پیشنهاد کار در وزارت نفت با حقوقی بسیار عالی را داشتم، اما کارگاه تولیدی تاسیس کردم + تصاویر

در سال جهش تولید به سراغ یکی از تولیدکنندگان میبدی رفتیم و از مشکلات تولیدکنندگان کارگاه های زودبازده سوال کردیم.

به گزارش میبدما؛ به دلیل اهمیت موضوع اقتصاد و بحث جهش تولید، با استاد و دوستان دانشجوی فعال در گروه جهادی‌تخصصی شهید محمود برزگری به عارضه‎یابی و مطالعات علمی در زمینه کارگاه‎های کوچک و متوسط پرداختیم.

در یکی از بازدیدها به کارگاه میبدپرشیا به مدیریت مهندس دشتی رفتیم که از نخبه های فعال در حوزه صنعت هستند و با ایشان به گفتگو نشسته ایم که در ادامه این گزارش را می خوانید:

 

ابتدا خودتان را معرفی ‎کنید.  

مرتضی دشتی هستم و متولد سال ۱۳۶۵ در شهرستان میبد. کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی اصفهان گرفتم و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مکانیک در دانشگاه خواجه نصیر تهران فارغ التحصیل شدم.

 

توضیحاتی در مورد روند تأسیس کارگاه خود بدهید؟

در ابتدا کار خود را در شهرک صنعتی با سوله نیمه ساخت که حتی سقف نداشت شروع و کارگاه پرشیا هیدرولیک را تاسیس کردم. یادم می‎آید که به خاطر عدم وجود سقف بعضی وقت‎ها باران که می‎بارید، بعضی از مواد اولیه ما آسیب می‎دید؛ اما رفته رفته سوله را ساختم و کار خود را نیز گسترش دادم.

کاربرد دستگاه تولیدی شما چیست؟ و در چه صنعتی کاربرد دارد؟

نام دستگاه پوشر و در صنعت فولاد کاربرد دارد. بعد از آنکه کارخانه ‎های فولاد به خاطر گرانی آهن قراضه مجبور به استفاده از آهن اسفنجی شدند، باعث شد تا در کوره‎ های کارخانه ‎های فولاد سرباره زاید تولید شود که این سرباره زاید نیز باعث مشکل زیست محیطی می‎شد و هم بازدهی کوره ‎ها را پایین می‎آورد. برای اولین بار در کشور به خاطر رشته تحصیلی به فکر تولید دستگاهی افتادم که بتواند این سرباره را از بین ببرد. بعد از آن دستگاه پوشر را تولید کردم که هم بازدهی کوره‎ های کارخانه ‎های فولاد را بالا می‎برد و هم مشکل زیست محیطی کارخانه را کاهش می‎داد. بعد از آن در سال ۹۶ اولین دستگاه پوشر خود را برای کارخانه فولاد شمش ایده‎آل میبد تولید کردم. با اذعان مدیران کارخانه شمش ایده‎ آل کوره‎ای که دستگاه بر آن نصب است بازدهی آن دو تن بیشتر از کوره‎های دیگر کارخانه است و همچنین مشکل زیست محیطی را نیز کاهش داده است.

 

با اینکه می توانستید از راه های راحت تری به درآمد برسید، چرا به فکر تاسیس کارگاه افتادید و هنوز هم به فکر توسعه آن هستید؟

بعد از فارغ التحصیلی در سال ۹۴ پیشنهاد کار در وزارت نفت با حقوقی بسیار عالی داشتم. اما روحیه ‌ام به شکلی نبود که بتوانم پشت میز بنشینم. به همین دلیل تصمیم به تأسیس این کارگاه گرفتم. همچنین تولید و ساخت این دستگاه و نصب آن در کارخانه ‎ها بسیار برای من لذت بخش است و با اینکه سختی‎ های و مشکلات زیادی در مسیر تولید وجود دارد اما به شغل خود بسیار علاقه‎ مند هستم و به آن عشق می‎ ورزم و حاضر هم نیستم لذت این کار را با چیز دیگری عوض کنم.

در مسیر تولید با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

متأسفانه در کشور ما مشکلات در راه کارگاه ‎های تولیدی کوچک و متوسط زیاد است. با اینکه حضرت آقا تأکید بسیاری برگسترش کارگاه ‎های زود بازده دارند؛ اما مسئولین توجه لازم را نداشته اند. یکی از مشکلاتی که بسیار گریبان‎ گیر ما تولیدکنندگان است، عدم توجه نظام بانکداری کشور به صنایع و تولیدکنندگان کوچک و متوسط است. متاسفانه در سیستم بانکداری ما به راحتی وام ‎های میلیاردی به کارخانه‎ های بزرگ می‎دهند؛ اما زمانی که نوبت به کارگاه ‎های کوچک مثل ما می‎رسد، به سختی می‎توانیم وام‎ و تسهیلات دریافت کنیم. این رفتار نظام بانکداری باعث می‎شود تا تولیدکنندگان کوچک احساس تبعیض کنند و در مسیر تولید ناامید شوند. بحت دیگری که وجود دارد، عدم توجه دولت به فراهم ساختن زیرساخت‎های لازم برای کارگاه‎ های تولیدی است. در کشورهای پیشرفته تمام زیرساخت ‎های لازم مانند: سوله، آب، برق، سرمایه‎ اولیه و… را برای افراد توانمند در زمینه تولید فراهم می‎سازند و بعد از رونق این کارگاه‎ ها، دولت‎ها چند برابر از سرمایه ‎ای که برای زیرساخت‎ها گذاشته‎اند، از کارگاه ‎های تولیدی بازدهی دریافت می‎کنند؛ اما در کشور ما تنها چیزی که در اختیار تولیدکننده گذاشته‎ اند یک قطعه زمین است که به ما فروخته ‎اند و بعد از آن تمام زیرساخت ‎ها نیز خود تولیدکننده باید فراهم سازد. تولیدکننده کوچک نیز به دلیل عدم قدرت و نیروی کافی تمام کارها را نیز باید به تنهایی انجام دهد که این فشارهای کاری تنها برای فراهم ساختن زیرساخت‎ های اولیه، باعث دغدغه و مشغله ذهنی فراوان برای تولیدکننده می‎شود. یکی دیگر از مشکلات ما نیز بحث نوسانات بازار ارز می‎باشد. من به شخصه مشکلی در زمینه مشتری و تقاضا ندارم؛ اما این نوسانات بازار ارز باعث می‎شود تا در تهیه مواد اولیه دچار مشکل شوم. برای مثال بنده با دلار پانزده هزارتومان قراردادی با یکی از شرکت‎های فولاد تنظیم می‎کنم؛ اما بعد از گذشت چند روز ناگهان دلار به قیمت بیست هزار تومان می‎رسد و مواد اولیه را باید بالاتر از قیمتی که با کارخانه ‎دار قرارداد بسته بودم، تهیه کنم، که باعث ضرر قابل توجه می‎شود.

 

و سخن پایانی؟

انشاء‎الله دولت و مسئولین نیز قدم‎های جدی‎تری در زمینه حمایت از صنایع کوچک و متوسط بردارند و در عمل نیز به این موضوع اعتقاد پیدا کنند که یکی از مهم‎ترین کارها در زمینه جهش تولید و اجرایی نمودن اقتصاد مقاومتی، حمایت از کارگاه‎های تولیدی زودبازده می‎باشد.

ممنون از این که وقت‎تان را در اختیار ما قرار دادید.

به همت احمد رضا علیخانی