تهدید قاریان مصری مسابقات قرآن تهران

چند ساعت مانده به اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن تهران رسانه‌های مصری از تحت تعقیب قرار گرفتن قاریان مصری حاضر در این مسابقات از جمله احمد احمد نعینع و شیخ طه محمد نعمانی خبر دادند. به گزارش فارس، تنها چند ساعت مانده به اختتامیه سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تهران، ساعاتی پیش رسانه‌های مصری از […]

چند ساعت مانده به اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن تهران رسانه‌های مصری از تحت تعقیب قرار گرفتن قاریان مصری حاضر در این مسابقات از جمله احمد احمد نعینع و شیخ طه محمد نعمانی خبر دادند.

به گزارش فارس، تنها چند ساعت مانده به اختتامیه سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تهران، ساعاتی پیش رسانه‌های مصری از تحت تعقیب قرار گرفتن قاریان مصری حاضر در این مسابقات خبر دادند.

بنابر این گزارش، رسانه‌های مصری اعلام کردند که شیخ محمد محمود الطبلاوی رئیس کانون قراء مصر در دیدار شب گذشته خود با «محمد مختار جمعه» وزیر اوقاف مصر اعلام کرده است که قصد دارد احمد احمد نعینع و شیخ طه محمد نعمانی را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

علت این امر سفر آنها به ایران بدون مجوز کانون قراء مصر است و در عین حال اعلام شده است که «شیخ محمد عبدالوهاب طنطاوی» و «شیخ یاسر عبدالباسط عبدالصمد» پسر مرحوم عبدالباسط نیز به خاطر سفر اخیرشان به عراق تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

قرار است بخش‌های رسمی در دولت مصر این قاریان مصری را به دلیل نگرانی‌های وزارت اوقاف مصر درباره امنیت ملی مصر و وحدت بافت اجتماعی مصر احضار شوند.

بنابر این گزارش البته ۴ قاری مصری در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن تهران حضور داشتند که دو چهره معروف آنها مورد تحقیق قضایی قرار می‌گیرند و این در نوع خود جالب است.

به گزارش فارس اخیرا گروهی سلفی ـ وهابی موسوم به «ائتلاف نوادگان صحابه و اهل بیت(ع)»، ویدئوهایی مروبط به سال‌ها پیش را در فضای مجازی منتشر کردند که در آن تعدادی از قاریان مصری به سبک شیعیان اذان گفته‌اند و جنجالی به‌پا شد که رئیس اتحادیه قراء مصر از الازهر خواست تا مانع سفر قاریان مصری به ایران و عراق شود.

بر پایه این گزارش، حمله وهابی‌ها به ۴ قاری مصری یعنی فرج‌اله شاذلی، شیخ راغب مصطفی غلوش، سید متولی عبدالعال و محمد الطاروطی در دهه پایانی اردیبهشت ماه موجب شد که علیرغم تلاش‌های برگزار کنندگان برای حضور شاذلی در تهران وی از حضور در مسابقات امتناع ورزد.

اقدام مجدد کانون قراء مصر و وزارت اوقاف برای تعقیب قضایی قاریان مشهوری چون احمد نعینع واکنش مسئولان ایرانی و مذاکره آنان با مقامات مصری را می‌طلبد که به نظر می‌رسد ضروری است دفتر حفظ منافع ایران در مصر تلاش‌های گسترده‌تری را برای این منظور داشته باشد و به جای دیدار با خوانندگان معلوم‌الحال مصری اقدامات موثری در حمایت از این چهره‌های قرآنی داشته باشد.

چه اینکه پیش از این شاهد بودیم دیدار و مذاکره حافظ منافع ایران در مصر با شیخ الازهر درباره بحران موسوم به حسینیه‌ها در مصر منجر به حل‌وفصل این قضیه شد.