تلاش یزد برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه یزد تلاش می‌کند که سال ۲۰۲۲ عنوان پایتخت کتاب جهان را کسب کند افزود: رویدادهای فرهنگی نگاهی به گذشته ندارد بلکه آینده را ملاک قرار می‌دهد.

به گزارش میبدما؛ مجید جوادیان زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از یزد، انتخاب یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب جهان را یک شاخصه بسیار ارزشمند در دنیا دانست و اظهار داشت: همچنان طبق برآوردهای یونسکو مهمترین کالای فرهنگی در دنیا کتاب است و رویدادهایی که مربوط به کتاب است نیز جز رویدادهای مهم جهان و به طبع آن ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد پایتخت کتاب ایران را یک نوع شبیه سازی از پایتخت کتاب جهان عنوان و خاطرنشان کرد: برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان شاخصه‌های سختی را دارد که اگر همه این شاخصه‌ها و معیارها رعایت شود می‌تواند امیدوار باشد که در بین تعداد زیادی از شهرها که به دنبال این عنوان هستند، موفق به کسب آن شود.

دنبال رعایت حق کپی رایت در یزد هستیم

وی رعایت حق کپی رایت را یکی از شاخصه‌های کسب عنوان پایتخت کتاب جهان برشمرد و گفت: این مسئله در ایران فعلاً این قانون وجود دارد و تلاش می‌کنیم در یک همگرایی در بین ناشران و کتاب فروشان این حق کپی رایت را به شکل داوطلبانه در یزد رعایت کنیم که به صورت مستند برای سازمان‌هایی که برگزار کننده انتخاب پایتخت کتاب جهان هستند مشخص باشد.

جوادیان زاده با بیان اینکه جوایز فرهنگی در جهان به صورت چرخشی صورت می‌گیرد افزود: امسال تا سال ۲۰۲۲ از غرب آسیا شهری انتخاب نمی‌شود و سال ۲۰۲۲ اولین سالی است که دوباره شهری از غرب آسیا می‌تواند این عنوان را کسب کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه بستر جهانی شدن می‌تواند کمکی در راستای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان در سال ۲۰۲۲ باشد تصریح کرد: ثبت جهانی یزد یک تجربه بسیار خوبی است که می‌توانیم قله‌های بزرگ را کسب کنیم و قطعاً به سمت کسب جایزه پایتخت کتاب جهان حرکت خواهیم کرد ولی با توجه به سختی کسب جوایز و عناوین بین المللی با حضور کشورها و شهرهای مختلف، ولی بازهم تلاشمان را خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی نگاهی به گذشته ندارد اظهار داشت: رویدادهای فرهنگی نه تنها نگاهی به گذشته ندارد بلکه به دنبال برنامه‌های برای آینده است و به همین دلیل بود که استان یزد موفق شد امسال عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کند.