مجلس:بنزین‌پتروشیمی ازپالایشگاه‌ها سالم‌ترست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از چند ماه اظهار نظرهای مختلف مقامات دولتی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها و دفاع از کیفیت و قیمت بنزین وارداتی و اصرار بعضی از این مقامات از جمله محیط‌ زیست بر این مساله علیرغم انتشار اسنادی که نشان می‌داد بنزین وارداتی به مراتب آلاینده‌تر از بنزین پتروشیمی‌ها است […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از چند ماه اظهار نظرهای مختلف مقامات دولتی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها و دفاع از کیفیت و قیمت بنزین وارداتی و اصرار بعضی از این مقامات از جمله محیط‌ زیست بر این مساله علیرغم انتشار اسنادی که نشان می‌داد بنزین وارداتی به مراتب آلاینده‌تر از بنزین پتروشیمی‌ها است و ریفرمیت پتروشیمی‌ها به مراتب از ریفرمیت اغلب پالایشگاه‌های کشور سالم‌تر است، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی خط بطلانی بر همه ادعاهای سیاسی در این باره کشید.

در گزارش ماهنامه تحلیلی انرژی که به همت گروه انرژی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده، تاکید شده است بنزین ریفرمیت پتروشیمی همان بنزین ریفرمیت پالایشگاه است و بنزین ریفرمیت پتروشیمی‌ها به لحاظ ترکیبات بنزن، از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور برخودار است.

بر اساس این گزارش، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس گفته است:« تولید بنزین پتروشیمی، شاهکار دولت سابق بود که به قیمت به خطر انداختن سلامتی مردم، ادعای خودکفایی می کردند»

معصومه ابتکار رئیس فعلی و اسبق سازمان محیط زیست نیز در یک نشست خبری گفته است: « با توجه به مشکلاتی که این نوع بنزین دارد دستور توقف تولید بنزین پتروشیمی به وزارت نفت دادیم که مورد موافقت قرار گرفت و این اقدام دستاورد بزرگی برای دولت محسوب می‌شود.»

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره بی‌تفاوتی سازمان محیط‌ زیست در دوره قبلی مسئولیت ابتکار نسبت به توزیع بنزین پیرولیز پتروشیمی در دوره اصلاحات گفته است:« بعید می‌دانم در آن سال‌ها از این بنزین استفاده می‌شده است». وی اما از توزیع بنزین آلاینده در دوره‌ای که مسئولیتی در کشور نداشته مطمئن است.

خبرگزاری فارس اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد بنزین پیرولیز پتروشیمی اراک به طور مداوم از سال ۸۰ تا ۸۴ در تهران توزیع شده است. بنزین پیرولیز که پس از ترکیب با سایر اجزای بنزین توزیع شده، بر خلاف «ریفرمیت» تنها بخشی از محصولات پتروشیمی‌ها است که آلایندگی آن اثبات شده است. سازمان محیط‌زیست در دوره اصلاحات کوچکترین عکس‌العملی به توزیع مداوم این نوع بنزین نشان نداده است.