سالاری: ارائه تاریخ در قالب رمان یا داستان جذاب تر است

پژوهشگر و نویسنده یزدی به اهمیت داستان اشاره کرد و گفت: وقتی تاریخ در قالب رمان یا داستان باز آفرینی شود برای مخاطب جذاب تر خواهد بود.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام مظفر سالاری از روحانیون نویسنده یزدی در نشست شورای علمی پژوهشی، با بیان اینکه در راستایی تحقق بخشی به شعار پژوهش و جنبش علمی و باز آفرینی آثار و نظریات علمی سه محور مورد نظر است تصریح کرد: بازگردانی، بازآفرینی، بازنویسی سه محوری است که در این زمینه مطرح است.

پژوهشگر ونویسنده یزدی با بیان اینکه در باز آفرینی با استفاده از داده های تاریخی، زمان ائمه اطهار علیهم السلام را برای مخاطبان امروز فضا سازی می کنیم گفت: در بازآفرینی، آفرینش و خلق اثر جدید وجود دارد؛ مثل کتاب رویای نیمه شب که با تخیل نوشته شده یا کتاب دعبل و زلفی که بر اساس روایت تاریخی به نگارش در آمده است.

وی تاکید کرد: به یقین وقتی تاریخ در قالب رمان یا داستان باز آفرینی شود، برای مخاطب جذاب تر خواهد بود و حتی قشر های خاکستری هم از چنین کتاب هایی استقبال خواهند کرد.

حجت الاسلام سالاری اضافه کرد: در بازنویسی، ترجمه لغات مشکل اتفاق افتاده و درک لغات مشکل برای خواندن تسهیل می شود و در این روش خلاقیت وجود ندارد و فقط ارتباط مخاطب با مطالب قدیمی را تسهیل می کند.

نویسنده کتاب «رویای نیمه شب» افزود: در باز گردانی برای تغییر واژه مشکل از واژه های امروزی استفاده می شود که البته این کار می تواند در متن صورت گیرد یا در پاورقی انجام شود.

نویسنده کتاب «دعبل و زلفی» بیان کرد: اگر بتوانیم متون کهن را در قالب هنر تولید کنیم برای مخاطبین امروزی جذاب تر خواهد بود که البته در استفاده از احساسات وعواطف، باید دقت ویژه شود.

این نویسنده یزدی تصریح کرد: برای انجام باز آفرینی باید اقداماتی از جمله معرفی کتابهایی که ارزش باز آفرینی دارند، انتخاب سوژه های مناسب جهت باز آفرینی، تعیین کمیته علمی جهت معرفی کتاب وسوژه و انتخاب استاد راهنما جهت نظارت صورت گیرد.