دستگیری چند سرباز اسرائیلی بخاطر «واتس آپ»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که شماری از سربازان خود را به خاطر درز دادن شمار نظامیانی که در نوار غزه کشته و زخمی شده اند، دستگیر کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک غیر نظامی نیز به همین اتهام دستگیر شده است. این افراد اقدام به درز دادن شمار نظامیان اسرائیلی کشته شده در نوار […]

ارتش اسرائیل اعلام کرد که شماری از سربازان خود را به خاطر درز دادن شمار نظامیانی که در نوار غزه کشته و زخمی شده اند، دستگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک غیر نظامی نیز به همین اتهام دستگیر شده است. این افراد اقدام به درز دادن شمار نظامیان اسرائیلی کشته شده در نوار غزه از راه شبکه های اجتماعی به ویژه «واتس آپ» کرده اند.

پس از یک هفته از جنگ زمینی با حماس در نوار غزه، دستکم ۳۲ نظامی اسرائیلی کشته شده اند. برخی اسرائیلی ها می گویند ابتدا از شبکه «واتس آپ» از کشته شدن بستگانشان مطلع شدند. برخی دیگر هم می گویند که ابتدا خبرهای غیر صحیحی درباره کشته شدن غیر نظامیاشان به دستشان رسیده است.

این پدیده باعث شد برخی از اصحاب رسانه اسرئیلی خواستار آن شوند تا اخباری غیر رسمی درباره شمار تلفات اسرائیل در جنگ با فلسطینی ها در غزه منتشر نشود. از این رو و با امید کنترل باطلاعات، ارتش اسرائیل تلفن های همراه سربازانی که به جنگ می روند را، مصادره کرد.

ارتش اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد در جریان تحقیقاتی که «منابع علنی و سری» را در بر گرفت، شماری از نیروهای خود را بازداشت کرده است.

بنا بر این اعلام: «اطلاع دادن به خانواده سرباز یا افسری که در عملیات کشته شده، یکی از حساس ترین اقدام ها است و ارتش برای این لحظه حساس، برنامه ریزی دقیقی دارد.»

این بیانیه افزوده است: «پیام های غیر رسمی که از راه شبکه واتس آپ منتشر شد، مسئولانه نیست و به سرعت در شبکه اجتماعی گسترش یافت.»

همچنان آمار سربازان اسرائیلی که در جنگ با فلسطینی ها ددر نوار غزه کشته شده اند، ضد و نقیض است. آماری که گردان های عز الدین قسام شاخه نظامی حماس از شمار تلفات اسرائیل منتشر می کنند، با آماری که منابع رسمی اسرائیلی اعلام می کنند، متفاوت است.

اختلاف درباره یک سرباز اسرائیلی که حماس می گوید او را به اسارت گرفته، همچنان پا برجا است. اسرائیل ابتدا این خبر را تکذیب کرد اما پس از آن اعلام کرد که این سرباز ناپدید و به احتمال زیاد کشته شده است.