۱۰۰هزار نفر در یزد در معرض ابتلا به دیابت هستند

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد با بیان اینکه آمار دیابتی‌های یزد از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته است، گفت: به همین تعداد نیز بیمار در معرض ابتلا به دیابت در استان داریم.

به گزارش میبدما به نقل از مهر، سید محمدرضا آقایی میبدی در نشستی خبری در دانشگاه علوم پزشکی یزد با موضوع دیابت با اشاره به اینکه آمار بیماران دیابتی یزد از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته است، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰ هزار ویزیت در مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت انجام شده و بیماران دیابتی جدید بسیاری شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی این مرکز، مرجعیت علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه دیابت است، افزود: تلاش ما راه اندازی کلینیک دیابت در تمام بیمارستانهای استان یزد است که این طرح اکنون در ۷۰ درصد شهرستانهای استان اجرا شده و این کلینک ها فعال و در حال خدمات دهی هستند.

آقایی میبدی با تاکید بر اینکه برای چهار گروه از مردم برنامه داریم تا برای مراجعه به کلینک ها و مرکز دیابت ترغیب شوند، عنوان کرد: کودکان و نوجوانان دیابتی، زنان مبتلا به دیابت بارداری، افراد در معرض ابتلا به دیابت از جمله این گروه ها هستند.

وی تصریح کرد: ممکن است دیابت بالای ۱۲۶ را نتوانیم درمان کنیم اما باید آن را کنترل کنیم که به قطع پا، کوری چشم و CCU نرسد.

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد با اشاره به اینکه کلینیک تمام ایرانی زخم پا با پزشک و پرستار آموزش دیده و متخصص در مرکز تحقیقات و درمان دیابت یزد راه اندازی شده است، افزود: در بسیاری از موارد با پانسمان ۹ هزار تومانی، پایی که پزشک نظر به قطع آن داشته، درمان شده است.

آقایی میبدی همچنین از پیگیری وضعیت بیماران در این مرکز خبر داد و اظهار داشت: دو نیرو در این مرکز کار پیگیری وضعیت بیماران و دعوت آنها به مرکز برای انجام آزمایشات و ویزیت توسط پزشک انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی کمپین «من قول می دهم» خبر داد و یادآور شد: در این کمپین ۱۰ کار ساده ای که می تواند به کاهش ابتلا به دیابت کمک کند، برای مخاطب مطرح می شود که پیش بینی می کنیم اگر هر مخاطب، سه مورد از این اقدامات را انجام دهد، شاهد کاهش پنج درصدی دیابت در یزد باشیم.

آقایی میبدی تاکید کرد: علاقمندان به شرکت در این طرح، کلمه من قول می دهم را به شماره ۳۰۰۰۶۱۵۹ ارسال کنند تا اطلاعات کامل در اختیار آنها قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از دیابت به عنوان یک بحران خانوادگی و اجتماعی یاد کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان یزد شناسایی شده اند اما به همین تعداد نیز افراد در معرض ابتلا داریم که تقاضای ما مراجعه این افراد به کلینیک ها دیابت یا مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت است.

آقایی میبدی، افراد دارای اضافه وزن، سابقه فامیلی ابتلا به دیابت، مبتلا به دیابت در دوره بارداری و … را از جمله افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت معرفی کرد.