۳۶درصد اراضی استان یزد بیابانی است

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی استان یزد گفت: در حال حاضر ۳۶ درصد از مساحت استان یزد را اراضی بیابانی تشکیل می دهند که در این گستره، ۱۳ کانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است. به گزارش خبرنگار مهر، محمد فتاحی پیش از ظهر سه شنبه در بازدید خبرنگاران استان یزد از […]

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی استان یزد گفت: در حال حاضر ۳۶ درصد از مساحت استان یزد را اراضی بیابانی تشکیل می دهند که در این گستره، ۱۳ کانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فتاحی پیش از ظهر سه شنبه در بازدید خبرنگاران استان یزد از ایستگاه تثبیت شن های روان گردفرامرز تا اشکذر اظهار داشت: دو میلیون و ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی استان یزد بیابانی است که از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی است و از این میزان ۵۳۲ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی استان یزد شناسایی شده است.

فتاحی عنوان کرد: این کانون ها در ۱۳ نقطه از استان یزد قرار گرفته اند که با توجه به اولویت بندی های انجام شده، عملیات بیابان زدایی در این عرصه بر اساس بودجه های تخصیصی اجرایی می شود.

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی استان یزد ادامه داد: آغاز فعالیتهای کنترل فرسایش باید در عرصه های مجاور مراکز زیستی و اقتصادی استان یزد از سال ۴۹ آغاز شده و ایستگاهی که امروز خبرنگاران از آن بازدید کرده اند، قدمتی ۳۰ ساله در این زمینه دارد.

پوشش گیاهی در سطح ۶۸ هزار هکتار از بیابان های استان یزد ایجاد شد

وی خاطرنشان کرد: حاصل تلاش ها و اقدامات انجام شده در این ایستگاه و سایر ایستگاه های تثبیت شن های روان در استان یزد، ایجاد پوشش گیاهی در سطحی بالغ بر ۶۸ هزار هکتار است.

فتاحی ادامه داد: در این سطح که از مناطق بحرانی و طوفان خیز استان یزد به شمار می رود، جنگلهای دست کاشت بیابانی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه نظیر این فعالیت در همه شهرستان های استان یزد انجام شده، عنوان کرد: در شهرستان ابرکوه تاکنون سه هزار و ۵۳۰ هکتار جنگل دست کاشت در اردکان دو هزار و ۷۳۴ هکتار، در بافق ۹ هزار و ۸۹۰ هکتار، در خاتم هزار و ۳۳۶ هکتار، صدوق ۲۸ هزار و ۲۱۰ هکتار در مهریز چهار هزار و ۸۲۳ هکتار در میبد سه هزار و ۷۰۰ هکتار در تفت دو هزار و ۳۱ هکتار در یزد ۱۱ هزار و ۷۰۹ هکتار و در مجموع بالغ بر ۶۸ هزار و ۲۳۵ هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده است.

۲۰ طرح بیابان زدایی در یزد به اجرا در می آید/ پوشش ۷۳۶ هزار هکتار در قالب ۲۰ طرح

فتاحی خاطرنشان کرد: به جز طرح شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان یزد، تاکنون ۲۰ طرح مختلف در فازهای شناسایی، توجیهی و اجرایی در سطح بیش از ۷۳۶ هزار هکتار تهیه شده است و هر سال به تناسب اعتبارات مصوب و تخصیص این بخش، اقدامات و پروژه‌ های مدیریتی و احیایی در چارچوب طرح های اجرایی مصوب به اجرا در می آید.

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی استان یزد با بیان اینکه شناسایی و کنترل کانون های بحرانی فرسایش بادی جزو وظایف حکومتی است، تاکید کرد: با توجه به تعهدات بین المللی و خط مشی های کنفوانسیون جهانی مقابله با بیابان زایی و برنامه های راهبردی آن که در سند توسعه افق ۱۴۰۴ استان یزد پیش بینی شده است، الزامی است.

امکان ورود بخش خصوصی به طرح های بیابان زدایی نیست

وی با اشاره به اینکه ماهیت این کار حاکمیتی است، تصریح کرد: از آنجا که طرح‌های بیابان زدایی زودبازده و اقتصادی نیست، بخش خصوصی به آن ورود پیدا نمی کند به همین دلیل اگر نگاه دولت به این بخش حمایتی نباشد، استانهای کویری و بیابانی مانند یزد با مشکلات جدی مواجه می شوند.

به گزارش مهر، خبرنگاران استان یزد امروز به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی در قالب یک تور یک روزه که توسط روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد تدارک دیده شده بود، از طرح های بیابان زدایی یزد، فاز دو کمربند سبز همچنین طرح تفرجگاهی چشمه تامهر بازدید کردند.