کلینیک دیابت شهرستان میبد راه اندازی شد

با حضور دکتر سید محمدرضا آقایی مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد، دکتر حفیظی سرپرست شبکه بهاشت و درمان میبد و جمعی از مسئولین واحدهای بهداشتی و درمانی و نیز نمایندگانی از فرمانداری و شورای شهر، کلنیک دیابت شهرستان میبد افتتاح گردید.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی بیمارستان میبد؛ هدف از راه اندازی این مرکز، ارائه خدمات تخصصی به بیماران دیابتی است و به کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستای شهرستان لینک می باشد. بدین صورت که کلیه بیماران دیابتی تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی که نیاز به خدمات تخصصی دارند از طریق سامانه یکپارچه سازی سلامت (سیب) به کلنیک دیابت شهرستان ارجاع می گردند. پزشک یا کادر تخصصی بیمارستان با دسترسی به پرونده بیمار ارجاعی از مراکز، ضمن پذیرش بیمار، وی را جهت دریافت خدمات مختلف تخصصی به واحد های مختلف مستقر در درمانگاه تخصصی،معرفی می کنند.

دکتر آقایی سرپرست بیمارستان میبد در حاشیه این مراسم گفت: در حال حاضر استان یزد یکی از استان های اول کشور در خصوص آمار مبتلایان به دیابت هست و شهرستان میبد نیز بالاترین آمار بیمار دیابتی در سطح استان را دارد. وی آموزش مردم در زمینه عواقب بیماری و راههای پیشگیری از آن را مهمترین راهکار در کاهش آمار مبتلایان و کنترل بیماری در افراد ذکر کرد و افزود: متأسفانه علیرغم وجود امکانات تخصصی و مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شهرستان، بسیاری از بیماران دیابتی همچنان برای کنترل قند خونشان به طب سنتی روی آورده و مورد فریب یکسری افراد سودجو قرار می گیرند.

برجسته مدیر بیمارستان نیز ضمن تشکر از همکارانی که در راه اندازی کلنیک دیابت نقش داشته و تلاش کرده اند از کمبود نیرو و کادر تخصصی بعنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد وقفه در راه اندازی این مرکز ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد مسئولین استان با در نظر گرفتن پتانسیل و قابلیت های بیمارستان میبد نسبت به ارائه اکثر خدمات تخصصی مورد نیاز بیماران دیابتی، در خصوص تأمین کادر مورد نیاز نیز مساعدت نمایند.

دکتر حفیظی سرپرست شبکه بهداشت و درمان میبد نیز با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بیماران دیابتی جامعه، از بیماری خود اطلاعی ندارند گفت : طبق آخرین پژوهش های انجام شده در کشور، ۲۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان یزد مبتلا به دیابت هستند و با توجه به جمعیت ۴۷ هزارنفری این گروه سنی در میبد، انتظار می رود بیش از ۹۵۰۰ نفر از شهروندان بالای ۳۰ سال میبدی به این بیماری مبتلا باشند این در حالی است که تا کنون، تنها ۲۷ درصد از بیماران دیابتی دارای پرونده الکترونیک بوده و بیماری آنها در سامانه، ثبت گردیده است.
وی مراجعه افراد بالای ۳۰ سال (بخصوص افرادی که دارای حداقل یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت هستند) به مراکز بهداشتی و درمانی و انجام معاینات دوره ای را یکی از راههای شناسایی وکنترل دیابت برشمرد و افزود: اضافه وزن و چاقی، الگوهای نامناسب مصرف مواد غذایی، استرس، کم تحرکی، وجود سابقه بیماری در بستگان درجه یک (پدر، مادر، خواهر و برادر) از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری دیابت هستند.