مسئولین اجازه دهند بخشی از درآمدهای شهرک صنعتی خرج روستاهای اطراف آن شود

اعضای گروه جهادی‌تخصصی شهید محمود برزگری در ادامه فعالیت خود در یک کارگاه تراشکاری حضور یافتند.

به گزارش میبدما؛ گفتگوی خبرنگار ما با آقای رنجبر مدیریت این کارگاه را در ادامه می خوانید:

لطفا خود را معرفی کنید و در مورد فعالیت خود توضیح دهید؟

غلامرضا رنجبر متولد ۱۳۳۶ و اهل روستای حجت آباد میبد هستم. بنده در زمان کودکی و نوجوانی در حالیکه کمک پدرم در کار کشاورزی بودم، کار قالیبافی و زیلوبافی نیز انجام می‌دادم. در ابتدای دوره جوانی به تهران مهاجرت کرده و دو سال اول انقلاب را آنجا مشغول به کار بنایی شدم. سپس به روستای خود برگشتم و اولین مغازه لبنیاتی را در روستا تاسیس کردم و با گذشت زمان مغازه را توسعه داده و در کنار آن دو مغازه دیگر که انواع اجناس از جمله بنزین، نفت، کپسول گاز، انواع لوازم برقی و منسوجات و غیره را شامل میشد، ایجاد نمودم. بعد از مغازه‌داری به مدت چهار سال به گاوداری مشغول‌ شدم. سپس توسط یکی از آشنایان، پیشنهاد خرید دستگاه تراشکاری به بنده داده شد و مشغول فعالیت در حوزه تراشکاری شدم و بعدها توانستم مکان خود را توسعه داده و در شهرک صنعتی مستقر شوم.

 

سهم فعالیت شما در چرخه تولید و صنعت چیست؟

تخصص ما در تولید دستگاه‌های مورد نیاز صنعت کاشی و کشاورزی می‌باشد. خدا را شکر کیفیت کار ما به گونه‌ای شده که بیشتر کارخانه‌های کاشی شهرستان با ما رابطه کاری داشته و برای آنها کار انجام می‌دهیم حتی با کارخانه‌ای در شیراز هم قرارداد داریم. درصد بالایی از تولید دستگاه‌های کارخانه کاشی که زمانی از کشورهای ایتالیا و چین می‌آمد، بومی شده و ما در اینجا می‌سازیم.

 

آیا خودتان تخصصی در این حوزه داشتید از قبل؟

بنده خودم تخصصی در زمینه تراشکاری نداشته و تنها با کلیات آشنایی دارم و در واقع به کارهای مدیریتی می‌پردازم. سجاد، فرزند بنده که ۲۶ سال سن دارد و ۸ سالگی پشت دستگاه ‌ایستاده‌است، به کارهای فنی این کارگاه می‌پردازد و در واقع مدیر فنی ایشان است.

وضعیت نیروی کار کارگاه چطور است؟

در این مجموعه، ۳۰ کارگر داریم و عده‌ای در همین‌جا این کار را آموخته‌اند. همچنین برای جذب نیرو از کاریابی میبد کمک می‌گیریم و اگر کار آنها خوب باشد، ابتدا قراردادی یک ماه سپس دو ماهه و بعد قرارداد یک ساله با آنها می‌بندیم. البته اگر کارگری ماهر باشد در همان ابتدا با او قرارداد یک ساله می‌بندیم.

 

عامل موفقیت خودتان را چه می دانید؟

در ابتدا باید بگویم که یکی از عوامل موفقیت، حمایت از نیروی انسانی در ابعاد مختلف و اعتماد به ایشان است. ما نیز به نوبه خود، از ایده خلاق و نوآورانه کارگران برای تولید استقبال کرده ایم برای مثال ایده تبدیل اره نواری دستی به ماشینی، که توسط یکی کارگران داده شد را با حمایت مادی لازم عملی ساختیم. همچنین ساعت کاری ما از ۷ الی ۲۰ و در دو شیفت است و حتی در روزهای تعطیل، بی‌کار ننشسته و به کار مشغول هستیم. پرداخت به موقع حق الزحمه کارگران و در نظر گرفتن هدایایی در ایام مختلف هم در دلبستگی نیروها به کارگاه و تلاش برای موفقیت بی تاثیر نبوده است.

 

و صحبت پایانی لطفا؟

متاسفانه هیچ حمایتی از سوی مسئولین شهرستان از کارگران نمی‌شود؛ بارها به مسئولین شهرستان گفته‌ام که بیایید و از جوانان حمایت کنید تا تشویق به کار شوند. حتی حاضرم هزینه هدیه‌ی تقدیر آنها را خودم بپردازم ولی شما بیایید تا بچه ها تشویق شوند و روحیه بگیرند و امیدی داشته باشند تا بتوانند کارهای بزرگتر را نیز انجام بدهند، ولی متاسفانه مسئولین توجهی ندارند. مسئولین جهت حمایت از کارفرمایان و عمران و آبادانی روستاهای همجوار شهرک صنعتی جهان آباد بهتر است که اجازه دهند که بخشی از هزینه های مالیات و دارایی این شرکت و شرکت‌های دیگر واقع در این شهرک، صرف ساخت مدرسه و عمران این روستاها گردد.

 

ممنون از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید

 

خبرنگار: محمد جعفری