خطری بزرگ در کمین شهر اردکان

به گزارش اردکان گویا ، شهرستان اردکان بر روی سه سفره آب  زیر زمینی قرار گرفته است. یکی از این سفره ها ، سفره کویر سیاه کوه می باشد که در قسمت شمال این شهرستان واقع شده است. به گفته دکتر فتح زاده (استاد هیدرولژی دانشگاه اردکان) ابتدا سطح آب زیر زمینی در این سفره […]

به گزارش اردکان گویا ، شهرستان اردکان بر روی سه سفره آب  زیر زمینی قرار گرفته است. یکی از این سفره ها ، سفره کویر سیاه کوه می باشد که در قسمت شمال این شهرستان واقع شده است. به گفته دکتر فتح زاده (استاد هیدرولژی دانشگاه اردکان) ابتدا سطح آب زیر زمینی در این سفره حدود ۴۰ سانتی متر بوده است (یعنی فقط کافی بود یک گودال ۴۰ سانتی متری حفر کرد تا به آب رسید) اما مجموعه ای از کارهای مختلف نظیر کاشت گسترده آترپیلکس،درختان طاغ ، برداشت شهرهای بالا دست و… سطح این سفره را به حدود ۶۰ متری زمین رسانده است.

اما در آینده نزدیک قرار است ۸ حلقه چاه برای تامین آب صنایع( ۴ حلقه چاه متعلق به فولاد ارفع با دبی ۱۰۰ تا ۱۲۰ لیتر بر ثانیه، دو حلقه چاه متعلق به گندله سازی اردکان با دبی ۳۰ لیتر بر ثانیه، ۱حلقه چاه متعلق به گروه صنعتی ارجنان با دبی ۴۰ لیتر بر ثانیه و…) در این منطقه شروع به برداشت کنند.

اگر چنین برداشت بی رویه ای از این منبع آب زیرزمینی صورت بگیرد مشکلات زیر پدید خواهد آمد.

۱- بر اثر عوامل طبیعی نمک های داخل خاک به سطح خاک آمده و شوره زار گسترده ای را در منطقه مذکور ایجاد می کنند که این شوره زا علاوه براینکه پوشش گیاهی خود منطقه را از بین می برد با آمدن هر نسیم و بادی مقدار زیادی نمک همراه با آن به زمین های کشاورزی چاه افضل که حدود ۱۰ هزار نفر از مردم شهر اردکان در آنجا سرمایه گذاری کرده اند خواهد آمد و موجب شور شدن خاک و در نتیجه خشک شدن درختان و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه خواهد شد. همچنین با توجه به جهت وزش باد در شهر اردکان این بادهای نمکی پس از ۱۰ الی ۱۵ سال باعث شور شدن خاک شهر اردکان و خشک شدن درختان شهر نیز خواهند شد که در این صورت شاهد نابودی کامل اردکان خواهیم بود و این موضوع نظیر آنچه که دراستان های شمال غرب کشور به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه در حال وقوع می باشد.

۲- به گفته دکتر تقی زاده (استاد خاک شناسی دانشگاه اردکان) خاک  های منطقه مذکور علاوه بر نمک ، دارای مقادیر زیادی سیلیس نیز می باشند که با اتفاق افتادن موضوع مذکور مردم شهر اردکان نیز مبتلا به انواع بیماری های ریوی خواهند شد.

۳- متاسفانه صنایع نیز نمی توانند از آب شور استفاده کنند و آنها برای استفاده از آب کویر سیاه کوه ناچار به تصفیه آن آب هستند. در فرایند تصفیه اگر دستگاه های صنایع مذکور بهترین عملکرد را داشته باشند دارای ۴۰ درصد آب پرت هستند و متاسفانه باید گفت برای این آب پرت هر برنامه ای جز گرفتن نمک جامد از آن داشته باشند برای آینده شهر خطر آفرین خواهد بود و با توجه به اینکه استحصال نمک از این آب برای صنایع دارای هزینه می باشد قطع به یقین آنها از این کار صرفه نظر خواهند نمود.

۴- برداشت بی رویه آب از این سفره همچنین باعث نشست زمین،پیشروی آب شور ، کاهش منابع آب شیرین، تغیر پوشش گیاهی و تغییر اکولژی حیوانات، افزایش اراضی بایرو… می شود.

با توجه به نکات ذکر شده متخصصان این امر حفر حتی یک حلقه چاه برای برداشت صنایع از این منطقه را کار معقولانه و به صرفه نمی دانند. لازم است مسوولان امر قبل از آنکه مشکلی برای مردم به وجود آید از برداشت آب در این منطقه جلوگیری به عمل آورند. در غیر این صورت باید منتظر عواقب وخیم آن برای ساکنان شهر اردکان و روستاهای اطراف باشند.

منبع:انجمن دوستداران محیط زیست