دشمن در جهت نرمالیزاسیون ایران، شورای نگهبان را تخریب می‌کند

دکتر سیدمصطفی میرمحمدی گفت: دشمن برای تضعیف الگوی جمهوری اسلامی و برای تبدیل کردن ایران به یک کشور نرمال و معمولی و بله قربان‌گو، شورای نگهبان را تخریب می‌کند.

به گزارش میبدما؛ عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه میبد در گفتگو با خبرنگار فارس، درباره جایگاه و اهمیت شورای نگهبان، اظهار داشت: مردم ایران پس از انقلاب به نظام جمهوری اسلامی رأی داده و در کنار مردم‌سالاری و جمهوریت، اسلامیت نظام را نیز تائید کردند و اینطور اراده کردند که محتوای این نظام باید اسلامی باشد، در ظرف جمهوریت.

سید مصطفی میرمحمدی میبدی افزود: تمام قوانین و مقرراتی که در یک نظام مدعی اسلامی بودن به تصویب می‌رسد باید مبتنی بر موازین شرعی باشد لذا برای تضمین این سازوکار، کسانی که در ابتدای انقلاب نگارش قانون اساسی را بر عهده داشتند، نهادی برای پاسداری از این اسلامیت تحت عنوان شورای نگهبان تأسیس کردند.

این استاد دانشگاه وظیفه اصلی شورای نگهبان را بر اساس اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصل چهارم، صیانت از اسلامیت نظام برشمرد و گفت: مجلس شورای اسلامی باید تمامی مصوبات خود را جهت بررسی از حیث عدم مغایرت با شرع مقدس، به شورای نگهبان ارسال کند که در صورت مغایرت، شورا مانع تصویب نهایی آن شده و مجلس نیز موظف به اصلاح است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار صیانت از اسلامیت نظام، صیانت از قانون اساسی نیز از جمله وظایف شورای نگهبان است که بر طبق اصل ۹۶ قانون اساسی این مهم به صراحت بیان شده است. ضمن اینکه نظارت بر برگزاری انتخابات و نیز نظارت بر صلاحیت کاندیداهای انتخابات مختلف کشور نیز بر عهده ‌این شورا نهاده شده است.

باز شدن پای قوانین معارض با شرع در جامعه، در صورت فقدان شورای نگهبان

این استاد حقوق عمومی یادآور شد: تنها مرجع قانونی تطبیق مصوبات مجلس با شرع و یا قانون اساسی، شورای نگهبان است که اگر چنین نهادی وجود نداشت دست مجلس برای تصویب انواع و اقسام مصوباتی که با شرع و قانون اساسی مطابقت ندارد، باز می‌شد.

میرمحمدی اضافه کرد: وجود قوانین مخالف شرع در جامعه موجب می‌شود که عملاً مبنای اسلامیت نظام زیر سؤال برود لذا وجود نهادی که اسلامیت نظام را تضمین کنند کاملاً ضروری است و اگر وجود نداشته باشد، «اسلامیت» تنها یک اصطلاح نوشته شده است در قانون است و نمی‌توان آن را در بطن جامعه عملی کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه میبد عنوان کرد: یکی از تفاوت‌های نظام مردم‌سالاری دینی با نظام‌های دیگر از جمله نظام‌های لیبرال دموکراسی این است که حکمرانان نظام اسلامی باید از یک سری حداقل‌های شرعی همچون عدالت، تقوا، عدم سوء شهرت، التزام به ولایت و … برخوردار باشند.

وی افزود: شورای نگهبان در این خصوص هم مسئولیت خطیر نظارت بر صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد و البته در کنار آن نظارت بر برگزاری سالم انتخابات را هم برعهده دارد که از این حیث، شورای نگهبان ضامن جمهوریت نظام نیز می‌باشد.

شورای نگهبان حکم به ظاهر می‌دهد و از درون افراد مطلع نیست

وی با تأکید بر اینکه نظارت شورای نگهبان به معنای تضمین عملکرد آینده مسئولین نیست، افزود: شورای نگهبان از درون افراد مطلع نیست و بر طبق استعلام از مراجع چهارگانه، حکم به ظاهر می‌دهد لذا ممکن است فردی در استعلام‌ها از همه نظر تائید شود؛ اما بعد از به دست آوردن مسئولیت، تخلف داشته باشد.

این استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه نوع نظام ایران موجب ایجاد یک رویکرد جدید در دنیا شده است، اذعان کرد: زمانی تنها دو ابرقدرت شرق و غرب بر دنیا سلطه و باهم تقابل داشتند؛ اما از سال ۱۳۵۷ قطب دیگری به نام جمهوری اسلامی با شعار «نه شرقی نه غربی» ایجاد شد.

جمهوری اسلامی خطر بزرگ برای ابرقدرت‌های شرق و غرب

میرمحمدی ابراز کرد: جمهوری اسلامی در سیاست ورزی، در فرآیند انقلاب و در طول جنگ تحمیلی و بعدازآن ثابت کرد که از دو قطب نامبرده مستقل است؛ بنابراین جمهوری اسلامی زیر بار سلطه‌گری ابرقدرت‌ها نمی‌رود و طرفدار استقلال ملت‌ها و دولت‌ها است و این خطر بزرگی برای غرب و آمریکا تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهایی که به استعمارگری و سلطه گری عادت داشتند، حالا قدرت دیگری را در مقابل خود می‌بینند که نه‌تنها در برابر ظلم آنان مقاومت و پایداری می‌کند، بلکه به الگویی برای سایر دولت‌ها و ملت‌ها تبدیل ‌شده است که در برابر ابرقدرت‌ها سر خم نکنند.

تضعیف شورای نگهبان به عنوان یکی از منابع قدرت جمهوری اسلامی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه میبد گفت: طبعا دشمن برای تضعیف این الگو برنامه‌ریزی می‌کند تا جمهوری اسلامی را به یک کشور نرمال، معمولی و بله قربان‌گو تبدیل نماید و او را مجبور کند تا از اهداف خود دست بکشد.

میرمحمدی تأکید کرد: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین منابع قدرت ایران بعد از ولایت فقیه، نهادهای دینی چون شورای نگهبان است آنان برای تضعیف این سد مستحکم مرتباً به روش‌های مختلف، اعضاء، دبیر و نوع نظارت شورا را تضعیف می‌کنند تا از کارکرد بیفتد، یا مردم علیه آن طغیان کرده و حاکمیت مجبور به محدودسازی آن شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در داخل کشور افراد و جریان‌هایی به خاطر نداشتن مبنا و اصول قوی، به غرب گرایش یافته و فقط پوسته‌ای از اسلام را حفظ می‌کنند که ممکن است به اقتضای مردم‌سالاری نظام، از طریق انتخابات رأی آورده و مناصبی را نیز به دست‌گیرند.

مسئولین نظام در مسیر تقویت شورای نگهبان حرکت کنند

این استاد حقوق عمومی افزود: چنین افرادی وقتی با حکمی از سوی شورای نگهبان مواجه می‌شوند که با گرایشات غربی آنان در تعارض است، طبعا احساس مزاحمت کرده لذا خواسته یا ناخواسته پا در مسیر تضعیف شورای نگهبان می‌گذارند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه میبد اظهار کرد: به نظر می‌رسد که مسئولین نظام اسلامی باید در مسیر تقویت شورای نگهبان حرکت کنند؛ چراکه ضامن اسلامیت نظام است.

وی با اشاره به اینکه بعضاً افرادی که از فیلترینگ شورای نگهبان عبور نکرده‌اند به دنبال حذف این نهاد و نظارت استصوابی آن هستند، عنوان کرد: قانون اساسی و برخی قوانین عادی صراحتاً نظارت استصوابی شورای نگهبان را تائید کرده اند؛ اما برخی افراد علی‌رغم وجود این‌همه متون قانونی و حقوقی باز هم به دنبال تفسیری غیرواقعی از اختیارات قانونی شورای نگهبان هستند.