باور کنید از نان شب واجبتر است

دکتر سید مصطفی میرمحمدی

از بخت بد، بسیاری از مسئولین از بالا تا پایین کتابخوان نیستند و فقط حرفه‌ای هستند در پیمایش کردن واتساپ و اینستا و کپشن‌های دوخطی کانال‌های خبری تلگرامی و اگر حزب‌اللهی باشند ایتایی! هرچقدر هم رهبری نظام که انصافا الگوی بی‌نظیری است در این زمینه، توصیه کرد، هشدار داد، تبلیغ کرد در این بزرگواران چندان اثری دیده نشد که نشد!

از استثناءها که بگذریم، مدیری که اهل مطالعه نباشد، یعنی به راحتی از مشورت با هزاران اندیشمند و فرهیخته‌ای که به قدمت تاریخ بشریت اندیشیده‌اند و فکر تولید کرده‌اند، چشم پوشیده و به نوعی خودبسنده شده است. یعنی اینکه نمی‌خواهد از پیله زمان و مکانی که در آن احاطه شده خارج شود و پرواز کند و خلاقیت، بزرگترین گمشده چنین مدیرانی است.

روضه خوانی‌ام طولانی شد! هیچی! می‌خواستم بگویم که احسان عابدی اینطوری نیست و علاوه بر امتیازات متعدد دیگری که دارد، بزرگترین شاخصه‌اش اهل مطالعه بودنش هست. اصلا اقتضای کارش این بوده. حالا احسان، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد یزد شده و تا جایی هم که خبر دارم به زور زیر بار این مسئولیت رفته و فعلا در دسته اقلیت ناچیز پُست‌گریزها قرار دارد. این‌ها نشانه‌های خوبی است.

من اگر جای احسان باشم رفاقتم با کتاب را در دوران مدیریت بیشتر می‌کنم و ضمن تداوم کتابخوان بودن خودم، اصلا تمرکز اصلی‌ام را در این مسئولیت می‌گذارم روی «کتاب» و کتابخوان کردن خلق‌الله. باور کنید از نان شب واجبتر است.

به هر حال این مسئولیت جدید مبارک احسان عزیز باشد و امیدوارم در پایان مسئولیتش سرش بالا باشد به اینکه مایه‌ زینت انقلاب اسلامی شد. ان‌شاءالله