این دارو را برای کودکان استفاده نکنید

سرماخوردگی علاجی ندارد و درمان‌های سرماخوردگی برای تسکین علائم بیماری و کمک به بدن در مبارزه با ویروس عمل می‌کنند.

به گزارش میبدما به نقل از همشهری؛ مهمترین نکته در درمان سرماخوردگی استراحت در خانه است. ممکن است نیاز به ۱۲ ساعت خواب در خانه داشته باشید. بهتر است در محیط گرم و مرطوب استراحت کنید. مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید، اما از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه پرهیز کنید. مصرف زیاد مایعات ترشحات مخاطی شما را روان‌تر و به بهبود پرخونی و گرفتگی مجاری هوایی مانند بینی کمک می‌کند.

دارویی اختصاصی برای از بین بردن ویروس‌های سرماخوردگی وجود ندارد و داروهای تجویز شده فقط علائم بیماری تسکین می‌دهند.

در سرماخوردگی کودکان برای رفع بدن درد و تب بالا (بالای ۳۸ درجه سلسیوس) از داروی مسکن و تب‌بری مانند استامینوفن استفاده کنید. (توجه داشته باشید که در سرماخوردگی و سایر بیماری‌های تب‌دار ویروسی کودکان از دادن آسپیرین به آنها خودداری کنید، زیرا خطر دچار شدن آنها به یک عارضه مرگبار به «نشانگان رای» (Reye syndrome) وجود دارد).

چطور با تب کودکان مقابله کنیم؟
در سرماخوردگی بزرگسالان می‌توانید از استامینوفن، آسپیرین یا ناپروکسن برای تسکین تب و بدن درد استفاده کنید. همچنین بهتر است از مصرف ایبوپروفن (با نام‌های تجاری ادویل یا موترین) در سرماخوردگی پرهیز کنید، چرا که احتمال دارد این دارو تکثیر «رینوویروس‌ها» (خانواده‌ ویروسی عامل شایع سرماخوردگی) را افزایش دهند.

اگر گلودرد دارید، با آب نمک گرم (نصف قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب) قرقره کنید.

درباره مصرف انواع داروهای ضد سرماخوردگیکه بدون نسخه قابل خرید هستند و درباره‌شان تبلیغ زیادی می‌شود، احتیاط به خرج دهید. این داروها معمولا مخلوطی از چند دارو برای تسکین علائم گوناگون سرماخوردگی هستند. ممکن است شما همه این علائم را نداشته باشید و مصرف این داروها به معنای درمانی غیر ضروری برای شما باشد.

توجه داشته باشید که این داروها را برای سرماخوردگی کودکان زیر ۴ سال به کار نبرید.