اندرزهای ارزنده “عارف” به اصلاح طلبان

محمد رضا عارف گفت: وظیفه نخبگان جامعه است که در تعامل با مردم، به آنها نسبت به نهادهای حکومتی اطمینان دهند. این خیلی بد است که ما همیشه با نهادهای حکومتی در تعارض باشیم. محمدرضا عارف نامزد اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در یک جمعی از فعالان رسانه های اصلاح طلب اظهار داشت: […]

محمد رضا عارف گفت: وظیفه نخبگان جامعه است که در تعامل با مردم، به آنها نسبت به نهادهای حکومتی اطمینان دهند. این خیلی بد است که ما همیشه با نهادهای حکومتی در تعارض باشیم.

محمدرضا عارف نامزد اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در یک جمعی از فعالان رسانه های اصلاح طلب اظهار داشت: ما باید به مراجع قانونی که مسوولیت دارند اعتماد کنیم و اگر خطایی هم وجود داشت از طریق مراجع قانونی پیگیری کنیم. چون کشاندن مردم به خیابان برای اعلام اعتراض، کار خطایی است و الان هم داریم هزینه همین اشتباه را می دهیم.

وی افزود: ما باید مردم را توجیه کنیم که همان طور که به دستگاه اقتصادی کشور اطمینان دارند و هیچ وقت به خیابان نمی آیند تا بگویند « پول ما کجاست! ؟ » همان طور هم باید به مسوولان سیاسی و مراجع قانونی اعتماد داشته باشند و برای پیگیری رای خود به خیابان نیایند. البته باید مسوولان را هم توجیه کنیم که رای، امانت مردم است. بیشتر از این که نمی توانیم مایه بگذاریم و سینه چاک دهیم. باید به نهادهای حکومتی اعتماد کنیم.

وی اضافه کرد: ما در سال ۸۴ انتخابات را برگزار کردیم و کاندیدای رقیب ما پیروز شد، اتفاقاً یکی از کاندیداهای اصلاح طلب هم تا روز آخر می گفت در آن انتخابات تقلب شده بود. آیا باید این را بپذیریم؟ ما نباید این پیش فرض را مطرح کنیم که اگر ما پیروز نشدیم، حتماً تقلب شده است.

عارف تصریح کرد: در عین حال باید خطاهای دستگاه های اجرایی و نظارتی را هم بپذیریم و برای جلوگیری از تکرار آنها، مسوولان را توجیه کنیم. به نظر من وظیفه نخبگان جامعه است که در تعامل با مردم، به آنها نسبت به نهادهای حکومتی اطمینان دهند. این خیلی بد است که ما همیشه با نهادهای حکومتی در تعارض باشیم.

وی تاکید کرد: من از روز اول گفته ام که با هر فرض و احتمال و تحلیلی که داشته باشید، هر نتیجه ای که نهاد قانونی قبول کند من می پذیرم و نتیجه را به برنده انتخابات تبریک می گویم. چون من اعتراضات خیابانی را صحیح نمی دانم.

مدیر بنیاد امید ایرانیان با اشاره به طرح برخی انتقادات از دولت از سوی اصلاح طلبان و تلقی سیاه نمایی گفت: من به عنوان یک انسان دردمند، دارم مشکلات را بیان می کنم، اما همیشه چه الان و چه پیش از این وقتی می خواهم مشکلات را بیان کنم، منافع ملی و امنیت ملی را مدنظر قرار می دهم که خدای ناکرده من باعث نشوم فضای کدر جامعه کدرتر شود. بلکه می خواهم حرفی بزنم که فضا را روشن تر کند.

وی افزود: حرف هایی که می زنم موضع گیری های رادیکالی و شعاری نیست بلکه به نظرم، این حرف ها فضا را شفاف تر می کند. من اعتقاد دارم که الان نباید کنار بکشیم، مگر اینکه مرد و مردانه بگوییم دیگر نمی خواهیم در صحنه سیاست کشور باشیم. این بحث هم فردی نیست. یعنی هرکس یک دورانی دارد و مثلاً من به عنوان شخص آقای عارف، نمی توانم مادام العمر در صحنه سیاسی و علمی و مدیریتی باشم. اما در عین حال که هر شخص یک دوره محدودی دارد، یک جریان سیاسی نمی تواند برای فعالیت خود یک دوره را تعیین کند و باید همیشه حضور داشته باشد. مگر اینکه بخواهد با عنوان یک جریان جدید فعالیت کند.