چیست اما نویسنده کاش قبل از نگارش این سناریوی تخیلی یک پرس و جوی کوچک می‌کرد تا متوجه می‌شد که آقای دهقانی عزیز هیچ مسئولیت رسمی در میبدما نداشته‌اند که بخواهند از این مجموعه جدا شوند. طی ۷ سال فعالیت میبدما صدها نفر در مقاطعی با شبکه مجازی میبدما همکاری کرده‌اند. آیا اینکه فردی سالها قبل -مانند نفرات متعدد دیگر که تعدادشان بسیار زیاد است- طی مدتی محدود برخی مطالب برای رسانه‌ای می‌نوشته و حالا دیگر نمی‌نویسد یعنی آنکه حتما اختلافی ایجاد شده است؟! فارغ از این مباحث حاشیه‌ای، سوال اصلی را مجددا تکرار می‌کنیم؛ وقتی رسانه‌ای مدیرمسئول و سردبیر رسمی و کاملا مشخصی دارد چرا باید از فرد دیگری به عنوان نماینده آن رسانه دعوت به عمل آورد؟

۴٫ در ادامه این بیانیه ادعا شده که قبل از برگزاری نشست طی تماس با مدیرمسئول میبدما از ایشان دعوت شده که در نشست حضور یابد اما «شما شأنتان را اجل از آن دانستید که در این جلسه حاضر شوید و درخواست تشکیل نشست خصوصی نمودید!»

این ادعای خلاف واقع در حالی است که نیمساعت پس از آغاز ساعت نشست خبری، تماس مورد اشاره صورت گرفته و تازه آن وقت این دعوت صورت گرفته است. قطعا چنین دعوتی توهین‌آمیز است و قطعا شان ما و هر خبرنگار دیگری اجل از این حرکت توهین‌آمیز است. آیا خودتان خوشتان می‌آید که کسی چنین برخوردی با شما داشته باشد؟ آیا شما اسم یک تماس تلفنی را، نیمساعت بعد از شروع یک مراسم می‌گذارید «دعوت» به آن مراسم؟!

ضمنا خوب است مخاطبان ارجمند بدانند که پیشنهاد نشست خصوصی مطرح شد چون با برگزاری آن نشست کذایی، قطعا برگزاری بلافاصله نشست عمومی دیگری عاقلانه نبود به همین دلیل پیشنهاد شد برای پاسخگویی به مسائلی که سالهاست به عنوان منتقد مدیریت آموزش و پرورش میبد به طرح آن پرداخته‌ایم، مصاحبه ای ترتیب داده شود؛ امری که برای دهها مسئول و نخبه این شهر تاکنون محقق شده و اصلا هم ایرادی ندارد که رییس آموزش و پرورش میبد در قالب «مصاحبه» پاسخگوی اقداماتشان باشند.

۵٫ این بیانیه در ادامه ادعای خلاف واقع دیگری مطرح کرده و نوشته: «برای حضور در نشست خبری تشکیل شده داشتن و یا نداشتن مجوز ملاک عمل نبوده و از تمام عزیزانی که برای پیشرفت و توسعه فرهنگی شهر قلم فرسایی می کنند دعوت شده بود.»

همانطور که از خلال سطور قبلی روشن شد، حتی بسیاری از رسانه‌های مجوزدار در این مراسم دعوت نبودند چه برسد به الباقی رسانه‌ها. نکته دیگر اینکه ما نیک به یاد داریم که تا قبل از اخذ مجوز میبدما مسئولین ارشد شهرستان علی‌الدوام می‌گفتند ارشاد ما را منع کرده که با رسانه‌های بدون مجوز نشست خبری بگذاریم. اما حالا که منتقدین علیرغم سنگ اندازیهای متعدد، موفق به کسب مجوز شده‌اند، دیگر از آن امر و نهی‌های سابق خبری نیست. ما این را به فال نیک میگیریم و خوشحالیم که حالا همه فعالان رسانه‌ای میتوانند در نشستهای خبری حضور یابند. اگرچه ظاهرا شیوه‌های نوینی برای سانسور رسانه‌های منتقد ابداع شده است!

۶٫ در ادامه بیانیه مذکور خاطرنشان شده: «اگر هم در مواردی به قول شما از خبرنگاری شکایت کیفری بعمل آمده فقط برای دفاع از قاطبه ی فرهنگیان و جلوگیری از اهانت به ساحت مقدس آنها می باشد.»

اشاره این بخش از جوابیه آموزش و پرورش میبد به کاریکاتوری است که سال گذشته در انتقاد به مدیریت فرهنگی پرحرف و حدیث آموزش و پرورش میبد در یکی از رسانه‌های ارزشی شهرستان به چاپ رسید که پس از آن این نهاد در اقدامی عجولانه اقدام به شکایت از مدیرمسئول آن رسانه و کاریکاتوریست آن طرح نمود که نماد روشنی از تحمل مخالف در مدیریت این مجموعه بود.

اما نکته مهمتر اینکه کاریکاتور مزبور در انتقاد به «مدیریت» آموزش و پرورش میبد بود و اصلا موضوع آن ارتباطی با قاطبه فرهنگیان عزیز شهرستان نداشت. دقیقا هم به همین خاطر بود که از میان هزاران فرهنگی حاضر در شهرستان انگشت‌شماری از آنان در اعتراض به این کاریکاتور به حمایت از رییس آموزش و پرورش پرداختند و همان چند نفر هم جواب رسانه‌ای محترمانه اما قاطعی دریافت کردند. اینکه مدیریت آموزش و پرورش بخواهد آن کاریکاتور را که دقیقا در نقد خود او بوده به تمام فرهنگیان زحمتکش و فرهیخته شهرستان تعمیم دهد، اقدام نادرستی است که البته پیش از این هم تجربه شده و شکست خورده است.

۷٫ در بخش دیگری از این بیانیه هم آمده: «مدیریت آموزش و پرورش با توجه به درج مطالب غیرواقع زیادی که در رسانه مجازیتان درج نموده اید نه تنها اهانتی به شما ننموده که از جواب دادن به آن نیز صرف نظر کرده ایم تا تکدر خاطرتان را فراهم نیاوریم.»

درج مطالب غیرواقع زیاد در میبدما هم در ادامه ادعاهای گزافی است که در این بیانیه مطرح شده و اگر کمترین پاسخی وجود داشت، متولیان این نهاد میتوانستید مانند الان به صورت جوابیه بفرستند. اما مساله این است که پاسخی در کار نیست چون مطلب خلاف واقعی در کار نیست. ضمن اینکه اهانت نکردن توسط مدیریت آموزش و پرورش میبد به رسانه‌ها افتخاری ندارد چرا که ایشان اساسا حق اهانت کردن ندارد و توهین یک عمل مجرمانه است که صور مختلف آن جرم‌انگاری شده و روزانه دهها نفر با این جرم در پیشگاه قانون محکوم و مجازات می‌شوند.

همچنین از این عزیزان می‌خواهیم نگران «تکدر خاطر» ما نباشند و از این به بعد نسبت به انتقادات پاسخگو باشند؛ هرچند فرصت خوبی که در این زمینه به وجود آمد با بدسلیقگی از دست رفت.

۸٫ در فراز پایانی جوابیه اداره آموزش و پرورش میبد نوشته شده: «با شستن چشم ها و جورِ دیگر دیدن ها ، با خود را به خواب نزدن ها ، پنبه ها را از گوش در آوردن ها ، افتخارات آموزش و پرورش در کسب رتبه های علمی ، قرآنی و فرهنگی هنری ، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی و اردویی را می توان ملاحظه نمود.»

در پاسخ تنها به گلستان سعدی علیه الرحمه اشاره می‌کنیم و با همین عبارت ادبی این وجیزه را به پایان می‌بریم:

مشک آنست که ببوید نه آنکه عطار بگوید