بانک‌مرکزی:رشد‌نقدینگی‌دولت‌یازدهم‌بیشتر‌از‌دولت‌نهم

 با وجودی که اعضای دولت یازدهم به اتفاق از روند رشد بالای نقدینگی در دولت احمدی نژاد انتقاد می‌کنند و آن را عامل اصلی تورم می دانند، آمارها نشان می دهد در ۶ ماه نخست فعالیت دولت روحانی، سرعت رشد نقدینگی رکورد دولت احمدی نژاد را شکسته است. به گزارش رجانیوز، طبق آمارهای اعلام شده […]

 با وجودی که اعضای دولت یازدهم به اتفاق از روند رشد بالای نقدینگی در دولت احمدی نژاد انتقاد می‌کنند و آن را عامل اصلی تورم می دانند، آمارها نشان می دهد در ۶ ماه نخست فعالیت دولت روحانی، سرعت رشد نقدینگی رکورد دولت احمدی نژاد را شکسته است.

به گزارش رجانیوز، طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان تیرماه امسال ۴۷۹ هزار میلیارد تومان بوده است. (۱) حجم نقدینگی در پایان دی ماه هم به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. (۲)
مقایسه این دو رقم نشانگر رشد ۹/۱۶ درصدی حجم نقدینگی در ۶ ماه نخست فعالیت دولت یازدهم است. به عبارت دیگر دولت یازدهم در ۶ ماه نخست فعالیت خود بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کشور افزوده است.
این در حالی است که در ۶ ماه نخست دولت احمدی نژاد یعنی در فاصله پایان تیرماه تا پایان دی ماه ۱۳۸۴ حجم نقدینگی ۱/۱۶ درصد افزایش یافته بود که قدر مطلق آن کمتر از ۱۲ هزار میلیارد تومان بود.
بنابراین اگر دولت روحانی به روند ۶ ماه گذشته خود ادامه دهد، بدون تردید رشد نقدینگی در دولت یازدهم، رکوردهای دولت احمدی نژاد را خواهد شکست.
این در حالی است که حسن روحانی به شدت به روند رشد نقدینگی در دولت احمدی نژاد انتقاد می کند که در ادامه به نمونه ای از آنها اشاره می شود:
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ : به عرض ملت بزرگ ایران برسانم، اولین عامل بزرگ که موجب تورم شده، رشد بی حساب نقدینگی در جامعه‌ بود. در سال ۸۴ نقدینگی، ۶۸ هزار میلیارد تومان بود، در پایان دولت رقمی در حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان که درحال حاضر هم از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. شما ۶۸ را نسبت به ۵۰۰ در نظر بگیرید، هفت برابر شده است، یعنی نقدینگی کشور ۷ برابر شده است.
چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲: جلوگیری از رشد افسار گسیخته نقدینگی که اثرات بدی بر تورم داشته و مشکلاتی جدی به وجود می آورد و از سویی اقتصاد را از رونق خواهد انداخت در دستور کار دولت قرار دارد.
چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲: نقدینگی ما رقم بسیار بالایی است. در پایان تیرماه رقم نقدینگی ما ۴۷۹ هزار میلیارد تومان بوده است. چیزی که در سال ۱۳۸۴، شصت و خرده‌ای هزار میلیارد بوده است. مشکل این نقدینگی این است که سیل مخربی است که شما نمی‌دانید به چه سمتی حرکت می‌کند. به سمت ارز یا مسکن؟ این سیل به هر سمتی حرکت کند، مخرب است و قیمت‌ها را آنچنان افزایش می‌دهد که از کنترل دولت خارج می‌کند.
سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲: نقدینگی ما ۴۹۸ هزار میلیارد تومان است. نقدینگی ای که هشت سال پیش کمتر از هفتاد هزار میلیارد تومان بوده است. این نقدینگی بیش از هفت برابر شده است و مخرب است.
پانویس:
 
۱- روزنامه دنیای اقتصاد http://www.donya-e-eqtesad.com/news/750928/
 
۲- سایت تابناک http://www.tabnak.ir/fa/news/383943