با کیفیت حال حاضر خودروهای تولید خودروسازان داخلی، تکلیف ما چیست؟

البته برای اینکه فشار زیادی نیز به صنعت خودرو داخلی وارد نشود می بایست تعرفه های گمرکی را به مرور کم کرد تا فرصت مناسب برای بهبود کیفیت برای خودرو داخلی وجود داشته باشد.

  • مهدی باقری میبدی

اصولا صنایع نوپای کشور همانند کودکی اند که تازه می خواهد راه برود، نیاز به حمایت و کمک بزرگترها دارد و چند سالی از حمایت های مادی و معنوی دولت برخوردار می شود اما در مورد صنعت خودروسازی در ایران این کودک اکنون ۵۳ ساله شده ولی هنوز قادر به راه رفتن و حرکت به اتکای خود نیست و به شدت نیازمند حمایت های مادی و معنوی دولت است. در حالی که اگر این حمایت ها در مورد خیلی از صنایع کوچکتر و نوپا انجام می شد شاید نتیجه‌اش خیلی بهتر از این بود و امروزه با توجه به شرایط رکود کشور، این صنایع کمک بزرگی را می توانستند انجام دهند.

نکته ی دیگر این که با وجود افزایش رو به صعود قیمت خودرو داخلی و کاهش میانگین کیفیت خودرو در ماه های اخیر آیا همچنان حمایت های بی چون و چرا از این صنعت به سود مردم و ملت است؟

اما در مورد کمپینی که چندی است در مورد نخریدن خودرو صفر در کشور و بیشتر در فضای مجازی به راه افتاده است، عده ای بر این باورند که امثال این کمپین ضربه غیرقابل جبرانی را به صنعت کشور وارد می کند و از دست های پشت پرده این کمپین همچون دلالان وارد کننده ی خودروهای خارجی همچون مافیای خودروهای چینی سخن می گویند و این کمپین را خیانت به کشور تلقی می کنند.

اما در طرف دیگر عده ای که اکثرا مردم عادی هستند که صبرشان از قیمت های روزافزون و کیفیت پایین خودروهای داخلی که هر روز جان چندنفر را به مخاطره می اندازد به سر آمده و چون هیچ اقدامی را در دستگاه های دولتی در این جهت نمی بینند کار را از ناحیه خود شروع کرده اند و به نخریدن خودروی صفر روی آورده اند.

واکنش مسئولین در ابتدا در مقابل این کمپین این بود که خودرو داخلی نه تنها کاهش قیمت را در پی نخواهد داشت بلکه این کمپین منجر به افزایش قیمت نیز خواهد شد ولی بعد از چندی گفته ها حکایت از این دارد که در این مدت انبار های خودرو هر چند اندک ولی رو به فزونی آورده و به افزایش مرخصی این دو شرکت منجر شده است و نبود تقاضا، مدیران این دو شرکت را بر آن داشته است که مذاکره با سازمانها و نهادهای دولتی برای واگذاری خودرو با شرایط ویژه به کارمندان را آغاز کنند.

واکنش دیگری که این کمپین به دنبال داشته است وزیر صنعت،معدن و تجارت دستور تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو را با مشارکت کلیه ذینفعان این صنعت داده و معاونت امور صنایع این وزارتخانه را مسئول پیگیری وظایف محوله در این رابطه کرد. همچین عذرخواهی لسانی بعضی از دست اندرکاران در این عرصه را نیز به دنبال داشته است.

حال باید دید ادامه روند این کمپین به خبرهای خوشی برای مردم از ناحیه مسئولین منجر خواهد شد یا همچنان این کشمکش ها ادامه خواهد یافت…؟

به نظر می رسد یکی از نگرانی های مهمی که منجر به مقامت شدید دولت در مقابل این کمپین و پایین نیاوردن قیمت خودرو شده است، این است که اگر قیمت ها در این عرصه شکسته شود و مسئولین به خواست مردم تن در دهند و با امثال این جور کارها بتوانند قیمت ها را بشکنند آنوقت این به جریانی در مقابل گرانی های دیگر تبدیل خواهد شد که دیگر قابل کنترل نخواهد بود.

تنها راه حلی که به نظر می رسد برای صنعت خودرو در کشور وجود دارد آزادسازی ورود خودروهای خارجی و کاهش چشمگیر تعرفه های سنگین گمرکی در واردات خودرو و خروج شرکت های داخلی از انحصار و رقابتی شدن این بازار که با ورود خودروهای با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر باعث شکسته شدن قیمت ها و افزایش کیفیت خودروهای داخلی نیز خواهد شد که به نفع کشور و صنعت خودرو داخلی نیز خواهد بود لکن کسانی که در این صنعت منفعت و سودهای کلانی را به دست می آورند به شدت با این قضیه مخالفت می کنند.

البته برای اینکه فشار زیادی نیز به صنعت خودرو داخلی وارد نشود می بایست تعرفه های گمرکی را به مرور کم کرد تا فرصت مناسب برای بهبود کیفیت برای خودرو داخلی وجود داشته باشد.

در یک جمع بندی در این نوشتار می توان گفت که از مهمترین عواملی که نیازمند تدبیر جدی مسئولین در صنعت خودرو کشور است کیفیت خوب، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی است که تنها راه حل آن رقابتی شدن و ورود خودروهای داخلی به کشور است و باید دید این کمپین تا کی ادامه خواهد یافت و بعد از چند ماه و عدم واکنش جدی مسئولین در این امر، آیا بازار با انبوه تقاضا مواجه نشده و در نهایت به افزایش قیمت خودروها کمک خواهد کرد یا خیر و آیا این کمپین منجر به خسارت ها و آسیب های فراوانی در حوزه صنعت کشور می شود و یا تدبیر مناسبی و کارایی به نفع مردم پایان می پذیرد؟