حجت الاسلام ناصر رفیعی: شیعه قدر خودش را بداند/ با وجود این همه احادیث، روایات و منابع غنی، باید هم معترض امضای سند ۲۰۳۰ باشیم

با نگاهی به منابع عظیم شیعه من جمله این نامه و همه احادیث و روایات و …، باید هم معترض امضای سندی مانند ۲۰۳۰ باشیم، سندی که یونسکو برای فضای آموزشی ما تدارک دیده است،

دومین شب مراسم شهادت امام صادق علیه السلام در امامزاده خدیجه خاتون و با سخنرانی دکتر رفیعی برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ حجت الاسلام رفیعی در این سخنرانی با اشاره به جایگاه امام صادق علیه السلام در بین دوست و دشمن گفت: همه دشمنان امام ششم نیز به بزرگواری ایشان اذعان داشتند؛ تا جایی که حتی منصور دوانیقی که امام را به شهادت رساند، هم ایشان را به بزرگواری قبول داشت.

وی با اشاره به این موضوع که اهل سنت نیز در مورد ایشان کتاب نوشته اند افزود: عمر امام صادق علیه السلام از همه ائمه بیشتر بود و طبیعتاً دوره امامت ایشان نیز بیشتر بود و این موضوع فرصت مناسبی برای تربیت شاگردان زیادی در مکتب ایشان به وجود آورد.

دکتر رفیعی با اشاره به کلمه “شیعه” ادامه داد: از امام باقر علیه السلام آمده است که این کلمه – شیعه – گوارای شما باد؛ و به نوعی می گوید قدر خودتان را بدانید زیرا در قرآن کریم این کلمه در سوره صافات و در کنار نام حضرت ابراهیم علیه السلام به کار رفته است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: در دنیای امروز هم، شیعه خود را به خوبی نشان داده است، به نوعی که هر کجا خشونت و تندی و افراطی‌گری موج می زند، از مسلمان‌نماهای وهابی می باشد، اما شیعیان در مناطق خود مانند لبنان و عراق، خشونت ورزی نمی کنند و اقوام و ملت های دیگر از دست آنها در عذاب نیستند.

وی با تاکید بر اینکه امام صادق علیه السلام الگوی تمام معنای شیعیان است افزود: در زمان این امام عزیز، حتی کسی مانند “ابن ابی العوجا” که یک ملحد و منکر خدا بود، در دیدار با صادق آل محمد(ص)، وی را دارای تفاوتی شگرف نسبت به دیگر افراد می دانست و با احترام از ایشان یاد می کرده است.

رفیعی در ادامه با پرداختن به موضوع “انتظارات امام صادق علیه السلام از شیعه” و با اشاره به نامه ای از ایشان، افزود: امام ششم نامه ای دارند در حد یک و نیم صفحه که به اصحاب خود توصیه می کردند حتما در سجاده نماز خود داشته باشند و هر روز و بعد از نمازها به این نامه دقت کنند، ببینند و آن را مکررا بخوانند و عمل کنند.

وی افزود: با نگاهی به منابع عظیم شیعه من جمله این نامه و همه احادیث، روایات و منابع غنی در فقه شیعه، باید هم معترض امضای سندی مانند ۲۰۳۰ باشیم، سندی که یونسکو برای فضای آموزشی ما تدارک دیده است، در حالی که با فرهنگ اسلامی ما در تضاد است و در منابع شیعه، چیزی کم و کاست نداریم.

دکتر رفیعی با اشاره به این نکته که این نامه ممکن است برای بسیاری از ما ناشناخته و نا آشنا باشد، افزود: فرصت خواندن این نامه و تفسیر آن نیاز به منبرهای متعددی دارد که برای نمونه فقط به بخش کوچی از آن اشاره می کنم.

این سخنران کشوری ادامه داد: امام صادق علیه السلام در گوشه ای از این نامه می فرماید: همیشه از خداوند متعال پنج چیز را بخواهید؛ اول عافیت و سلامت؛ دوم آرامش؛ سوم وقار و سنگینی و ابهت؛ چهارم حیا و عفت، و پنجم هرچه بندگان صالح خدا دوری از آن را خواسته اند، دوری‌اش را از خود بخواهید.

حجت الاسلام رفیعی با تحلیل این پنج خواسته ما از خداوند، در انتها با درخواست از مردم نسبت به تهیه این نامه و مطالعه و عمل به آن، دقایقی را به مناسبت شب شهادت این امام عزیز، به روضه خوانی پرداخت.