نوبخت‌گفت‌افزایش‌قیمت‌نداریم‌ اما‌لبنیات‌‌گران‌شد!

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت شیر خام، کارخانه‌های لبنی مجاز هستند قیمت فرآورده های لبنی را در سال جاری تا سقف ۱۵ درصد افزایش دهند. رضا باکری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که قیمت شیر خام برای کارخانه‌های لبنی ۱۲۵۰ تومان است، اظهار کرد: نرخ خرید هر […]

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت شیر خام، کارخانه‌های لبنی مجاز هستند قیمت فرآورده های لبنی را در سال جاری تا سقف ۱۵ درصد افزایش دهند.

رضا باکری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که قیمت شیر خام برای کارخانه‌های لبنی ۱۲۵۰ تومان است، اظهار کرد: نرخ خرید هر کیلوگرم شیر خام ۱۴۴۰ تومان تصویب شده که ۱۹۰ تومان این مبلغ به صورت یارانه از سوی دولت تامین می شود و ۱۲۵۰ تومان را کارخانه‌های لبنی به دامدارن می‌پردازند.

وی افزود: کارخانه ها پیش از این ۱۱۱۰ تومان رابه دامداران به ازای خرید هر کیلو شیر خام می پرداختند که در پی افزایش قیمت خرید شیر خام، می‌توانند افزایش ۱۵ درصدی قیمت را در محصولات خود اعمال کنند.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اظهار کرد: دامداران قیمت ۱۴۴۰ تومان را به ازای فروش هر کیلوگرم شیر خام دریافت می‌کنند اما عملا ۱۲۵۰ تومان به کارخانجات می‌فروشند و مابقی که ۱۹۰ تومان است یارانه دولت محسوب می‌شود.

باکری ادامه داد: اگر قرار بود شیر خام با قیمت ۱۴۴۰ تومان به کارخانه‌ها فروخته شود باید قیمت لبنیات هم ۲۰ درصد افزایش می‌یافت اما چون در حال حاضر ۱۲۵۰ تومان فروخته می‌شود این اثربخشی تنها ۱۵ درصد است.

وی اظهار کرد: البته این میزان افزایش قیمت از سوی برخی کارخانه ها اعمال نمی‌شود چون بسته به شرایط عرضه و تقاضا، توان خرید خانوارها و به منظور ایجاد رقابت و حفظ جایگاه خود در بازار مجبورند قیمت‌ها را پایین‌ در نظر بگیرند.

این افزایش قیمت در حالی است که محمدباقر نوبخت در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که گفته شده بود قیمت کالاها و خدمات از اول تیرماه افزایش می یابد و دولت برای جلوگیری یک ماه از افزایش قیمتها تثبیت قیمتها را تمدید کرده است، گفت: هیچ قراری برای افزایش قیمتها نداشتیم و نخواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به سیاست مهار تورم که در دستور کار دولت است با هیچگونه افزایش قیمتی موافقت نخواهیم کرد.

وی تأکید کرد؛ امروز در جلسه هیات دولت تاکید شد دستگاه های مرتبط دقت داشته باشند تا برخی ها با سوء استفاده از افزایش قیمت سوخت قیمت کالاها را افزایش ندهند و نظارت دقیقی بر عملکرد دستگاه ها داشته باشند.

سخنگوی دولت با بیان این که دولت با هرگونه افزایش قیمت با توجه به سیاست مهار تورم مخالف است گفت: دستگاه هایی که به نوعی متصدی بازار هستند به آنان تاکید شده است که نظارت کافی بر بازار داشته باشند.