استراحت در ویلای والاحضرت!

پرویز راجی

  • یکی از بهانه‌هایی که همواره طرفداران و سرسپردگان رژیم پهلوی برای خدشه در روایت‌های مختلف از خیانت‌ها و جنایت‌های این رژیم به آن چنگ می‌زنند آن است که هر آنچه در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران راجع به مفاسد رژیم شاه عرضه می‌شود، مغرضانه و آغشته به کینه‌جویی است. برای برائت از چنین اتهامی،‌شاید بهترین راه این باشد که قلم را به دست یکی از بهترین و موجه‌ترین دوستان رژیم شاه بدهیم و از میان خاطرات او شواهدی گویا دال بر صحت مدعای خود عرضه کنیم. «پرویز راجی» یکی از این افراد است؛ آخرین سفیر رژیم پهلوی در لندن، یار گرمابه و گلستان امیرعباس هوبدا و زوج غیررسمی اشرف پهلوی، خواهر شاه. او هنگام نخست وزیری هویدا، ریاست دفتر وی را برعهده گرفت و در خردادماه ۵۷، متعاقب افتضاحی که «امیر تیمور» سفیر شاه در لندن به شکل باخت کلان در قمار و از دست دادن تمام ثروتش در کازینوهای لندن مرتکب شده بود، شاه با توصیه اشرف و هویدا، پرویز راجی را به سفارت ایران در لندن فرستاد. راجی که از خرداد ۵۵ تا ۶ بهمن ۵۷ به عنوان سفیر شاه در لندن عمل می‌کرد، خاطرات خود را به صورت روزانه در کتابی تحت عنوان «خدمتگزار تخت طاووس» به رشته تحریر درآورده است که انتشارات اطلاعات نیز اقدامه به ترجمه و انتشار آن در ایران نموده است.  راجی فروردین ماه سال ۱۳۹۳ در سن ۷۸ سالگی در لندن فوت کرد. امام خامنه‌ای در سال ۷۰ ضمن اشاره به این کتاب فرمودند: «من هویدا را مثال میزنم که از بدترینهاست؛ یعنی او از فاسدترین رجال ایران بود؛ درعین‌حال نسل هویدا بر نسل راجی – نویسنده‌ی کتاب «خدمتگزار تخت طاووس» – شرف داشت! اگر شما این کتاب را خوانده باشید، میتوانید بفهمید که این نسل، چه نسلی بوده است؛ اینها میخواستند جای هویدا بیایند… نسل جدیدشان که نمونه‌اش همین راجی است، واقعاً اینها چه بودند!؟» شبکه میبدما قصد دارد تا در سلسله مطالبی، اقدام به بازخوانی بخش‌هایی از کتاب مذکور بنماید:

پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۵۵ مصادف با ۲۲ ژوئیه ۱۹۷۶ – نیس فرانسه

امروز از تهران به شهر نیس [در جنوب فرانسه] پرواز کردم و بعد با انومبیل از نیس به «ژوان لوپن» آمدم تا در ویلای والاحضرت اشرف، دو سه روزی استراحت کنم و طی آن به شنا، تنیس و کتاب خواندن مشغول باشم.

جمعه اول مرداد ۱۳۵۵ مصادف با ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۶ – نیس فرانسه

«بهنام»[نفر دوم سفارت ایران در لندن] از لندن تلفن کرد که بگوید دو روزنامه تایمز و گاردین مقاله ای نوشته‌اند و گفته‌اند دو عضو پارلمان انگلیس از حزب کارگر به نامهای «ویلیام ویلسون» و «استان نوئنس» به خاطر تماس با دانشجویان ایرانی مخالف رژیم ایران، تحت مراقبت ساواک ایران قرار گرفته‌اند.

بر طبق گفته بهنام قرار است این دو عضو پارلمان انگلیس مسئله را در مجلس به صورت سوال از وزیر کشور انگلیس مطرح نمایند.

دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۵۵ مصادف با ۲۶ ژوئیه ۱۹۷۶ – لندن

پس از ترک نیس، امروز بعدازظهر در مراسم گاردن پارتی که در کاخ باکینگهام با حضور ملکه انگلیس و «جیمز کالاهان» (نخست وزیر) برپا بود شرکت کردم.

یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۵۵ مصادف با اول اوت ۱۹۷۶ – لندن

امروز برای دومین بار مطلبی راجع به من در روزنامه ساندی تایمز وجود داشت که حاوی مصاحبه یکی از خبرنگاران روزنامه با من در مورد تکذیب مسئله مراقبت ساواک از دو عضو پارلمان انگلیس بود و اصولا باید بگویم که از ابتدای ماموریتم در لندن تا کنون هرچه مطلب در مطبوعات انگلیس چاپ شده، تماماً یا مربوط به مرگ مشکوک سفیر قبلی (امیرتیمور) بوده یا مقالاتی در وصف مشکلات توان‌فرسای ماموریتم و یا شکنجه گری‌های ساواک که واضح است مشاهده اینگونه مطالب نیز برایم جز دلتنگی ببار نیاورده است.

آن یک مورد هم مقاله‌ای بود پر از تعریف و تمجید از من که روز ورودم به لندن در شماره مورخ ۴ ژوئن ۱۹۷۶ روزنامه «فاینانشل تایمز» توسط «رابرت گراهام» خبرنگار این روزنامه در تهران نوشته شده بود.

مطالب قبلی:

  1. استقبال از اشرف پهلوی با تخم‌مرغ!
  2. عارضه «لُرد چالفونت»!
  3. مجلس شب‌ نشینی پروین فرمانفرماییان
  4. سگ دانمارکی شاه