تاریخ: ۷:۵۰ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
چرا وزارت صنعت کالاهای احتکاری را در بازار توزیع نمی‌کند؟

درحالی که ۸۰ درصد پرونده‌های احتکار مختومه شده اما اقدامات دفتر امور خدمات بازرگانی وزرات صنعت، معدن و تجارت تنها منجر به توزیع ۸ درصد کالاهای احتکاری در بازار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی چندی پیش در نشست خبری اعلام کرد که با وجود اینکه ۸۰ درصد پرونده‌های احتکار مختومه شده است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها ۸ درصد کالاهای احتکاری کشف شده را در بازار توزیع می کند.

وی افزود: عرضه کالاهای این پرونده ها به عهده اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت هر استان است.

وی با اشاره به اینکه استعلام قیمت عرضه یکی از عواملی است که عرضه را به تعویق می‌اندازد، گفت: تلاش ما این است که کالای احتکاری ظرف ۱۵ روز عرضه شود اما مثلا ۴ هفته طول کشید که سازمان حمایت قیمت ۳۰ میلیارد پوشک احتکار شده در استان البرز را اعلام کند.

برای پیگیری این مشکلات در چند مرتبه به سراغ محمد قبله مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزرات صنعت، معدن و تجارت رفتیم اما پاسخی از نامبرده در این باره ارائه نشد و به عنوان مسئول این بخش حاضربه شفاف سازی و پاسخگویی به مردم نشد.

علاوه عدم پاسخگویی قبله به عنوان یکی از مدیران سینکی معاون مستعفی و سابق بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ما فوق قبله یعنی خود سینکی نیز اعتقادی به پاسخگویی به رسانه ها نداشت به طوری که در زمان مسئولیت، در واکنش به گرانی ها گفته بود: رسانه ها چرت و پرت نگویند.

بنابراین گزارش،حسن یونس سینکی در ۷ مهر سال جاری در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه جامع تجارت، انبارها و مراکز نگهداری کالا در که در حلقه خبرنگاران قرار گرفت دوباره اظهارات عجیبی بیان کرد.

وی درباره روند توزیع کالاهای احتکاریگفت:کالاهای احتکار شده باید در چارچوب و به صورت توزیع آن نیز درباره آنها تصمیم‌گیری شود و روند توزیع کالاهای احتکاری تا به امروز صحیح نبوده است. تصمیم‌گیری در مورد کالاهای احتکار شده و شیوه توزیع آنها نیازمند هماهنگی گسترده‌ای است و مجوز خاصی از سران ۳ قوه برای توزیع آنها در خواست شده است که پیشنهاد شده است در جلسه‌ای با حضور سران ۳ قوه در این باره تصمیم‌گیری شود.

بنابراین گزارش در شرایطی که موجودی هرکدام از این انبارها می‌توانند نیاز خود آن منطقه یا شهر را برای هفته‌ها یا ماه‌ها تأمین کند اما مشخص نیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت یا دفتر امور خدمات بازرگانی آن به چه دلیل برای توزیع کالاهای این انبارها به این اندازه تعلل میکند.

مدیرانی که عملکردی ندارد و حاضر به شفاف سازی و پاسخگویی به مردم نیستند بهتر است جایگاه خود را به مدیرانی تازه نفسی دهند که انگیزه لازم برای کار دارند، که با توجه به رویکردی که از رضا رحمانی وزیر جدید و جوان صنعت معدن و تجارت سراغ داریم به نظر می رسد که این وزارتخانه دستخوش تغییرات گسترده ای در سطح مدیران خود باشد.