آیت‌الله ‌اعرافی: تثلیث و تکفیر دو انحراف از توحید

امام جمعه میبد در مراسم نخستین کنگره ملی شعر توحیدی که با حضور شاعرانی از سراسر کشور در این شهرستان برگزار شد ، هنر را جلوه زیبایی های روح و روان و اندیشه بشر خواند و با بیان اینکه ارزش هنر به این است که به کدام سمت هدایت شود و چه دستمایه را در […]

امام جمعه میبد در مراسم نخستین کنگره ملی شعر توحیدی که با حضور شاعرانی از سراسر کشور در این شهرستان برگزار شد ، هنر را جلوه زیبایی های روح و روان و اندیشه بشر خواند و با بیان اینکه ارزش هنر به این است که به کدام سمت هدایت شود و چه دستمایه را در درون خود بتاباند افزود : از این روست که هنر توحیدی به معنای عام و شعر توحیدی عالیترین هنرها و شعرها خواهد بود.

به گزارش میبد آدینه ،‌حضرت آیت الله اعرافی گفت : همانطورکه فلسفه ، کلام و عرفان نظری برترین دانش های بشری است ؛ هنر و شعر توحیدی هم برترین هنرهاست اما در کنار آن باید این را هم به یاد داشته باشیم که هنر با زیبایی و خیال پردازی و سعود جان و روح بشر گره خورده است و طبعا عرصه توحید و معرفت الله عالیترین عرصه هایی است که هنر در آنجا می تواند به پرواز دربیاید .

زیباترین جلوه گاه هنرپردازی در توحید و اسماء خداوند است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ظرافت های ذهنی و نازک اندیشی های بشر و خیال پردازی های حکمیانه انسان بهترین جا را می تواند در توحید بیابد افزود : البته  این خود نیاز به معرفت و توشه ویژه دارد و اگر کسی این توشه را داشته باشد حتما زیباترین جلوه گاه هنرپردازی را در توحید و اسماء و صفات و جلوه های بی پایان خداوند خواهد دید .

وی خاطرنشان کرد : این زیباییهای بی نظیر که در کمال ، جلال و جمال مطلق جمع شده است هنر شعر توحیدی را به وجود آورده است.

حضرت آیت الله اعرافی با بیان اینکه شعر توحیدی در زبان عربی جایگاه مهمی دارد و من افتخار می کنم که با دیوان ابن فارز مانوسم گفت : اما  اگر به ادبیات فارسی سری بزنیم شاید برتر از ادبیات و شعر عربی باشد چرا که در بازتاباندن مفاهیم ظریف و دقیق عرفانی و توحیدی قوی علم کرده است و گنجینه شعر توحیدی ایران زمین و زبان و ادب فارسی از ذی قیمت ترین فکر و معرفت بشری است .

اگر جان شاعر از دریافت ناب توحید سرشار نباشد از زبان و ذهن او اشعار توحیدی تراوش نمی کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اتکا به منابع کتاب و سنت را یکی از مهمترین راههای ارتقاء شعر توحیدی عنوان کرد و افزود : قرآن کریم کتاب توحید و عرصه تجلی ناب ترین اندیشه های آسمانی و توحیدی و میراث بزرگ پیامبر خدا که جهان را مبهوت و شگفت زده کرد توحید ناب است که نیاز به تامل دارد .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد : اگر جان شاعر از این دریافت های ناب توحیدی سرشار نباشد از زبان و ذهن او اشعار توحیدی تراوش نخواهد کرد .

امام جمعه میبد با بیان اینکه پس از قرآن سنت است و در میان سنت نهج البلاغه و خطبه های فوق العاده نغز و عمیق و ژرف توحیدی مولا امیرالمومنین و صحیفه سجادیه و دعاها و مناجات ها است که مسیر توحید را مشخص می کند گفت : این توحید ناب پیشوایان معصوم ما هستند که در قالب دعا و مناجات و خطبه های و سخنان آنها تجلی یافته است و جان شاعران بزرگ ما که افتخارات امروز اندیشه توحیدی ما هستند سرشار از این نکته ها بوده  و کلمه به کلمه سعدی و حافظ و مولانا با دعا و مناجات و حدیث پیوند خورده است .

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد : البته این ذخیره در مکتب اهل بیت خیلی پرفروغ تر است و باید شاعران به سمت این معارف ناب توحیدی در کتاب و سنت نگاه بیافکنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به علوم فلسفی ، عرفانی و کلامی اسلام بعنوان علوم پایه بشریت گفت : عرفان نظری که پیچیده ترین دانش های حوزه های علمیه ماست و عالی ترین رشد آن در حوزه های علمیه و ایران اسلامی ما جلوه گر شده است و ذخیره بزرگی برای کشور ماست می تواند ادبیات توحیدی و شعر و هنر توحیدی ما را ارتقا بدهد.

کتاب و سنت  و دانش های عرفانی پشتوانه هنر و شعر توحیدی است

امام جمعه میبد اتکا به کتاب و سنت و دانش هایی مانند عرفان را پشتوانه مهمی برای هنر و شعر توحیدی خواند و افزود : باید به کتاب و سنت و دانش های عرفانی توجه کرد و به یاد داشت که هنرمندی و جلوه گری در زیباترین عرصه های توحیدی با مخاطرات زیاد هم درآمیخته است و سوژهای هنری در توحید و کمال مطلق بی نهایت است اما اینجا جایگاه خطر و تهدید و مخاطره هم وجود دارد.

رسالت ماست که اندیشه توحیدی را در جهان گسترش دهیم

وی افزود : توحید با تاریخ بشر گره خورده است اما در طول تاریخ ادیان ابراهیمی و الهی با انحرافاتی هم مواجه هستیم هرچند توحید ناب ابراهیمی امروز هم بر بخشی از کره زمین حاکم است  اما هنوز ، بخش مهمی از انسانها حقیقت توحید ابراهیمی را درک نکرده اند و رسالت ما این است که این اندیشه را به همه منتقل کنیم .

آیت الله اعرافی با اشاره به انحرافات مذهبی و دینی ، تثلیث و سه گانه گرایی مسیحیت را یک جاده انحرافی در مسیر توحید عنوان کرد و افزود : در عصر ما و دنیای اسلام هم  تکفیر درد بزرگ امروز جهان اسلام است و یک نوع انحراف توحیدی است .

در اندیشه وهابیت بسیاری از مظاهر توحید به شرک تفسیر می شود

امام جمعه میبد تصریح کرد : در اندیشه وهابیت و تکفیری های خشونت طلب که بلای جان دنیای امروز اسلام هستند یک تفسیر غلط از توحید ناب نهفته است که این تفسیر غلط موجب شده است توحید را از ولایت جدا بکنند و بسیاری از زیباترین مظاهر توحید و سرسپردگی و دلداگی در پیشگاه خدا را به شرک تفسیر کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح و تکثیر و تحجر و جمود در تفسیر وحدانیت خدا را از خطرهایی بزرگ و رویاروی امت اسلام برشمرد و افزود : کنگره شعر توحیدی می تواند با نشان دادن راه درست توحید و پرهیز از انحرافات ، جلوه گاه هنرهای آسمانی و توحید باشد و راه توحید ناب را به روی بشریت و جهان اسلام باز کند نه تفسیرهای غلطی که نتیجه آن سر بریدنها و خشونت ها و تکفیرها در میان امت اسلام شود چیزی که نتایج آن را در امت اسلام می بینیم .

وی با اشاره به ذخیره و میراث اندیشه توحیدی اسلام بویژه آنگونه که در ایران و تفکر ایران اسلامی تفسیر و تعبیر شده است را نیاز امروز بشر خواند و افزود : می توانیم دروازه هایی را با زبان هنر و به زبان های گوناگون باز کنیم تا با توحید ناب در اسلام و در تفسیر و قرائت اهل بیت آشنا شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با قدردانی از برگزار کنندگان نخستین کنگره ملی شعر توحیدی در میبد بر تداوم این کنگره از سوی مسئولان استان و شهرستان تاکید کرد و افزود : امیدوارم این کنگره آغازی برای پیمودن این مسیر طولانی باشد و دروازه هایی به روی ایران و نسل جوان و جهان معاصر بگشاید.