صلاحیت ممنوع‌سازی پرواز هواپیماها با چه کسی است؟

دکتر سید مصطفی میرمحمدی استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه میبد در یادداشتی کوتاه که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، به ابعاد قانونی موضوع ممنوعیت پروازهای غیر نظامی در زمان های خاص پرداخت.

‎متن یادداشت دانش آموخته دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران به شرح ذیل است؛

مسئول پاکسازی آسمان از هواپیماهای غیرنظامی چه کسی بود؟ سردار حاجی زاده در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به این سوال که “آیا امکان نداشت آسمان کشور در آن ساعات کلیر و پروازها متوقف شود” به نکات مهمی اشاره کرد و گفت: من نمی خواهم کسی را متهم کنم و گروه های مسئول موضوع را بررسی خواهند کرد، اما این اتفاق (متوقف کردن پروازها) باید رخ می داد. مسئولیت این امر (کلیر کردن آسمان کشور) بر عهده کسان دیگری بوده که می بایست این امر را مدیریت و فرماندهی می کردند.

اما به راستی مسئولیت پاکسازی آسمان از پروازهای غیرنظامی با چه فرد یا ارگانی است؟ هیچکس تردیدی ندارد که اگر این کار انجام می‌شد خطای پدافندی اخیر به‌هیچ‌وجه اتفاق نمی‌افتاد.

رجوع به ماده ۱۰ قانون هواپیمایی کشوری، پاسخ این سوال را آسان می‌کند.
این قانون مقرر داشته: اداره کل هواپیمایی کشوری می‌تواند در مواردی که امنیت عمومی یا علل نظامی ایجاب می‌نماید با تصویب هیأت وزیران پرواز‌ هواپیمای ایرانی یا خارجی را بر فراز قسمتی از خاک کشور ممنوع یا محدود یا مقید به شرایط خاصی بنماید.

همان گونه که از این ماده قانونی پیداست، قانونگذار به صورت مطلق صلاحیت ممنوع‌سازی پرواز هواپیماها در آسمان در مواردی که علل نظامی و امنیتی ایجاب کند برعهده هیات وزیران قرار داده است.